مدير عامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به خطآهن ترانزيتي گرگان ـ اينچهبرون ـ اترک ـ برکت، اظهار داشت: کشور قزاقستان مبدأ برخي کالاها و گندم و نيز داراي تبادلات تجاري با کشورهاي حاشيه خليج فارس است.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين کشور از طريق سه مسير ريلي مهم و کريدور اصلي ميتواند به سه بندر اصلي ايران متصل شود؛ بدينترتيب که از طريق خطآهن گرگان ـ اينچهبرون ـ اترک ميتواند به بندرعباس و از طريق اميرآباد به بندر امام خميني(ره) متصل شود و از طريق خطآهن سرخس نيز ميتواند به بندر اقيانوسي چابهار متصل شود.
صاحبمحمدي با اشاره به اينکه خطآهن گرگان تا اينچهبرون تا پايان سال به بهرهبرداري ميرسد، تصريح کرد: اين مسير ريلي 928 کيلومتر است که 82 کيلومتر آن توسط ايران، 146 کيلومتر آن توسط قزاقستان و 700 کيلومتر آن توسط ترکمنستان ساخته ميشود.
مديرعامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينکه در اين مسير قزاقستان سهم 146 کيلومتري خود را به پايان رسانده است، ادامه داد: سهم کشور ايران در اين مسير ريلي ترانزيتي که همان 82 کيلومتر از گرگان تا اينچهبرون است، تا پايان امسال ساخته ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: کشور ترکمنستان نيز 400 کيلومتر از 700 کيلومتر سهم خود را در اين خطآهن اجرايي کرده است.
مديرعامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به بهرهبرداري 200 کيلومتر از 470 کيلومتر حلقه مفقوده بندرعباس - قزوين - رشت تا پايان امسال افزود: در صورت تکميل اين خط جابهجايي 45 روزه کالا به 25 روز و هزينه جابهجايي آن 30 درصد کاهش مييابد.
معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل راه آهن کشور افزود: ديگر کريدور اصلي ايران کريدور شرقي ـ غربي است که از طريق شرق درياي خزر و سرخس به عراق اتصال انجام ميگيرد ضمن آنکه در جنوب شرق عراق کريدور شلمچه را داريم که 37 کيلومتر آن در کشور عراق باقيمانده است.
/108
انتهای پیام/