حضرت آيت الله خامنه اي با تبيين فلسفه تشکيل حکومت در اسلام به منظور ايجاد تحول همه جانبه در فرد و جامعه و غلبه خصلت هاي انساني بر خصلت هاي پست، تأکيد کردند: در چنين ديدگاهي، جايگاه و نقش آموزش و پرورش و آموزش عالي و معلمان و اساتيد بسيار مهم و برجسته است.
ايشان شکل دهي و ساخت شخصيت و هويت کودکان را يکي از وظايف اساسي تربيتي در آموزش و پرورش دانستند و در ادامه به بيان برخي خصلت هاي مورد نياز جامعه که بايد از کودکي مورد اهتمام قرار گيرند، پرداختند.
آموزش فرهنگ خردورزي اولين نکته اي بود که رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين خصوص گفتند: بايد از همان دوران کودکي، ذهن کودکان را به فکر کردن و خردورزي عادت داد.
ايشان خودباوري و اعتماد به نفس را يکي ديگر از نيازهاي تربيتي دوران کودکي دانستند و خاطرنشان کردند: يکي از فرهنگ هاي غلطي که از دوران گذشته در جامعه شکل گرفته و همچنان وجود دارد، نگاه نيازمندانه به غرب و بزرگ ديدن غرب و کوچک ديدن خود ، بخصوص در مسائل علمي است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه ريشه کن شدن اين فرهنگ غلط در گرو ترويج روحيه خودباوري است، افزودند: خودباوري که در مقابل غرب باوري قرار دارد، بايد در ميان کودکان و جوانان گسترش يابد و از وظايف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالي تزريق روحيه خودباوري است.
بردباري و حلم يکي ديگر از خصلت هاي اخلاقي بود که رهبر انقلاب اسلامي نياز آن را در جامعه و روابط اجتماعي و حتي سياسي بسيار ضروري دانستند و تأکيد کردند: اگر گروههاي سياسي با صبر و بردباري با يکديگر برخورد کنند، فضا بهتر خواهد شد.
ترويج روحيه کنجکاوي و پرسشگري، کار جمعي و همکاري، کار و دوري از تنبلي، و مطالعه و کتابخواني در ميان کودکان و نسل جوان، از ديگر نکاتي بودند که حضرت آيت الله خامنه اي به آنها اشاره کردند.
ايشان همچنين عادت دادن کودکان و جوانان به داشتن همت بلند و افق دور دست را يکي ديگر از نيازها برشمردند و افزودند: ترويج روحيه خودباوري و اينکه \"ما ميتوانيم\" از جمله نيازهايي است که از وظايف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالي بشمار مي رود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفتهاي شگرف علمي کشور و همچنين افزايش جذب دانشجو و هيأت علمي در کشور نسبت به ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، تأکيد کردند: مراکز معتبر آماري دنيا، رتبه علمي جمهوري اسلامي ايران در دنيا را، رتبه شانزدهم اعلام و پيش بيني کردهاند اين جايگاه تا شش سال ديگر به رتبه چهارمي ارتقاء خواهد يافت.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به ارتقاء سهم ايران در توليد علم در دنيا، به 2 درصد، خاطرنشان کردند: همه اين پيشرفتها در شرايط سختي، تحريم و فشار و با همت عده اي جوان مختصص و با انگيزه که از حمايتهاي مالي و معنوي سازمان يافته هم برخوردار نبودند، آغاز شد.
ايشان افزودند: اين پيشرفتهاي بزرگ علمي و دانشگاهي، در چنين شرايطي، اميد بخش و نشان دهنده روحيه خودباوري و حرکت رو به جلو، در ميان نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: بايد در مدارس و دانشگاهها دائما، روحيه اميد به آينده و حرکت و نشاط دميده و از هرگونه القاء يأس و نااميدي پرهيز شود.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين معلمان و اساتيد را به مراقبت از جوانان در مقابل رخنه ي عرفان هاي کاذب توصيه کردند و افزودند: معيار اسلام براي علوّ معنوي و روحي ، تقوا و پاکدامني، با تلاش براي دوري از گناهان و اهتمام به نماز و انس با قرآن است.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با گلايه از برخي مطالب و يا اشعار و سرودهايي که در برخي ديدارها قرائت ميشوند تأکيد کردند: اظهار محبت از جانب مردم به خدمتگزاران خود، مطلوب و مورد تأييد اسلام است اما اين اظهار محبت نبايد موجب بيان سخنان، تعابير، و اوصاف مبالغه آميز شود.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان کردند: بايد جلوي گسترش فرهنگ تمجيد و مبالغه گويي اغراق آميز گرفته شود.
در ابتداي اين ديدار آقايان و خانم ها:
سيّدجواد پورنقي ـ متخصص داخلي، فوق تخصص گوارش و کبد، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي بجنورد ، خيرالنساء محمدپور ـ کارشناسي ارشد رشته مديريت، نماينده گروه هاي آموزش دوره ابتدايي، حسين اسکندري ـ دکتراي فلسفه و تعليم و تربيت از دانشگاه تربيت مدرّس ، جلال لنگري ـ دکتراي رياضي، رزمنده و جانباز، 24 سال سابقه تدريس ، معصومه اسلامي ـ عضو هيأت علمي دانشگاه بجنورد، داراي مقالات علمي ـ پژوهشي، مشاور خانواده ، غلامرضا ابراهيمي مقدم ـ دکتراي تخصصي در رشته فلسفه و کلام از حوزه علميه قم ، محمدرضا کرامتي ـ استاد و متخصص قرآني، حافظ کل قرآن
و قربانعلي اسماعيلي ـ عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد، دکتراي رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامي ، مطالبي را در خصوص موضوعات مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاهها و همچنين مسائل فرهنگي بيان کردند.
محورهاي مطالبي که معلمان و اساتيد بيان کردند به اين شرح است:
ارتقاي امکانات آموزشي و پژوهشي مراکز علمي استان خراسان شمالي
ايجاد زمينه براي جلوگيري از مهاجرت اساتيد و پژوهشگران خراسان شمالي به استانهاي ديگر
ضرورت تأسيس علوم بين رشته اي در رشته هاي پزشکي بمنظور اهتمام بيشتر به مسائل انساني و اخلاقي در کنار دروس تخصصي
توسعه و تجهيز مدارس قرآني در مقاطع ابتدايي
اهتمام بيشتر به مسائل آموزشي، علمي، تربيتي و رفاهي معلمان مقاطع ابتدايي
تأسيس مراکز پژوهشي و کارگاههاي علمي براي دوره ابتدايي
توجه به ويژگيهاي بومي و فرهنگي مناطق مختلف در تدوين کتابهاي درسي
اهميت تدوين نقشه راه جامع و فلسفه آموزش عالي
وجود غرب زدگي پنهان در لايه هاي سيستم آموزشي
غلبه فنّي گرايي و حرفه گرايي در دانشگاهها و کم توجهي به رشته هاي علوم انساني
استفاده از اساتيد مجرب و داراي سابقه معلمي در دانشگاه جامع فرهنگيان
لزوم رفع نواقص علمي و آموزشي کتابهاي رياضي، تحت نظر يک گروه متخصص
اهتمام به شاخص هاي ارتقاي بهداشت رواني خانواده بر اساس آموزه هاي اسلامي
پيشنهاد تشکيل پژوهشکده فرهنگي خانواده در دانشگاهها
ضرورت تحت پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات مشاوره اي و روانشناختي به خانوادهها
تخصيص متوازن و عادلانه امکانات و فرصت هاي پژوهشي و تحقيقاتي به دانشگاهها
در نظر گرفتن امتيازات ويژه براي اساتيد در مناطق محروم
توجه دو چندان به موازين علمي و اخلاقي در جذب اعضاي هيأت علمي
اصلاح برخي روشهاي انتقال معارف ديني به نسل جوان
توجه جدي تر مراکز و دستگاههاي فرهنگي و آموزشي به فرهنگ ديني
لزوم اقدامات روشمند و هماهنگ براي ارتقاي فرهنگ اخلاق اجتماعي
ضرورت گسترش روحيه نقد منصفانه و نقدپذيري در جامعه
انتهای پیام/