رییس پژوهشکده مردم شناسی از اجرای طرحی در این پژوهشکده و مرکز میراث ناملموس تهران با عنوان طراحی دانشنامه مصور میراث فرهنگی ناملموس برای کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت پیشبینی می شود این دانشنامه حداکثر ظرف 3 سال آینده طراحی و تهیه شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور «یدا... پرمون» با اعلام این خبر در نشست تخصصی کودک و میراث فرهنگی که عصر امروز در سالن آمفی تئاتر ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد افزود: هدف از طراحی این دانشنامه آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با مواریث فرهنگی خصوصا میراث فرهنگی ناملموس است.
در این نشست که با موضوعات مختلفی برگزار شد سخنرانان در محورهای گوناگونی از جمله: نمایش سنتی میراث ناملموس، آشناسازی کودکان با گستردگی گویش های ایرانی ، تصویر گری کتاب کودک با رویکرد میراث فرهنگی، معرفی طرح پژوهشی مردم نگاری کودکی در اقوام ایرانی، ریشه یابی رفتار یادگار نویسی بر روی آثار تاریخی و نقش آشناسازی کودکان در کاهش جرایم علیه میراث فرهنگی سخنرانی کردند.
رییس پژوهشکده مردم شناسی در این نشست با معرفی طرح پژوهشی تالیف دانشنامه میراث فرهنگی ناملموس برای کودکان و نوجوانان گفت: زمانی که صحبت از میراث فرهنگی می شود برخی از افراد تصور می کنند میراث فرهنگی تنها آثار ملموس و بجا مانده از گذشتگان است در حالی که میراث فرهنگی تنها آثار بجا مانده نیست بلکه آثار به یاد مانده نیز میراث فرهنگی به حساب می آیند از این رو آشناسازی افراد با مباحث فرهنگی خصوصا میراث فرهنگی ناملموس و معنوی از همان سنین کودکی و نوجوانی ضرورت دارد.
وی افزود: این دانشنامه یک برون داد چند جلدی خواهد بود که با توجه به اینکه پژوهشکده مردم شناسی برای طراحی این دانشنامه نیازمند همکاری متخصصان و صاحب نظران است به زودی فراخوانی درخصوص همکاری برای تهیه این دانشنامه ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه افق در نظر گرفته شده برای تالیف این دانشنامه مصور 3 سال است افزود: در صورتی که این دانشنامه طراحی و تدوین شود می تواند به عنوان یک اقدام موفق در حوزه میراث فرهنگی ناملموس حتی در کشورهای دیگر نیز مطرح شود.
پرمون خاطر نشان کرد تعریف این دانشنامه یک اقدام ارزشمند و بی نظیر است که در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آغاز شده است.
اردشیر صالح پور استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای نمایشی و آیینی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت آشناسازی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی و موضوعات مرتبط با حوزه فرهنگ گفت: یکی از مقرون به صرفه ترین راهکارهای انتقال مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی به کودکان و نوجوانان استفاده از هنرهای نمایشی و آیینی است.
وی گفت: میراث فرهنگی تنها آثار متعلق به گذشته نیست بلکه در خصوص میراث فرهنگی باید به زمان حال و آینده نیز توجه داشت از این رو انتقال مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی به کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
صالح پور با بیان اینکه کودکان و مادران مهمترین جامعه مخاطب درخصوص انتقال مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی هستند اضافه کرد: اولا کودکان باید در سنین کودکی با موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی آشنا شوند و ثانیا مادران نیز که از آنها در جامعه به عنوان قشر فرهنگ ساز یاد می شود نقش بی نظیری در آموزش و آشناسازی کودکان با مفاهیم میراث فرهنگی دارند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در این میان سازمانهای مانند میراث فرهنگی ، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما نقش بسیار تاثیر گذاری دارند.
وی در بخشی از صحبت های خود از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به خاطر برگزاری جشنواره و نمایشگاه کودک و میراث فرهنگی تشکر کرد.
در ادامه این نشست سحر ترهنده نیز در سخنانی به تشریح اهمیت و نقش تصویرگری کتاب کودک با رویکرد مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی پرداخت و با قدردانی از سازمان میراث فرهنگی به خاطر برگزاری جشنواره و نمایشگاه کودک و میراث فرهنگی گفت: به عقیده کارشناسان کودکان با استفاده از تصویرگری می توانند پیش از پیس با مفاهیم مختلف از جمله: مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی آشنا شوند.
وی افزود: از آنجایی که تصویرگری یک موضوع قالب لمس برای کودک است و حتی کودک قبل از فراگرفتن خواندن و نوشتن می تواند از طریق تصویر آموزش های لازم را ببیند تصویر گری کتاب کودک با رویکرد مفاهیم میراث فرهنگی نقش مهمی در آشناسازی کودکان با میراث فرهنگی دارد.
ترهنده خاطر نشان کرد: با ورود میراث فرهنگی به ادبیات کودک می توان به یک هویت ملی دست پیدا کرد.
لیلا کفاش زاده کارشناس امور کودک پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این نشست با تشریح برنامه های مختلف این سازمان در هفته ملی کودک و تاکیدات دکتر محمد علی نجفی درخصوص تداوم اینگونه برنامه ها گفت: برنامه هایی که امروز در سازمان میراث فرهنگی شاهد اجرای آن هستیم آغاز اجرای برنامه های سازمان میراث فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است.
وی افزود: میراث فرهنگی بخش مهمی از زندگی ما ایرانیان است و نمی توان آن را جدا کرد بنابراین لزوم آشناسازی کودکان ونوجوانان با مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی از دوران کودکی ضرورت دارد.
وی همچنین با اشاره به چند قومیتی بودن ایران اضافه کرد: وجود قومیتهای مختلف در نقاط گوناگون کشور فرصت بسیار ارزشمندی برای تقویت موضوعات مرتبط با فرهنگ و گسترش آنها و نیز آشنایی هرچه بیشتر کوکان و نوجوانان با فرهنگهای مختلف قومیتهای گوناگون در کشور است.
کفاش زاده در ادامه صحبت های خود به موضوعاتی مانند ادبیات، هنر ، سبک زندگی، اسباب بازی های کودکان ، خوراک، طب سنتی کودکان، آیین ها و سنتها، پوشاک، بازی های دوران کودکی و ... در میان کودکان اقوام مختلف کشور اشاره و توضیحاتی را در خصوص آنها ارائه کرد.
سخنران بعدی این نشست تخصصی آزاده حیدرپور عضو هیات علمی پژوهشکده زبان شناسی و مدرس گروه زبان شناسی دانشگاه شهید بهشتی بود که درخصوص ریشه یابی رفتار نابهنجار یادگار نویسی بر روی آثار و بناهای تاریخی صحبت کرد .
وی درصحبت های خود با اشاره به ریشه های این رفتار نابهنجار و نیز آثار و تبعات آن گفت: باید از دوران کودکی به فرزندانمان درخصوص مراقبت از آثار فرهنگی و تاریخی و پرهیز از نوشتن یادگاری ، حکاکی و کنده کاری بر روی آثار تاریخی و فرهنگی هشدار داد.
حیدرپور افزود: میل به یادگار نویسی از دوران کودکی در افراد وجود دارد که اگر این میل به درستی هدایت نشود می تواند به کنده کاری و حکاکی بر روی آثار تاریخی و فرهنگی در آینده تبدیل شود.
وی افزود: میل به شهرت طلبی ، خرفه پرستی ، عدم سلامت روانی و نیز میل به باقی ماندن از مهمترین عوامل کنده کاری، حکاکی و یادگاری نویسی بر روی آثار فرهنگی و تاریخی است که باید در این خصوص از سنین کودکی به فرزندان مان آموزش های لازم را ارائه کنیم.
آخرین سخنرانی این نشست تخصصی نیز مهرنوش فولادی کارشناس ارشد حقوق بین الملل بود که درخصوص نقش آشناسازی کودکان در کاهش جرایم علیه میراث فرهنگی صحبت کرد .
وی در سخنرانی خود با تاکید بر ضرورت آموزش مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی و تبیین اهمیت میراث فرهنگی در سنین کودکی گفت: اگر اهمیت میراث فرهنگی از دوران کودکی و نوجوانی وافراد آموزش داده شود در آینده شاهد کاهش چشمگیر جرایم علیه میراث فرهنگی خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد این موضوع می تواند در قالب یک طرح درسی و از طریق آموزش و پرورش به کودکان و نوجوانان منتقل شود.
/108
انتهای پیام/