تملك عمارت تاريخي احمد زاده سنندج

كارشناس املاك اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كردستان از تملك كامل عمارت تاريخي احمد زاده سنندج خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، «محمد رشيدي» در اين باره گفت: عمارت احمد زاده توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كردستان  و با حكم دادگاه  استان كردستان به صورت كامل خريداري و به تملك  اين اداره كل در آمد.

وي تصريح كرد: عمارت تاريخي احمدزاده مربوط به دوره پهلوی است و در خیابان نمکی و محله آغه زمان واقع شده و این بنا در تاریخ  ۱۳۷۹ به شماره ۲۸۳۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شايان ذكر است : این عمارت در ضلع شمالی بلوار نمکی شهر سنندج واقع شده و زمان ساخت آن به دوران حکومت پهلوی اول بر می گردد. بنا داری یک حیاط چهارگوش کوچک است و ساختمان آن در چهار طبقه با نمای جنوبی و تزیینات آجر تراش بسیار زیبا و پرکار در قسمت نمای اصلی ساخته شده است. عمارت احمد زاده نسبت به سایر بناهای مسکونی استان، از شیوه اجرایی و تزیینات منحصر به فرد برخوردار و نوع معماری آن برون گرا است. از این رو با وجود یک حیاط در ضلع جنوبی، می توان گفت سبک معماری کردستانی که ویژگی بارز آن ایوان‌های ستون دار است، در این عمارت به بهترین وجه ممکن رعایت شده است.

/108

انتهای پیام/

کد خبر 139206138