وي ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي و حمل و نقل در طول ساحل آزادراهي زيبا و با ظرفيت ترافيکي بالا خواهد ساخت تا سالانه هزاران نفر ايراني در ايام مختلف سال و بخصوص تعطيلات از نعمت خدادادي سواحل زيباي درياي خزر و جنگلهاي شمال بهرهمند شوند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه آزادراه دريا کل هلال ساحلي درياي خزر را پوشش ميدهد، ادامه داد: اين مسير آزادراهي از آستارا در استان گيلان آغاز شده و پس از عبور از کنار درياچه خزر، به استان خراسان شمالي در منطقهاي به نام تنگراه که مرز بين استان گلستان و خراسان شمالي است، وارد ميشود.
مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با اشاره به لزوم توسعه شبکه حمل و نقل مطلوب در استانهاي شمالي کشور، تصريح کرد: اين آزادراه بيش از 700 کيلومتر طول خواهد داشت، آزادراه دريا به صورت مشارکتي توسط دولت و بخش خصوصي (50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم بخش خصوصي) ساخته ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه مطالعات احداث آزادراه دريا از سال گذشته آغاز شده اظهار داشت: براي مطالعات اين پروژه کنسرسيومي متشکل از مشاوران ايراني و خارجي فعاليت ميکنند.
صادقي ادامه داد: به دليل عبور آزادراه از جنگل، ساحل و دريا، اين طرح، پروژهاي خاص است که کشورهاي اروپايي در اين زمينه داراي تجربيات فراواني هستند، بنابراين سعي شد مشاور به صورت کنسرسيوم ايراني با جوينت خارجي (دانمارکي) باشد.
مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور يادآور شد: اين مطالعات براساس رعايت نکات زيستمحيطي، حفظ منابع طبيعي، توسعه گردشگري، اشتغال، رونق اقتصادي از دريا، کاهش مصرف سوخت و توسعه ساير زيرساختهاي نوار ساحلي اجرا ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: مطالعات اجراي اين پروژه از سال گذشته آغاز شد و تا پايان تيرماه امسال تکميل ميشود.
مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور تصريح کرد: گزينههاي مختلفي براي احداث اين آزادراه مدنظر است اما قطعاً روشي که کمتر به محيط زيست آسيب برساند، چشماندازهاي زيباي شمال را تحت تأثير قرار ندهد و از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه باشد، اولويت شرکت ساخت براي احداث اين مسير است.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: تا پايان تيرماه امسال مشخص خواهد شد که اين آزادراه به چه شکل ساخته شود اما قطعاً اجرا در قالب طرحهاي مختلف و ترکيبي است؛ حتماً از جاده موجود، ساحل، دريا، کوهپايه و جنگل در اين پروژه استفاده خواهد شد زيرا اين تنوع اقليمي به گردشگري و توسعه آن کمک بسزايي خواهد داشت ضمن آنکه موجب زيبايي مسير آزادراه خواهد شد.
مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با اشاره به اينکه براي ساخت اين آزادراه اعتبارات بسيار زيادي لازم است، يادآور شد: اميد است بتوان با همکاري بخش خصوصي و از طريق ساير منابع نظير فروش اوراق مشارکت، احداث اين آزادراه را سرعت بخشيد.
صادقي با بيان اينکه طبق مطالعات اوليه هزينه اجراي اين پروژه حدود 12 هزار ميليارد تومان برآورد ميشود، گفت: کشورهايي نظير چين و مالزي و نيز دو شرکت ايراني براي سرمايهگذاري در اين پروژه اعلام آمادگي کردهاند.
مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: پس از تکميل مطالعات اين پروژه، براي جذب سرمايهگذار مقدمات فراهم خواهد شد و پروژه به مناقصه ميرود.
معاون وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر ساخت مشارکتي آزادراه دريا به صورت 50 درصد دولت و 50 درصد بخش خصوصي، تصريح کرد: اين پروژه از آستارا آغاز شده و به گرگان ختم ميشود که اميدواريم با پايان يافتن مطالعات آن فراخوان جذب سرمايهگذار براي آغاز عمليات اجرايي انجام شود.
صادقي با اشاره به آغاز عمليات احداث کنارگذر رامسر در 24 ارديبهشتماه امسال، تصريح کرد: اين کنارگذر بخشي کوچکي از آزادراه بزرگ دريا است؛ استانهاي گيلان و مازندران از لحاظ گردشگري و جذب تروريست در رتبه مطلوبي قرار دارند، به همين دليل توسعه محورهاي جادههاي اين استانها ضروري است.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: عمليات اجرايي بخشي از آزادراه دريا به صورت پايلوت و آزمايشي به عنوان \"کنارگذر رامسر\" در ارديبهشت امسال آغاز شد.
/108
انتهای پیام/