وي محل اين تکيه را منطقه عودلاجان خواند و افزود: تکيه سادات اخوي در حقيقت در کلانمحله تاريخي عودلاجان که يکي از 5 منطقه حصار صفوي است، قرار دارد.
اين فعال ميراث فرهنگي، با اشاره به برگزاري مراسم عزاداري و سنت و سبک اوليه آن در اين تکيه اظهار داشت: اين تکيه که هنوز پس از حدود 200 سال با همان شکل و شمايل سابق برپاست و مراسم مختلف اعياد و عزاداري در آن برگزار ميشود، آيينهايي مانند همان سالها دارد؛ از جمله نوع قرار گرفتن بخش زنانه و مردانه اين تکيه مانند زمان قاجار است و زنان در وسط و مردان در اطراف هستند.
عسگري زمان برگزاري مراسم در اين تکيه را با ساير تکيه هاي مشابه متفاوت دانست و گفت: با اينکه اغلب مراسم تکيهها در شب برگزار ميشود، مراسم تکيه سادات اخوي از بعد نماز صبح شروع ميشود و تا قبل از اذان ظهر به پايان ميرسد تا مردم براي تردد در گذرها و معابر که آن زمان ناامن بوده است دچار مشکل نشوند.
وي با اشاره به پذيرايي خاص اين تکيه افزود: پذيرايي اين تکيه هم مانند زمان قاجار و شامل چاي با استکانهاي کمر باريک و لبطلايي همراه با نان قندي خشک است و گاهي در روزهاي خاص با قهوه قجري از مهمانان پذيرايي ميشود.
دبير کميته پيگيري خانههاي تاريخي تهران مراسم سمنوپزان اين تکيه را نيز به شيوه تهران قديم خواند.
عسگري درباره نوع عزاداري در اين تکيه نيز اظهار داشت: نوع و شيوه عزاداري نيز در اين تکيه خاص است بهگونهاي که ابتدا احکام شرع براي حضار خوانده ميشود و سپس چندين مداح و سخنران به مدح و سخنراني و يا عزاداري ميپردارند و اعتقاد بر اين بوده که در مراسم عزاداري نيز بايد به آموزش احکام توجه شود.
وي تکيه سادات اخوي را نهتنها براي مردم بلکه براي شاهان و درباريان زمان قاجار مهم دانست و گفت: منبر تکيه سادات اخوي نيز بسيار خاص است.
عسگري تکيه سادات اخوي را نهتنها داراي معيارهاي معنوي بلکه داراي معيارهاي تاريخي و مادي زيادي خواند که بايد به ثبت برسد و ادامه داد: مردم و حتي شاهان قاجار معتقد بودند منبر اين تکيه بابالحوائج است و تمام شاهان قاجار هنگام تولد از زير اين منبر عبور داده شدهاند.
وي درباره علت پيگيري ثبت خانههاي تاريخي تهران بيان کرد: بحث هويت، بحثي است که به تمام مردم کشور باز ميگردد و قطعا هر ملتي که هويت دارد در تمام بخشهاي توسعه اعم از فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و.... موفق خواهد شد.
ب/120
انتهای پیام/