موزه محرم تبريز پذيراي عزاداران حسيني است

به گزارش ميراث‌آريا(chtn) به نقل از روابط عمومي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، «تراب محمدي» افزود: خانه دکتر ابوالقاسم خان صحتي که از سال 87 توسط اداره‌کل ميراث‌فرهنگي استان به عنوان موزه محرم نامگذاري شده پذيراي عزاداران حسيني خواهد بود.

وي مراسم ماه محرم را نماد پايداري و ايستادگي دانست و گفت: در اين موزه بخشي از نماد و نشانه‌هاي نمادين مراسم و آئين‌هاي ماه محرم در اقصي نقاط آذربايجان شرقي به نمايش گذاشته شده است.

مديرکل ميراث‌فرهنگي استان هدف از تشکيل موزه محرم را نمايش مستمر جاذبه‌هاي مادي و معنوي محرم دانست و گفت: اين نمادها تنها در موسم عزاداري به کار گرفته مي‌شوند و باقيمانده سال را در علم خانه‌ها و انباري‌هاي تکايا و مساجد پرده‌نشين مي‌شوند.

محمدي يادآور شد: موزه محرم تبريز از بدو تاسيس تا کنون رايگان بوده و در ايام محرم نيز بدون تغيير روال کاري از ساعت 8 تا 15 پذيراي بازديدکنندگان و عزاداران امام حسين (ع) خواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: خانه صحتي که از سوي اين خانواده براي ايجاد موزه محرم در اختيار اداره‌کل ميراث‌فرهنگي قرار گرفته، 409 متر مربع مساحت دارد و در زمان حيات مرحوم دکتر ابوالقاسم صحتي و اوايل دوره پهلوي در ماه محرم به عنوان حسينيه مورد استفاده هيات عزاداري محله راسته کوچه قرار مي‌گرفت.

اين خانه با شماره 2336 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و متعاقب آن عمليات مرمت و استحکام بخشي بنا به اجرا درآمده و پس از تجهيز به عنوان موزه مردم‌شناسي محرم مورد استفاده قرار گرفته است.
الف/117

انتهای پیام/

کد خبر 139109016