شمع پاي لاما 41 مسجد تبريز را در روز تاسوعا روشن مي‌کند

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره‌کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، «تراب محمدي» گفت: بنا بر روايتي که امام حسين(ع) و يارانش از مکه تا کربلا در 41 منزل اتراق مي‌کنند، عزاداران شهر تبريز در روز تاسوعا مراسم پخش و روشن کردن 41 شمع در 41 مسجد شهر را برپا مي‌کنند.

وي زمان اجراي اين آئين عزاداري مذهبي را بعد از اذان ظهر تاسوعا عنوان کرد و گفت: افرادي که نذرشان برآورد شده، پاي پياده با روشن کردن شمع در مساجد اين نذر را ادا مي‌کنند.

محمدي تصريح کرد: در اين مراسم که از ظهر روز تاسوعا تا پاسي از شب ادامه مي‌يابد، مردم عزادار تبريز به صورت گروهي و در قالب دستجات عزاداري از يک مسجد به مسجد ديگر و از محله‌اي به محله ديگر رفته و اقدام به روشن کردن شمع مي‌کنند.


رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي، تبريز را خاستگاه تشيع و مرکز تبلور و تجلي شور و عشق حسيني و ميراث‌دار فرهنگ عاشورايي در کشور خواند.

محمدي يادآور شد: بر همين اساس مراسم ماه محرم در اين شهر سرشار از نشانه‌ها و نمادهاست که آئين «شمع گرداني» نيز يکي از زيباترين اين آيين‌هاي تجلي يافته به شمار مي‌رود.

وي آيين‌هاي ديني، مذهبي و اجتماعي نظير عزاداري را گره خورده با فرهنگ و باورهاي مردم دانست و تصريح کرد: اين آيين‌ها همواره در جامعه رشد خواهد يافت همچنان که عزاداري امام حسين (ع) و واقعه کربلا با گذشت بيش از هزار سال هنوز هم زنده بوده و هر سال پر شورتر برگزار مي‌شود.

خاطرنشان مي‌شود، هفت پرونده آذربايجان شرقي از آئين‌هاي عزاداري شهرستان‌هاي تبريز، آذرشهر، مراغه، هريس، جلفا و عجب‌شير در ششمين اجلاس سراسري شوراي عالي ثبت کشور با موضوع بررسي پرونده‌هاي آيين‌هاي عاشورايي، تصويب و به ثبت رسيد.
الف/124

انتهای پیام/

کد خبر 1391101634