به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران دلاور بزرگ نیا ادامه داد: مسئولان ارشد استان با حساسیت هایی که ما داریم از توسعه صنعت گردشگری سخن می گویند و این موفقیتي بزرگ است و فهم مشترک در موضوع، کمک می کند با ادبیات مشترک، استراتژی درست تعریف کنیم و با تدوین برنامه ریزی به نقاط هدف برسیم.
این مسئول تصریح کرد: مازندران به سرعت باید خودش را از نگاه سنتی به گردشگری خارج کند.
بزرگ نیا با اشاره به اینکه باید فضاهایی را تعریف کنیم که گردشگر ذائقه اش را به ما بیان می کند و این می تواند به ما کمک کند، گفت: بازار هدف ما و اقبال استان ها به مازندران معلوم است اما نمی توانیم بگوییم چون مازندران استان شناخته شده ای است پس حضور در بازار هدف را فراموش کنیم.
وی با بیان اینکه با تبلیغات درست و حقیقی باید در بازارهای هدف داخلی و خارجی حضور داشته باشیم، تصریح کرد: کار رسانه فقط تولید خبر نیست و بازخوردهای اخبار می تواند در برنامه ریزی ها به ما کمک کند.
مدیرکل گردشگری مازندران با اشاره به اینکه همه باید کمک کنیم با برنامه ریزی و شناخت درست از مخاطب و بازار هدف، صنعت گردشگری را ارتقا ببخشیم، ادامه داد: این ستاد دائمی است و بنا نداریم با بستن پرونده نوروز، این ستاد را تعطیل کنیم چون پرونده نوروز باید مفتوح باشد و مبنایی برای برنامه ریزی های بعدی قرار دهیم.
وی با تاکید بر برنامه ریزی برای طرح دریا، تلاش برای رفع نگرانی های آلودگی دریا، اقدامات اولیه گردشگری دریایی و ... در ستادخدمات سفر مازندران، افزود: کارهای اولویت دار و کوتاه مدت این حوزه ها را به سرعت باید انجام دهیم ضمن اینکه از برنامه های بلندمدت و میان مدت هم غافل نشویم.
بزرگ نیا با اشاره به اینکه جذب گردشگر یک اقدام است و حفظ و از دست ندادن وضع موجود هم نیازمند برنامه است، گفت: بسیاری از استان ها جاذبه های دست ساخت تعریف می کنند تا گردشگر را جذب کنند.
وی با بیان اینکه رقابت بسیار سنگین است، اظهار داشت: استان ها به سرعت دارند خود را به مازندران نزدیک می کنند و نباید فکر کنیم مازندران استان برخوردار است و در همین سطح قرار بگیریم.
بزرگ نیا با اشاره به اینکه رسانه های منتقد و همراه، همگی همراه هستند، گفت: بهره این مسائل مربوط به استان است.
وی با بیان اینکه از 28 اسفند 92 تا 15 فروردین 9 میلیون و 195 هزار و 330 نفر بود، افزود: میانگین چهار شب و پنج روز اقامت داشتند.
این مسئول با اشاره به اینکه بازدید از مراکز اقامتی، بهداشتی و سایر صنوف 14 هزار و 543 بازدید بود که 157 مورد اخطار داشتیم، تصریح کرد: 747 پرونده به مراجع قضایی ارسال شد.
بزرگ نیا با بیان اینکه 85 میلیون و 217 هزار لیتر مصرف بنزین داشتیم که یک و نیم درصد افزایش را شاهد بودیم، گفت: مصرف بالای نفت و گاز نشان می دهد سفرهای گروهی شکل گرفته است چون 20 درصد در مصرف نفت و گاز افزایش داشتیم.
وی با اشاره به 5هزار ماموریت اورژانس و اجرای برنامه های فرهنگی در این ایام، افزود: نزدیک به 5 میلیون بازدید از مراکز فرهنگی داشتیم.
مدیرکل گردشگری مازندران با بیان اینکه اقبال مسافران به مراکز فرهنگی شدت یافته است، گفت: کمیته فرهنگی باید آمادگی بیشتری برای ارائه خدمات فرهنگی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر مشکلات جوی و اقلیمی افزایش یابد، جذابیت سفر به مازندران از بین می رود و ما باید برای مسافران سالن های نمایش، جشنواره های مختلف و برنامه های آیینی، برنامه های موسیقی و ... را برای گردشگر فراهم کنیم و چراغ سالن های فرهنگی روشن باشد تا مسافر فکر نکند در شرایط جوی بارانی و نامناسب، باید در هتل و اقامتگاه بماند.
بزرگ نیا با اشاره به 447 غرفه صنایع دستی که بیش از یک میلیارد تومان فروش داشتند، گفت: حدود 600هزار نفر از این مراکز بازدید کردند.
وی اظهار داشت: روستاهای هدف گردشگری مازندران حدود 700 هزار گردشگر را به سوی خود جذب کردند.
بزرگ نیا با بیان اینکه بیشترین گردشگر را از استان های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل داشتیم، گفت: البته از سراسر کشور به مازندران سفر کردند.
وی با اشاره به اینکه گردشگران، بیشتر حضور در ساحل و غرب مازندران را انتخاب کردند، گفت: استفاده از واحدهای اقامتی دولتی در رتبه نخست قرار داشت.
بزرگ نیا با بیان اینکه 1500 خانه استیجاری را ساماندهی کردیم، ادامه داد: تعداد این مراکز زیاد است و ظرفیت های پنهان اقامتی هستند که باید در برنامه ریزی ها به این بپردازیم.
وی گفت: هرچه مسافر را نگران کند ممکن است برای ما در صنعت گردشگری، وضعیت آسیب پذیر تلقی شود.
بزرگ نیا با بیان اینکه باید آموزش را جدی بگیریم، تصریح کرد: همه ارائه کنندگان خدمات مرتبط با سفر و گردشگری نیازمند آموزش هستند و همه مراکز فرهنگی در این زمینه باید کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه رسانه ها به مسائل حوزه گردشگری و فرهنگ سازی در این زمینه بپردازند، متذکر شد: باید به گونه ای رفتار کنیم که گردشگران باز هم مازندران را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.
بزرگ نیا با بیان اینکه تصمیمات خوبی برای راه های مازندران گرفته شده، ادامه داد: درباره محور کندوان هم قرار است این محور جدی گرفته شود و رها نکنیم تا رضایت میهمانان درباره جاده های مازندران هم بهتر شود.
وی با اشاره به اینکه گردشگران از محصولات استان برای سوغات، استفاده خوبی کردند، گفت: محصولات دریایی، کشاورزی، پوشاک و صنایع دستی و ... در سبد سوغات مسافران قرار گرفت.
بزرگ نیا خاطرنشان کرد: بالغ بر 90 درصد جامعه آماری که در نظرسنجی ما شرکت کردند رضایت خوبی از سفر به مازندران داشتند و اعلام کردند باز هم مازندران را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم تنوع سفر استان را افزایش دهیم، در راستای حمایت های عمومی که برای استفاده از مناطق کمتر بازدید شده دارد اتفاق می افتد، غفلت ما ممکن است باعث خسارت برای استان باشد.
بزرگ نیا با اشاره به تولید بیش از 900 خبر توسط رسانه های مستقر در ستاد خدمات سفر گردشگری مازندران، یادآور شد: همه این اخبار و بازخوردهای آن در برنامه ریزی های ما نقش موثر دارد.
انتهای پیام/