نكته مهم و كليدي كه مسئولان صنعت گردشگري كشورمان در گذشته كمتر به آن توجه نشان دادهاند و حالا در دولت تدبير و اميد قرار است با رويكردي تازه به اين امر توجه شود، دعوت از سرمايهگذاران خارجي براي احداث هتلهاي برند، ساخت مراكز جديد فرهنگي و تفريحي، آماده كردن بستر براي صدور ويزاي الكترونيك از يك سو و تغيير نگرش متعصبانه كه گردشگر را جاسوس ميدانست، همه و همه از جمله فعاليتهاي ناگفته اين روزهاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري است.
وقتي سلطانيفر خبر از صدور ويزاي يك ماهه فرودگاهي به مسافران را ميدهد بيترديد در پشت اين گفته تلاشهاي بسياري صورت گرفته تا نگرش خيليها را نسبت به گردشگر خارجي تغيير دهد. وقتي رييس سازمان گردشگري از تلاش دستاندركاران اين سازمان براي جذب و توجيه سرمايهگذاران خارجي را به زبان ميآورد بيترديد در پس آن تفكر لوكسسازي در كشور مطرح است چرا كه ديگر زمان آن به پايان رسيده كه خود را پشت تختجمشيد، مسجد امام اصفهان و كليساهاي تاريخي آذربايجان پنهان كنيم!
قاعده بازي در صنعت گردشگري مدرن بر پايه لوكس سازي زيرساختهاي اين صنعت پايهريزي شده است. ساخت مجتمع و ويلاهاي لوكس در آنتالياي تركيه، جزيره نخل دبي و حضور هتلهاي برند و مطرح در ارمنستان تنها بخشي از مواردي است كه در همسايگي خود ميتوان مشاهد كرد. در واقع اين اقدامات به منظور افزايش زمان اقامت مسافران در نظر گرفته شده و كشورها به جاي اينكه تعداد كثيري از مسافران را پذيرايي كنند، به دنبال جذب گردشگران خوشخرجي هستند كه تعداد روزهاي بيشتري را در آن منطقه حضور داشته باشند. خريد ويلاهاي چندهزار ميليون دلاري توسط بازيگران مشهور هاليوود و ورزشكاراني نظير آندره آغاسي و ديويد بكهام در دبي گواه اين امر است كه جذب اين نوع گردشگري پر درآمدتر از توريستهاي درجه دو است .
هرچند در این میان توجه به گردشگری داخلی و ساخت هتلهایی متناسب با ذائقه و بودجه مسافران داخلی را نباید نادیده گرفت، نکتهای که رئیس سازمان میراث فرهنگی بارها به آن اشاره کرده و از توزیع زمانی و مکانی سفرهای داخلی خبر داد است.
بيترديد از اقدامات اخير سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري در دولت روحاني ميتوان اينگونه استنباط كرد كه خط مشي گردشگري ايران در اين دولت بر پايه لوكسسازي و برندسازي پايهريزي شده است. موضوعي كه طي چند دهه اخير در كشور مغفول مانده بود.
انتهای پیام/