جريان‌دانشجويي موضع انتقادي خود را حفظ کند

به گزارش ميراث آريا (chtn ) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري حدود هزار نخبه و فعال دانشجويي، عصر امروز (دوشنبه) در ديداري صميمانه و صريح با رهبر معظم انقلاب اسلامي حدود 5/3 ساعت با ايشان به گفتگو و تبادل نظر درباره مسائل مختلف دانشگاهي، علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي پرداختند.

در ابتداي اين ديدار يازده فعال سياسي فرهنگي و علمي دانشجويي،‌حدود 5/2 ساعت به نمايندگي از تشکلها، اتحاديه ها، انجمن ها و کانونهاي دانشجويي ديدگاههاي متفاوت خود را درباره مسائل مختلف کشور بيان کردند. سپس رهبر انقلاب ضمن پاسخ به سؤالات و ابهامات مطرح شده، آرمانگرايي سياسي، علمي و اخلاقي – معنوي را مهمترين توقع از مجموعه هاي دانشجويي خواندند و به تبيين بايدها و نبايدهاي نگاه نقادانه، معتدل، منصفانه و پر اميد به مسائل کشور پرداختند.


رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود با اشاره به مطالبي که نمايندگان دانشجويان در اين ديدار مطرح کردند، آنها را بسيار خوب و منعکس کننده فضاي دانشجويي خواندند و تأکيد کردند: برخي از اين مطالب، راهگشا و برخي هم حاوي نکات مفيدي بودند که مسئولين مربوطه بايد به آنها توجه جدي کنند.


حضرت آيت الله خامنه اي سپس به برخي نکات مطرح شده از جانب دانشجويان، اشاره کردند.
«لزوم شرح صدر سياسي در ميان دانشجويان» يکي از اين نکات بود که رهبر انقلاب اسلامي درخصوص آن گفتند: در پايبندي دقيق به اصول و ارزشها و در عين حال رعايت شرح صدر با افراد غير همفکر در زمينه هاي مختلف از جمله مسائل سياسي، هيچ منافاتي وجود ندارد.


حضرت آيت الله خامنه اي درخصوص موضوع «حضور نيافتن مسئولان در دانشگاهها» که از جانب دانشجويان مطرح شده بود، خاطرنشان کردند: اين اشکال کاملاً وارد است و مسئولان اعم از رؤساي سه قوه، مسئولان مياني، رئيس سازمان صدا و سيما، و فرماندهان سپاه و نيروهاي مسلح بايد در دانشگاهها حضور يابند و ضمن شنيدن سخنان دانشجويان، سخنان و استدلال هاي خود را نيز بيان کنند که در اين صورت، بسياري از ابهامات و سؤال هاي نسل جوان برطرف خواهد شد.

نبايد در قبال اظهارنظر تند يک جوان دانشجو، برخورد تند شود

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مطالب مطرح شده درخصوص برخي برخوردهاي قضايي با تشکل ها، سايت ها و وبلاگ هاي دانشجويي افزودند: البته قوه قضاييه در اين خصوص، استدلالهايي دارد که اگر مطرح شود احتمالاً برخي ابهامات برطرف خواهند شد اما عقيده من هم اين است که نبايد در قبال اظهارنظر تند يک جوان دانشجو، برخورد تند شود.

ايشان درخصوص نگاه اقتصادي عدالت محور و ديدگاه اسلام درباره سرمايه داري که از جانب يکي از دانشجويان مطرح شد، خاطرنشان کردند: نگاه اقتصادي در کشور بايد عدالت محور باشد و اين موضوع منافاتي با سياستهاي اصل 44 ندارد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر سياستهاي اصل 44، آنگونه که تبيين شد، اجرا شود، قطعاً به سرمايه داري مذموم و محور شدن سرمايه داري در تصميمات کلان کشور منتهي نخواهد شد.

ايشان افزودند: مشکلات و فشارهاي روزافزون اقتصادي کنوني در غرب و اروپا ناشي از ذات نظام سرمايه داري، يعني سرمايه سالاري است.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه بايد مراقب بود تا نگاه سوسياليستي بر تفکرات اقتصادي غلبه پيدا نکند، خاطرنشان کردند: اگر سياستهاي اصل 44، در همان چارچوبي که تبيين شد، اجرا شود، قطعاً مکمل اقتصاد عدالت محور خواهد بود.

حضرت آيت الله خامنه اي، اقتصاد مقاومتي را متفاوت از اقتصاد تهاجمي دانستند و با اشاره به صحبتهاي يکي ازدانشجويان درخصوص اقتصاد تهاجمي افزودند: اگر در اين زمينه، يک تبيين دقيق دانشگاهي ارائه شود، شايد بتواند به عنوان تکميل کننده اقتصاد مقاومتي مورد استفاده قرار گيرد.

ايشان خاطرنشان کردند: منظور از اقتصاد مقاومتي، اقدامات تدافعي و حصارکشي به دور خود نيست بلکه اقتصاد مقاومتي، اقتصادي است که براي يک ملت، حتي در شرايط فشار و تحريم، زمينه رشد و شکوفايي را فراهم مي کند.

رهبر انقلاب اسلامي درخصوص سؤال يکي از دانشجويان مبني بر اينکه «آيا انتقاد کردن به معناي تکميل کردن پازل دشمن است» تأکيد کردند: من به هيچ وجه اعتقادي به انتقاد نکردن ندارم بلکه همواره اصرار دارم، جريان دانشجويي موضع انتقادي خود را حفظ کند.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اما در بيان انتقادها بايد به اين نکته توجه شود که طرح آن به گونه اي باشد که مقصود دشمن را برآورده نکند.

يکي از دانشجويان درخصوص «تفاوت برخي ديدگاههاي کارشناسي با نظرات رهبري و اينکه آيا اين تفاوت ديدگاه به معناي مخالفت با ولايت و نظام است» پرسيده بود که رهبر انقلاب اسلامي گفتند: هيچ نظر کارشناسي که مخالف با نظر رهبري باشد به معناي مخالفت با ولايت نيست.

ايشان تأکيد کردند: کار کارشناسي و دقيق علمي، به هر نتيجه اي که برسد، براي صاحب آن نظر، معتبر است و نبايد مخالفت با نظام تعبير شود.

ايشان همچنين با اشاره به سخنان يکي از دانشجويان ارتباط تشکلهاي دانشجويي با مجموعه هاي دانشجويي دخيل در نهضت بيداري اسلامي را ضروري دانستند.
رهبر انقلاب همچنين درباره سخنان يکي از دانشجويان درباره کم تحرکي شورايعالي فضاي مجازي افزودند: نبايد براي ديدن نتايج فعاليت اين شورا تعجيل کرد چرا که اينگونه کارها، نيازمند چند سال زمان است.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش دوم سخنانشان با طرح برخي از توقعات از مجموعه ها و محيطهاي دانشجويي تأکيد کردند: دانشگاه يک جريان سيال متراکم از نيروست که اگر آزاد و هدايت شود کشور را به طور کامل هدايت خواهد کرد.

ايشان توان متراکم محيطهاي دانشجويي را متکي به دو عنصر نيروي فياض جواني و نيروي ناشي از علم و دانش جويي دانستند و افزودند: دانشگاه مي تواند با تکيه بر نشاط و اعتماد به نفس تشديد شده پس از انقلاب به همه توقعات پاسخ دهد.
رهبر انقلاب در تشريح اين توقعات، آرمانگرايي را به عنوان يک توقع اساسي مورد تأکيد قرار دادند و در سه بخش به تبيين آن پرداختند: آرمانگرايي در سياست، در علم و در معنويت و اخلاق.

ايشان افزودند: آرمانگرايي در علم يعني به دنبال قله هاي علمي رفتن که اين هدف، خوب درس خواندن را ضروري مي سازد.
حضرت آيت الله خامنه اي با تکيه بر اين منطق، خطاب به ميليونها نفر دانشجوي کشور خاطرنشان کردند: امروز درس خواندن،‌علم آموزي، پژوهش و جديت در کار اصلي دانشجويي، يک جهاد است.

ايشان در تبيين آرمانگرايي در معنويت و اخلاق نيز به لزوم پاک بودن محيطهاي دانشجويي و تقيد به دين و ارزشها اشاره کردند.
رهبر انقلاب در اين بخش با ريشه يابي و انتقاد شديد از نگاهي که دانشگاهها را محيطهايي مخالف دين مي خوانَد، افزودند: اين نگاه ارتجاعي و کاملاً غلط، به آغاز شکل گيري دانشگاه در ايران در چندين دهه قبل از انقلاب و تلاشهاي برخي براي تربيت يک نسل روشنفکر غربگراي خودباخته برمي گردد.

حضرت آيت الله خامنه اي با رد اين نگاه،‌خاطرنشان کردند: دانشگاه محيط دين و اخلاق و پاکيزگي و معنويت است و توقع اين است که دانشگاهها به گونه اي باشد که هرکس به آن وارد مي شود تقيدات ديني و اخلاقي اش بيشتر شود.

رهبر انقلاب اسلامي در تبيين بايدها و نبايدهاي آرمانگرايي، به سخنان خود در ديدار مسئولان نظام درباره لزوم آرمانگرايي سياسي توأم با واقع بيني اشاره کردند و در تذکري مهم افزودند: آرمانگرايي نبايد با پرخاشگري اشتباه شود بلکه مي توان بدون اين مسئله بشدت پايبند به ارزشها و اصول بود .

ايشان کنترل احساسات و پرهيز از تصميم گيري در اوج احساسات را ضروري دانستند و افزودند: حضور تشکلهاي دانشجويي در 2-3 سال اخير در مسائل مختلف اجتماعي – سياسي فعالانه و قابل تقدير بوده است اما در همين سالها مواردي وجود دارد که براساس احساسات پاک و مقدس دانشجويان، تشکلها تصميماتي گرفته و اقداماتي انجام داده اند که صحيح نبوده است چرا که تصميم بايد بر مطالعه موشکافانه و دقيق متکي باشد نه بر احساسات.

رهبر انقلاب به عنوان مثال براي روشن شدن مرز آرمانگرايي و احساسات با اشاره به مخالفت بنياني نظام با مجموعه هاي استبدادي منطقه خاطرنشان کردند: با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در اين زمينه، نبايد با کار ديپلماسي سنتي و متعارف مخالفت شود.

ايشان خاطرنشان کردند: ميان وظيفه آرمانگرايي مجموعه هاي دانشجويي و ملاحظه مصالح کشور، عمل به قانون و تدبير و درايت مديريتي منافاتي وجود ندارد يعني مي توان هم جوان و پر احساس و آرمانگرا بود و هم جوري عمل کرد که با مسائل مديريتي و مصالح کشور اصطکاکي نداشته باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي در جمع بندي اين بخش از سخنانشان خاطرنشان کردند: بايد به معنا و عمق آرمانگرايي توجه کرد و ضمن پرهيز از تندروي با ملاحظه واقعيات و مصالح، تصميم گرفت و اقدام کرد و هميشه به ياد داشت که آرمانگرايي يعني پايبندي به اصول و ارزشها و آرمانها، تأثيرگذاري بر جهت مخالف و تأثير ناپذيري از آن.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان در جمع نخبگان و فعالان دانشجويي حضور فيزيکي و فکري مجموعه هاي دانشجويي در مسائل مختلف کشور را لازم دانستند و افزودند: حضور فکري با فعاليت فرهنگي در رسانه هاي دانشجويي و ارائه مواضع و نظرات امکان پذير است ضمن اينکه اجتماعات دانشجويي متکي بر تصميمات صحيح نيز حضور فيزيکي را ممکن مي سازد.

ايشان تصميمات احساساتي در اينگونه اجتماعات را داراي پيامدهاي منفي خواندند و براي پرهيز از بروز اينگونه تصميمات و اقدامات پيشنهاد کردند: لازم است مجموعه هاي دانشجويي يک کانون تصميم و اقدام تشکيل دهند و در مسائل گوناگون با مشورت و پختگي و نخبگي به يک تصميم و اقدام واحد برسند و همه دانشجويان نيز به اين تصميم پايبند باشند که در اينصورت تصميمات و اقدامات ناشي از احساسات، به پاي مجموعه هاي دانشجويي نوشته نمي شود.

حضرت آيت الله خامنه اي سخنان خود را با يک تذکر اخلاقي مهم ادامه دادند: از «قول به غير علم» بپرهيزيد.
ايشان خطاب به همه دانشجويان کشور افزودند: از شما خواهش مي کنم همانطور که به نماز و روزه اهتمام داريد به پرهيز از غيبت و تهمت و بيان مطالبي که به آن علم نداريد جداً اهتمام کنيد.
مراقبت از لغزشگاه خطرناکي به نام پست و مقام، توصيه ديگر رهبر انقلاب به جوانان دانشجو بود.
ايشان گفتند: البته در دوره اي تشکلهاي ارزش گرايي دانشجويي منزوي بودند اما الان اينگونه نيست و ممکن است مسئله پست و مقام براي برخي مجموعه ها و عناصر مطرح باشد شما جوانان مراقب اين لغزشگاه باشيد چرا که آدمهاي گردن کلفت را هم زمين مي زند.

توجه به هدف دشمن در جنگ نرم، محور ديگر سخنان امروز رهبري بود.
حضرت آيت الله خامنه اي به دانشجويان گفتند: از سر اعتقاد شما را افسران جنگ نرم مي دانم به همين علت تأکيد مي کنم که به دقت هدف اصلي دشمن از جنگ نرم يعني ايجاد تغيير در محاسبات مردم و مسئولان را مد نظر داشته باشيد.

ايشان، دل، ذهن، تفکرات و اراده مردم را کانون تهاجم نرم دشمنان دانستند و خاطرنشان کردند: آنها به صراحت مي گويند بايد کاري کنيم که ايرانيان محاسباتشان را عوض کنند يعني به اين نتيجه برسند که ادامه ايستادگي در مقابل استکبار و زورگويان جهاني به نفع آنها نيست و افسران جنگ نرم بايد با درک اين هدف گيري دشمن، به طور صحيح با آن مقابله کنند.

ايشان در ارائه مقابله صحيح با هدف اصلي دشمنان در جنگ نرم، افزايش سطح معرفت را مورد تأکيد فراوان قرار دادند.
رهبر انقلاب به دانشجويان توصيه کردند: سطح معرفت خود را مطالب سايتها،‌وبلاگها و اينجور مسائل قرار ندهيد بلکه سعي کنيد با اتکاي به قرآن، نوشته هاي استاد مطهري و نوشته هاي فضلاي بزرگ و فضلاي جوان حوزه ها، بطور روزافزون سطح معارف خود را ارتقا دهيد.

حضرت آيت الله خامنه اي،‌نگاه پراميد را اساسي ترين مسئله خواندند و افزايش مطالعات اسلامي، نگاه مستبصرانه به واقعيات کشور، انتقاد منصفانه و نظارت مستمر و متعادل را جزو وظايف اساسي مجموعه هاي دانشجويي دانستند و تأکيد کردند: همه اين موارد بايد با مدارا و عقلانيت همراه و از افراط و تفريط بدور باشد.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: واقعيات کشور، اميد را در دلها افزايش مي دهد هرچه مي توانيد اين شعاع درخشان اميد را در دل خودتان و در دل مردم زنده نگه داريد و گسترش دهيد.

در اين ديدار قبل از سخنان رهبر انقلاب، 11 نفر از فعالان دانشجويي آقايان و خانمها:
- علي حسن زاده - نماينده بسيج دانشجويي
- جواد مختاري علي آبادي – دانشجوي نخبه سال آخر دکتراي شيمي
- مهدي اميريان – نماينده دفتر تحکيم وحدت
- بشري هاتف قوچاني – دانشجوي نخبه سال آخر دکتراي فيزيوتراپي
- علي جمشيدي – نماينده اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل
- محمدياسر ترابي – نماينده گروههاي جهادي دانشجويي
- محمد پهلوان کاشي– نماينده اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان
- مهسا قرباني – نماينده انجمنهاي علمي دانشجويي
- مهدي خوجيگي – جنبش عدالتخواه دانشجويي
- سهيل کيارش – نماينده رسانه هاي دانشجويي
- ليلا عبدالله زاده – دانشجوي نخبه دکتري اقتصادي بين المللي دانشگاه آزاد
- و محمدحسين عبداللهي – به نمايندگي از کانونها و هيأتهاي دانشجويي
ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف علمي – دانشگاهي – صنفي – فرهنگي – اجتماعي – سياسي و اقتصادي بيان کردند.
مهمترين نکاتي که نمايندگان تشکلها و فعالان دانشجويي در سخنان خود مطرح کردند به اين شرح است:
- انتقاد از عملکرد کُند دستگاه ديپلماسي در برخي تحولات منطقه
- گلايه از ضعف اخلاق اسلامي در فضاي سياسي و رسانه اي کشور
- لزوم برائت و عذرخواهي رسمي حاميان فتنه 88 از ملت ايران
- انتقاد از تنگ نظري برخي مديران مياني در باب آزادي بيان
- ضرورت رعايت عملي و همه جانبه قانون در تصميمات و اقدامات مسئولان
- لزوم خدمت رساني بدون «حاشيه سازي و جدل سياسي» از جانب مسئولان
- گستاخي بيشتر جبهه استکبار در صورت هرگونه عقب نشيني با هر بهانه و توجيه
- ضرورت پرهيز عناصر و فعالان سياسي از سياسي بازي و فريب کاري براي ورود به عرصه انتخابات
- نگراني از نهادينه شدن انتخاباتِ تبليغات محور و نقش آفريني کانونهاي قدرت و ثروت در انتخابات
- ضرورت هوشياري مسئولان در قبال فرصت طلبان تفرقه انگيز
- استفاده کامل از ظرفيتهاي مردمي نظام و پرهيز از محدود کردن اين ظرفيت به انتخابات و راهپيماييها
- مراقبت از بازي در پازل دشمن و در عين حال آسيب شناسي و بيان هوشمندانه نقاط ضعف
- گلايه از برخي الگوسازي هاي غير ارزشي و ارائه تصوير غيرواقعي و نااميدانه از کشور، در رسانه ها
- الگوسازي درباره فرهنگ صحيح اقتصادي و اقتصاد مقاومتي در رسانه ملي و پرهيز از تبليغ و ترويج تجمل گرايي
- نبود توجيه منطقي و اقتصادي براي هزينه هاي ميلياردي برخي رشته هاي ورزشي و تأثير منفي اين مسئله بر نخبگان کشور
- بي نتيجه بودن تحريم ها و فشارهاي اقتصادي غرب
- نبود نقشه راه فرهنگي و عدم انسجام برخي فعاليتهاي دستگاههاي فرهنگي
- انتقاد از کمبود خلاقيت و ابتکار در ارائه پيشرفتهاي نظام به افکار عمومي
- انتقاد از تغييرات مکرر برخي قوانين بويژه قوانين مربوط به خدمت نظام وظيفه
- نبود نگاه مناسب و دقيق به جنگ نرم و الزامات آن، در برخي دستگاههاي فرهنگي و اجرايي
- لزوم تدوين نقشه جامع براي بهره برداري از فرصت هاي فضاي مجازي
- انتقاد از کم تحرکي شورايعالي فضاي مجازي
- نبود نگاه جامع و برنامه ريزي هاي دقيق فرهنگي در دانشگاهها
- ضرورت برخورد عبرت آموز با سودجويان و اخلال گران در نظام اقتصادي
- لزوم اهتمام جدي دستگاهها و سه قوه به فرمان 8 ماده اي رهبر انقلاب براي مقابله با فساد مالي
- ضرورت برخورد جدي با سودجويان اقتصادي و برنامه ريزي علمي و منسجم براي مقابله با برخي مشکلات اقتصادي
- برنامه ريزي براي تبديل تحريم به فرصت
- توجه همزمان به پيشرفت همراه با عدالت
- لزوم حضور فعال و غير انفعالي در فضاي مجازي و استفاده از برخي فرصت ها بجاي برخوردهاي محدود کننده و سلبي
- ضرورت ارائه تعريف صحيح از سرمايه ايراني و سرمايه داريِ مورد تأييد و تفاوت آن با سرمايه داري منفعت پرست
- بي ثباتي در سياستهاي بخش کشاورزي
- هشدار درباره ورود برخي سازمانها و نهادهاي غيردولتي به موضوع محروميت زدايي با الگوهاي غربي
- ارتقاي سيستم ثبت حقوق معنوي مالکيت
- لزوم تبيين دقيق موضوع «مردمي کردن اقتصاد» و مرز ميان واگذاريهاي اصل 44 و حرکت نکردن به سمت سرمايه داري
- اقتصاد تهاجمي به عنوان مکمل اقتصاد مقاومتي
- و نياز مبرم کشور به فرهنگ کار و تلاش خستگي ناپذير

- اهميت هدفمند شدن پژوهش ها در دانشگاهها بر مبناي نيازهاي کشور
- منطقي کردن ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته هاي تخصصي در مقاطع تحصيلات تکميلي
- ضرورت اعتماد سازي ميان دانشگاهها و بخش صنعت
- رعايت موازين قانوني و عدالت در انتخاب اعضاي هيأت علمي دانشگاهها
- خلاء نظريه پردازي در حوزه بيداري اسلامي در دانشگاهها
- گرفتار شدن موضوع تحول در علوم انساني در بروکراسي نظام آموزش عالي
- انتقاد از پديده هايي همچون تحصيلات دانشگاهي پولي و دانشگاههاي غير انتفاعي
- ضرورت ايجاد ساختارهاي لازم براي افزايش تعامل دانشجويي با دانشجويان کشورهاي ديگر
- نگاه عميق و ژرف و به دور از اقدامات ظاهري، به موضوع دانشگاه اسلامي
- نبود تحرک و تحول لازم در اسلامي کردن علوم انساني
- تقويت و گسترش رشته هاي کاربردي در دانشگاهها
- ارتباط بيشتر و نظام مند با نخبگان دانشجويي
- انتقاد از سياست خصوصي سازي امکانات رفاهي و خوابگاههاي دانشگاهها
- تحقق نيافتن کرسي هاي آزادانديشي به معناي واقعي کلمه، در دانشگاهها
- ضرورت سعه صدر در برخوردهاي قضايي با تشکل ها و فعاليتهاي دانشجويي
انتقاد از حضور نيافتن سران قوا و مسئولان در جلسات پرسش و پاسخ دانشجويي
- اهميت ارتقاي زيرساخت هاي مراکز علمي و پارکهاي علم و فناوري براي توليد علم بومي
- ضرورت ايجاد بستر لازم براي استفاده از روشهاي غيردارويي همچون طب سنتي

انتهای پیام/

کد خبر 1391051671