به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمد بهشتی، مشاور رئیس سازمان در نشست خبری نمایشگاه بحر در کوزه (مروری بر دستاوردهای ربع قرن تلاش مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی) که صبح امروز در این مرکز برگزار شد، گفت: تا قبل از تاسیس مرکز آموزش عالی، آموزش در حوزه میراث فرهنگی به شکل سنتی و در کارگاهها انجام میشد و آموزش آکادمیک در حوزه میراث فرهنگی وجود نداشت.
وی ادامه داد: سال 68 با تاسیس این مرکز، آموزش در حوزه مرمت، حفاظت و باستانشناسی شکل رسمی به خود گرفت، هرچند بسیاری از رشتههای مرتبط با میراث فرهنگی هنوز در این مرکز فعال نشده است اما بیشتر افرادی که امروز در حوزه میراث فرهنگی صاحب نام هستند فارغالتحصیلان مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی هستند.
بهشتی با اشاره به ضرورت توجه به فعال شدن مرکز آموزش عالی سازمان، ادامه داد: موضوع مرمت و حفاظت نیازمند فعالیت آموزشی در دانشگاههاست تا کارشناسانی که در این زمینهها آموزش می بینند با علوم روز دنیا در حوزه میراث فرهنگی آشنا شوند.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی و دولت باید کمک کنند تا مرکز آموزش عالی سازمان بتواند شرایط لازم برای ارائه دوره تحصیلات تکمیلی به علاقهمندان را پیدا کند.
وی استمرار همکاریهای پژوهشی با مراکز علمی جهان را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: در زمینه همکاریهای آموزشی بینالمللی، مرکز آموزش عالی سازمان میتواند تاثیرگذار باشد، تبادل استاد و دانشجو با مراکز علمی کشورها در دستور کار این مرکز است.
بهشتی ادامه داد: وضعیت مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی باید در وهله اول از داخل سازمان مورد توجه قرار گیرد، پس از آن ما می توانیم از دستگاههایی مرتبط همچون وزارت علوم توقع داشته باشیم که این مرکز را به شکل جدی تری مورد اهمیت قرار دهند.
وی گفت: فعالیت این مرکز در طول چند سال گذشته به دلیل نوع رفتار مدیران با اختلال مواجه شده و امروز باید با همکاری و همراهی مدیران و عقلای این حوزه این مشکلات برطرف شود.
مشاور رئیس سازمان توجه به توسعه کیفی در نظام آموزش عالی را مورد اهمیت دانست و افزود: برای حفظ مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی و اجرای اقدامات اثربخش در این مجموعه با مشکلی مواجه نیست و ما به دنبال یافتن راهحل شکلی برای بقای این مرکز هستیم.
بهشتی با اشاره به اینکه مرکز آموزش عالی سازمان برای گرفتن مجوز از وزارت علوم، اولویتبندی ویژهای را مدنظر دارد، گفت: اولویت ما برای اخذ مجوز از وزارت علوم، رشتههایی است که در دانشگاه ها تدریس نمیشود و یا کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
وی افزود: در سالهای اخیر تلاشهای بسیاری برای گرفتن مجوز تدریس چند رشته دیگر از جمله مدیریت محوطههای تاریخی، مدیریت بافتهای تاریخی و کارشناسی اموال تاریخی و فرهنگی شده است.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی از ورود علوم بینرشتهای به حوزه باستانشناسی خبر داد و افزود: دانش حوزه میراث فرهنگی در حال تغییر و تحول است و مرکز آموزش عالی سازمان میتواند به عنوان محلی برای گسترش دامنه آموزش در این رشتهها باشد.
بهشتی تصریح کرد: مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی از نظر ساختاری وابسته به سازمان میراث فرهنگی است و زیرنظر وزارت علوم فعالیت میکند، رشتههایی که در این مرکز ارائه میشود توسط شورایی که ریاست آن را رئیس سازمان میراث فرهنگی بر عهده دارد تعیین و پس از به تایید وزارت علوم میرسد.
وی در پایان گفت: در سالهای آتی روند متوقف شده ایجاد رشتههای جدید در مرکز پیگیری میشود.
انتهای پیام/