مرمت پل تاريخي گاودوش آباد سراب  رو به پايان است

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره‌کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، «تراب محمدي» رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي اين استان با اعلام اين خبر افزود: با پايان بخش عمده‌اي از مرمت و بازسازي قسمت‌هاي رويه پل در سال جاري، تا پايان امسال شاهد گشايش مجدد آن خواهيم بود.

وي با اشاره به اقداماتي که امسال بر روي اين اثر انجام گرفته، يادآور شد: سبک‌سازي و آواربرداري روي پل، مرمت طاق‌ها و اجراي طاق دزد، شيب‌بندي و محکم‌کاري به وسيله بتن از جمله فعاليت‌هاي مرمتي اجرا شده بر روي پل گاودوش‌آباد به شمار مي‌رود.

محمدي با بيان اينکه تنها اقدامات جزئي همچون اندود سيماني و اجراي دال بتني بر روي پل باقي مانده است، از اجراي مرمت بدنه، اصلاح بستر، مرمت کف و نماي پل تاريخي گاودوش آباد در سال‌هاي آتي خبر داد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور، اين پل را راه ارتباطي چند روستاي شهرستان سراب عنوان کرد و گفت: با توجه به اينکه اين پل محل تردد روستائيان به شمار مي‌رود، اقدامات مرمتي روي اين اثر در سريع‌ترين زمان ممکن صورت گرفت.

محمدي خاطرنشان کرد: با توافق‌هاي انجام گرفته با ساير نهادها و دستگاه‌‌ها، مقرر شده هر چه سريع تر نسبت به اجراي راه دسترسي جايگزيني اقدام شود تا در آينده‌اي نزديک عبور و مرور از روي اين پل تاريخي انجام نگيرد.

وي با اشاره به مشخصات اين پل تشريح کرد: اين پل به طول 42 متر و عرض 10/6 متر، از سه دهنه، طاق‌هاي آجري و پايه‌هايي سنگي تشکيل شده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي يادآور شد: وجود چهار ميل راهنما در طرفين پل و نبود طاق دزد، پل گاودوش آباد را نسبت به بناهاي مشابه خود شاخص و متفاوت کرده است.

محمدي قدمت اين اثر را مربوط به دوره صفوي- قاجار عنوان کرد و گفت: پل گاودوش آباد که در هشت کيلومتري شمال شهر سراب واقع شده، با شماره 9183 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
الف/124

انتهای پیام/

کد خبر 1391102413