اقدامات گسترده ميراث فرهنگي در قم تشريح شد

به گزارش ميراث آريا(chtn)، «مسعود علويان‌صدر» در اين سفر ابتدا از بيت حضرت امام خميني(ره) و روند مرمت اين محل و ساخت موزه انقلاب که در مجاورت خانه تاريخي امام(ره) واقع است بازديد کرد.

موزه انقلاب با تملک 11 پلاک در مجاورت بيت حضرت امام(ره) در حال ساخت است که مرحله گودبرداري آن به پايان رسيده و با انتخاب پيمانکار به زودي مراحل اجرايي ساخت موزه آغاز و پيش‌بيني مي‌شود که حداکثر تا پايان سال 1392 اين موزه به بهره‌برداري برسد.

خاطرنشان مي‌شود؛ با توجه به موقعيت مکاني اين موزه، تلاش خواهد شد مفاهيم مربوط و متناسب با استان قم، انقلاب اسلامي، 15 خرداد، روحانيت و مراجع تقليد در اين موزه ارائه شود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در بازديد از موزه مراجع که در مرحله تجهيز است رهنمودهاي لازم را ارائه و سپس از آثار اهدايي به آيت‌الله‌العظمي سيستاني که در قالب يک موزه خصوصي است بازديد کرد.

در اين موزه، پرچم‌هاي عتبات عاليات، مشاهد مشرفه و تمام هدايايي که از سوي سران کشورها و سران جنبش‌هاي آزادي‌بخش و افراد مختلف به ايشان اهدا شده به عنوان گنجينه شخصي آيت‌الله سيستاني در اين محل حفاظت و نگهداري مي‌شود.

بنا بر اين گزارش، تمامي اين آثار در آينده‌اي نزديک در مکاني به مساحت 800 مترمربع که در حال ساخت است براي بازديد عموم به نمايش گذاشته خواهد شد.

همچنين «مسعود علويان‌صدر» در ديدار با حجت‌الاسلام والمسلمين «سيدجواد شهرستاني»، نماينده آيت‌الله سيستاني در ايران، گزارشي از عملکرد و فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي در زمينه مرمت‌ در نجف، به‌ويژه در قسمت کتيبه ايوان‌ نجف و گنبد ارائه کرد.

در بخشي ديگر از اين سفر و در بازديد از خانه آيت‌الله‌العظمي بروجردي، مقرر شد با تأمين اعتبار حداقل 100 ميليون توماني، تمامي اين خانه تا سال آينده با مشارکت بيت آيت‌الله بروجردي، بازسازي شود تا به حالت اوليه در زمان حيات آن مرجع عظيم‌الشان بازگردد.

خانه آيت‌الله بروجردي از لحاظ سياسي و اجتماعي اهميت زيادي دارد و از نظر موقعيت مکاني در محله‌اي قرار دارد که در طول سال به دليل برگزاري مراسم مهم، پذيراي موج عظيمي از مردم از مناطق مختلف کشور است.

بنابراين گزارش موزه و کتابخانه آيت‌الله بروجردي نيز مورد بازديد معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري قرار گرفت و مقرر شد موزه شخصي ايشان نيز در اين محل راه‌اندازي شود و سازمان ميراث فرهنگي نيز در راستاي مرمت نسخ خطي و راه‌اندازي موزه و کتابخانه همکاري ويژه‌اي داشته باشد.

در بازديد از مسجد اعظم و حياط آن نيز مقرر شد سازمان ميراث فرهنگي با اعتبار 300 ميليون توماني نسبت به مرمت و احياي حياط و حوض حياط که تخريب شده و همچنين مرمت شبستان ضلع شرقي مسجد اقدام کرده و آن را تا سال آينده تحويل دهد.

مسعود علويان‌صدر در ديدار با حجت‌الاسلام‌ والمسلمين علوي بروجردي، متولي مسجد اعظم قم و بيت آيت‌الله بروجردي و همچنين حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سيدجواد شهرستاني درباره فعاليت‌هايي که در رابطه با ثبت جهاني ارزش‌هاي فاخر معنوي که تا کنون توسط سازمان ميراث فرهنگي کشور انجام شده گزارشي را ارائه کرد.

122/

انتهای پیام/

کد خبر 1391032830