سکونتگاهي باستاني در جمهوري آذربايجان کشف شد

به گزارش ميراث آريا (CHTN) به نقل از آژانس خبري آذربايجان،«نصيب مختاروف» مدير بخش باستان‌شناسي آکادمي ملي علوم آذربايجان، گفت: در اکتشاف صورت گرفته در روستاي «کيچيک دهنه» منطقه«شاکي» سکونتگاهي به نام «آغاگابريلي» کشف شد که از هزاره سوم پيش از ميلاد تا هزاره اول محل زندگي اقوام مختلف بوده است.

وي افزود: در اين سکونتگاه آثاري متعلق به دو قوم مختلف به دست آمد. آثاري که نشان مي‌داد ساکنان اين منطقه در دامداري و دامپروري پيشرفته بودند. از سويي ديگر برخي آثار نشان مي‌دهد که در اين منطقه بيش از 2 بار سيل آمده است اما اين منطقه براي يک مدت زمان کوتاه بار ديگر محل زندگي مردم شده بود.

اگرچه باستان‌شناسان در اين کاوش موفق به کشف سراميک، سفالينه، استخوان حيوان و انسان، ابزار سنگي، ابزار گوناگون کشاورزي از جنس سنگ آهک، انواع گوناگوني از مصالح ساختماني و غيره شدند اما هيچ اثري از ابزار فلزي ديده نشد.

«مختاروف» اذعان داشت: قبرستان و گورهاي پراکنده‌اي نيز در اين منطقه کشف و ثبت شد. اين مقبره‌ها که در حدود 120 عدد است در نزديک قبرستان دهکده‌اي به نام «آغاگابريلي» قرار دارد اما برخي از آن‌ها به دليل شخم زده شدن زمين به وسيله تراکتور تخريب شده‌اند.

به گزارش ميراث آريا، باستان‌شناسان در صددند کاوش‌هاي خود را تا کشف آثار کاملتر ادامه دهند.

/109

انتهای پیام/

کد خبر 139112161