برگزاري دومين گردهمايي اعضاي انجمن‌هاي ميراث فرهنگي منطقه شرق و جنوب

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس؛ «فريدون فعالي» با اشاره به اينکه نخستين گردهمايي انجمن‌هاي ميراث فرهنگي در منطقه شمال در شهريورماه سال جاري برگزار شد، گفت: دومين گردهمايي مذکور روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه جاري در منطقه شرق و جنوب با محوريت شهرستان داراب برگزار مي‌شود.

وي اضافه کرد: انجمن‌هاي ميراث فرهنگي به طور افتخاري با اين اداره کل در سطح استان همکاري دارند و تشکيل اين گردهمايي مي‌تواند در تبادل نظر و رفع نواقص و مشکلات حيطه حفاظت از آثار و بناهاي تاريخي فرهنگي تأثير گذار باشد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس با اشاره به اين که حفاظت صحيح و اصولي از ميراث فرهنگي تنها درسايه مشارکت مردم امکان پذيراست، گفت: مالکيت عمومي آثار، بنا‌ها، تپه‌ها و تمام يادگارهاي به جاي مانده از گذشتگان به عنوان ميراث فرهنگي قلمداد مي‌شود و حفاظت از آن‌ها تنها در سايه مشارکت مردم امکان پذير است.

فعالي خواستار توجه جدي مردم به حفاظت از اين آثار شد و افزود: پراکندگي اين آثار به طور وسيع در سطح استان موجب مي‌شود که علي رغم حضور و تلاش جدي نيرو‌هاي حفاظتي خواسته و يا ناخواسته توسط افراد مورد آسيب قرار گيرند در بررسي‌هاي بعمل آمده عمدتاَ آسيب رساني به آثار از روي نا‌آگاهي بود و مطمئناً نيز اين امر ناشي از عدم اطلاع رساني و فرهنگ سازي در بين آحاد مردم مي‌شود.

فعالي گفت: برهمين اساس تشکيل انجمن‌هاي ميراث فرهنگي و تشکل‌هاي غير دولتي دوستدار ميراث فرهنگي در اولويت برنامه‌هاي اين اداره کل قرار دارد؛ اين انجمن‌ها با فعاليت‌هاي فرهنگي خود موفق به جذب مردم و علاقمندان به حفظ آثار و يادگاري‌هاي تاريخي شده است و انتظار مي‌رود رسانه‌ها و نهادهاي فرهنگي و بخش‌هاي خصوصي فعال در زمينه‌هاي فرهنگي، توليدات فرهنگي و انتشارات به اين مهم توجه نموده و به معرفي آثار و فرهنگ برخورد با آن‌ها بپردازند تا انشاءالله روزي شاهد باشيم که تمام مردم با حساسيت و توجه خاص از ميراث گذشتگان خود که در دل کوه‌ها، تپه‌ها، غار‌ها و دشت‌ها و در شهر‌ها و روستا‌ها وجود دارند محافظت نموده و مشارکت جدي داشته باشد.

مدير کل ميراث فرهنگي فارس خاطرنشان کرد: ميراث فرهنگي در انحصار دولت و يا يک نهاد خاص نيست بلکه سرمايه‌اي است که از گذشتگان به ما ارث رسيده و رسالت ما در برابر گذشتگان و آيندگان اين است که اين ارث اجدادي را به سلامت به دست نسل بعدي بسپاريم تا به عنوان سرمايه ملي از آن بهره‌مند شوند.

وي اضافه کرد: بايد مردم با تمام جديت به کمک و ياري سازمان ميراث فرهنگي شتافته و هرجا احساس کردند که اين آثار در معرض آسيب قرار دارند با همکاري يگان حفاظت ميراث از تخريب کردن ممانعت کنند.
ص/108

انتهای پیام/

کد خبر 1391082111