تلاش براي جذب گردشگران شيعه به ايران

به گزارش ميراث آريا(chtn)، جهانيان اظهار داشت: افزايش رقابت جهاني، قدرت تقليد محصولات و خدمات، وجود مصرف‌کنندگان پيچيده و آگاه، قدرت خورده فروشان، اثر بخشي هزينه رسانه ها و بسياري از مسائل ديگر باعث شده شرکت‌ها براي فروش محصولات خود به موضوع برندسازي توجه کنند.

وي افزود: واژه برند به معناي نام و نشان از زمان نورديک‌هاي باستان (ساکنان قديمي اسکانديناوي) پديد آمده است و امروزه بنام يک نام، واژه، طرح، سمبل يا هر شکل ديگري است که کالا يا خدمت يک فروشنده را از ساير فروشندگان متمايز مي‌کند و مي‌تواند ارزش افزوده‌اي را براي محصول به ارمغان آورد.

معاون گردشگري کشور ادامه داد: در ميان چندين هزار محصول و خدماتي که در طول تاريخ و به‌ ويژه در اثر صنعتي اختراع، ابداع و ايجاد شده تعداد محدودي توانسته‌اند نه تنها در بازار داخلي بلکه در عرصه‌هاي جهاني يافته حضوري پايدار داشته باشند که علاوه بر فاکتورهايي چون کيفيت،‌ قيمت و خدمات بعد از فروش، ارزش اعتباري و اجتماعي خاص و غير سرمايه‌اي و غير سخت‌افزاري اين گونه کالا و خدمات موجب شده که اصطلاحا آن‌ها را برند بنامند.

جهانيان يادآور شد: برند دارايي نامشهود يک محصول يا يک خدمت است که شامل پارامترهايي از نام اصطلاح، علائم، نماد، آرم، طرح، سابقه ذهني مشتريان و مصرف‌کنندگان، ماندگاري در بازار، اصالت و داشتن اعتماد و اعتبار ماندگار نزد مشتريان است.

وي تصريح کرد: برندها نقش اصلي را در بازار ايفا مي‌کنند يعني به صورت طبيعي مشتري‌ها جذب برندهاي نام‌دار مي‌شوند؛ در واقع در هر بازار اين مزيت وجود دارد؛ اما در بازار گردشگري اين مساله پررنگ‌تر است زيرا به عنوان يک مقصد و جاذبه مطرح مي‌شود.

اين مقام مسوول اظهار داشت: زماني که شما وسيله‌اي خريداري مي‌کنيد مي‌دانيد که اين وسيله جهت و يا چه مدل و قيمتي دارد اما يک مقصد گردشگري اين طور نيست ممکن است مقصدي که ابعاد کميتي يا سرمايه‌گذاري محدودي دارد مقصد موفق‌تري باشد تا مقصدي که به لحاظ تاريخي و اکوتوريستي مهم‌تر و غني‌تر مورد توجه قرار دارد.

جهانيان با بيان اينکه برندسازي مقصد گردشگري به معني چگونگي ادراک ذهني مصرف‌کنندگان از يک مقصد گردشگري است اظهار داشت: برندسازي يک مقصد گردشگري تنها در مورد ايجاد يک لوگو يا شعار نيست بلکه در مورد به دست آوردن عناصر متمايزي از مقصد در غالب برند و چگونگي ارتباط اين عناصر از طريق اجزا برند است.

وي ادامه داد: اين اجزا شامل هويت، جوهره، شخصيت، تصوير، مشخصه، فرهنگ و غيره است که مديريت آن‌ها براي ايجاد جايگاهي منحصر به فرد از برند مقصد گردشگري در ذهن مصرف‌کننده را اصطلاحاً جايگاه يابي برند مي‌نامند.

جهانيان گفت: سازمان‌ها نيز براي نظم بخشي و کيفي کردن کالاها و محصولات خود در بازارهاي داخلي و خارجي مجبورند به اين مهم پرداخته تا با ارزش افزوده‌اي که با نام و نشان تجاري حاصل شده حداکثر استفاده را براي آن‌ها داشته باشد.

معاون گردشگري کشور توسعه برند را يک استراتژي مهم در بازاريابي معرفي کرد و با بيان اينکه در آن شرکت، محصول گردشگري موفقي که از نام برند بهره برده را بازاريابي مي‌کند تصريح کرد: شرکت‌ها و سازمان‌ها مي‌توانند با الگوبرداري از شرکت‌هاي موفق و بومي‌سازي آن در ايجاد و توسعه برند سازي قدم‌هاي موثري را بردارند تا بخشي از فرصت‌ها و زمان‌هاي از دست رفته را جبران کنند.

جهانيان در ادامه با افزايش مستمر استفاده از اينترنت در ميان گردشگران، برندسازي آنلاين را يکي از مسائل مهم اعلام کرد و گفت: لازم است اين موضوع بيش از پيش مورد بررسي قرار گيرد زيرا امروزه مديريت برند حوزه‌اي با اهميت فزاينده در مديريت بازاريابي به شمار مي‌آيد که لازم است توجه ويژه‌اي به اين مقوله مبذول داشت.

وي خاطر نشان کرد: با توجه به اين که کشور ايران داراي جاذبه‌ها و پتانسيل‌هاي فراواني در حوزه گردشگري است که البته بسياري از آنها ناشناخته باقي مانده، ايجاد برند مناسب مي‌تواند گامي موثر در زمينه معرفي، رشد و توسعه هر چه بيشتر اين مناطق و رونق گردشگري کشور باشد.

معاون گردشگري کشور با بيان اين که در کشورهاي مسلمان بيش از يک ميليارد و 570 ميليون نفر زندگي مي‌کنند، گفت: از 300 ميليون نفر شيعه ساکن در کشورهاي مختلف بيش از 90 درصد در ايران، بيش از 65درصد در عراق،‌ بيش از 70درصد در بحرين و ساير کشورها از جمله عربستان، عمان، قطر،‌ افغانستان و برخي از کشورهاي اروپايي زندگي مي‌کنند.

جهانيان با اشاره به وجود 300 ميليون شيعه در کشورهاي مختلف دنيا گفت: با جذب يک درصد از شيعيان جهان در يک سال مي‌توانيم تا 10 سال آينده 30 ميليون گردشگر شيعه به کشورمان جذب کنيم.
ص/117

انتهای پیام/

کد خبر 1391082425