باید  شالوده شکنی در نظام یاددهی و یادگیری انجام داد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به ظرفیت های مهم  وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران زمین به نسل های آینده با تاکید بر افزایش همکاری های این دو نهاد مهم در کشور گفت: باید یک شالوده شکنی در نظام یاددهی و یادگیری به وجود آوریم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، «دکتر محمد علی نجفی» عصر امروز دردومین نشست فصلی مدیران و فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با محور هم اندیشی با فرهنگیان و اصحاب تعلیم و تربیت در سالن آمفی تئاتر ارگ آزادی برگزار شد گفت: باید از فرصت های به وجود آمده برای انتقال مواریث فرهنگی به کودکان و نوجوانان استفاده کرد.

وی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به معرفی خود از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، روزهای رای اعتماد در مجلس را یادآور شد و گفت: در آن روزها همکاران فرهنگی حتی افرادی که در دوره وزارت من در آموزش و پرورش در دهه اول انقلاب  حضور نداشتند  به اینجانب اظهار لطف داشتند که این موضوع برای من از هر جهت اهمیت و ارزش دارد.

نجفی گفت: نشست فصلی امروز می تواند آغاز یک اقدام بزرگ و طولانی مدت برای همکاری هرچه بیشتر بین آموزش و پرورش و میراث فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش می تواند از ظرفیت های به وجود آمده برای ارتقاء سطح آموزشی و پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان کشور استفاده کند چراکه در حال حاضر، سازمان میراث فرهنگی ظرفیتی عظیم برای آموزش  و تعلیم و تربیت در اختیار دارد.

معاون رئیس جمهور گفت: میراث فرهنگی اگرچه مواردی را پیگیری می کند که متعلق به گذشته است اما باید این مواریث فرهنگی در اختیار نسل آینده قرار گیرد و از این ظرفیت های فرهنگی برای آموزش هرچه بهتر نسل های آینده استفاده شود.

وی با بیان اینکه سرمایه های موجود در سازمان میراث فرهنگی آموختاری و انگیختاری است اضافه کرد: این سرمایه های موجود می تواند به ارتقاء سطح آموزش دانش آموزان تاثیر گذار باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه گفت: یکی از بهترین محیط هایی که می تواند به ارتقاء آموزش و تعلیم و تربیت کمک کند محیط های غنی و باز است و که به نظر من محیط هایی مانند موزه ها و اماکن فرهنگی در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور یکی از بهترین ظرفیت ها برای آموزش نسل های آینده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که نظر هیات دولت نیز در خصوص افزایش تعامل و همکاری های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی نظر مساعدی است ادامه داد: خوشبختانه در هیات دولت مصوبه ای را داریم که بر اساس این مصوبه دانش آموزان و فرهنگیان می توانند از موزه های و اماکن فرهنگی و تاریخی کشور به صورت رایگان استفاده کنند.

دکتر نجفی در ادامه گفت: استفاده ازفرصت های آموزشی در خارج از مدرسه و استفاده از سبک مشاهده می تواند در ارتقاء تعلیم و آموزش موثر باشد و از این رو می توان از محیط هایی که در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور است استفاده کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه یکی از مهمترین پایگاه هایی که می تواند با هدف ارتقاء سطح آموزشی دانش آموزان در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد محیط های تحت اختیار سازمان میراث فرهنگی است یادآور شد: آماده هرگونه همکاری با آموزش و پرورش برای ارتقاء سطح آموزشی دانش آموزان در کشور هستیم.

وی هم چنین در ادامه به بخش دیگری از همکاری های سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش نیز می تواند در حوزه های پژوهشی به سازمان میراث فرهنگی کمک کند چراکه این سازمان برای گسترش فعالیت های خود چه در بخش پژوهش در حوزه میراث فرهنگی و یا آموزش و پژوهش و معرفی در حوزه صنایع دستی و نیز گسترش فعالیت های خود در حوزه گردشگری نیازمند همکاری با آموزش و پرورش است.

نجفی خاطر نشان کرد: برای انجام ماموریت های خود نیازمند همکاری با وزارت آموزش و پرورش به شکل های متنوع و وسیع و قابل برنامه ریزی هستیم.

وی گفت: می توان در این خصوص با تشکیل انجمن دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یا تشکیل انجمن های تخصصی در هر یک از سه ماموریت بزرگ سازمان میراث فرهنگی کشور، با وزارت آموزش و پرورش استفاده کرد.

نجفی ادامه داد: در گذشته نیز همکاری هایی بین آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی انجام می شد که از آن جمله می توان به آموزش معلمان تاریخ اشاره کرد که این مهم اکنون نیز می تواند ادامه یابد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد: ظرفیت های فراوانی در خصوص همکاری بین آموزش و پرورش و میراث فرهنگی وجود دارد که می توان از این ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده کرد.

گفتنی است در این مراسم و قبل از صحبت های دکتر محمد علی نجفی، شهین دخت میان دشتی عضو شورای مرکزی معلمان کشور، سیما ماجدی رئیس آموزش و پرورش منطقه 11 تهران، فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی،  علی باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران و خلیل آبادی  عضو شورای مرکزی انجمن معلمان سخنرانی کردند.

در این نشست هم چنین  علی اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران در سخنانی، از نجفی خواست تا آثار تاریخی را که در طول سال‌های گذشته، نام‌شان تغییر کرده است، به نام گذشته‌شان برگرداند، چون نام بناهای تاریخی، به نشان دادن هویت و تاریخ کشور کمک می‌کند.

 وی گفت: به عنوان مثال  مدرسه‌ی سپهسالار (شهید مطهری) از جمله‌ی این نمونه‌ها است.

وی افزود: از استادان مرمت برای تعلیم در مدارس می‌توان استفاده کرد؛ آن‌ها از نظر تجربی، اطلاعات بیشتری می‌توانند به دانش‌آموزان بدهند.

سیما ماجدی رئیس آموزش و پرورش منطقه 11 تهران نیز در این نشست با قدر دانی از سازمان میراث فرهنگی به تشریح اقدامات انجام شده در این سازمان در حزوه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره کودک و نوجوان، برگزاری نمایشگاه های متعدد با موضوع کودک و نوجوان، برگزاری همایش میراث فرهنگی، گنج یادگیری و نیز از همه مهمتر تدوین دانشنامه برای کودکان از سوی پژوهشکده مردم شناسی از جمله اقدامات مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای کودکان و نوجوانان است.

/108   

 

انتهای پیام/

کد خبر 1392081114