هر مدرسه می تواند یک موزه داشته باشد

برای آشنایی کودکان با میراث فرهنگی و ایجاد مسوولیت حفاظت از آثار و بناهای تاریخی در دانش آموزان هر مدرسه می تواند یک موزه داشته باشد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب در کارگاه آموزشی \"انتقال تجربه موزه های موفق دنیا توسط کمیته ملی موزه های ایران \"ایکوم\" که با همکاری دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محل این پژوهشگاه برگزار شد، مطرح شد.

\"لوییز مارتینر\" مدیر اجرایی طرح موزه مدرسه سنتی و فرهنگی پزول درالچه اسپانیا با اشاره به تجربیات ایجاد موزه در مدارس اسپانیا گفت : این طرح یکی از طرح های بومی بشمار می رود که از 45 سال پیش شروع به شکل گیری کرده است.

او افزود :این مدرسه یک بنای قدیمی با یک معلم و چند دانش آموز در فضایی روستایی شروع به کار کردو در بخشی از مدرسه که فضای سکونت معلم مدرسه بوده تبدیل به موزه شده است .

وی گفت : در این فضا کودکان افزون بر تجربه زندگی به روش بومی و قدیمی و استفاده از ابزار و آلات کشاورزی به روش گذشتگان، خود مدیریت موزه مدرسه را به عهده دارند و در هنگام بازدید مانند راهنمایان و مربیان حرفه ای توضیحاتی ارائه می دهند.

به گفته وی رابطه بین کودکان فضای دوستی و تعامل است که با نظم جالبی توسط خود کودکان اداره می شود.

او افزود: در فضای موزه زنان و مردان سالمند هنر های بومی خود را که شامل پخت غذاهای سنتی، حصیر بافی با برگ خرما و ساخت ابزار کشاورزی است به کودکان آموزش می دهند،و کودکان نیز با حضوردر فضا های روستایی در مورد آداب و رسوم سنتی تحقیق و پژوهش می کنند.

مارتینز تاکید کرد:با وجودی که این اثر به عنوان یک اثر ناملموس در فهرست یونسکو ثبت شده اما تلفیق میراث ملموس در کنار آن و لمس اشیا و آثار زندگی سنتی توسط کودکان به حفظ و اشاعه این اثر کمک شایانی می کند.

احمد محیط طباطبایی مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در سخنانی گفت: طرح موزه مدرسه سنتی و فرهنگی پزول در الچه اسپانیا به عنوان بهترین مورد حفاظتی ثبت شده درفهرست یونسکو در سال 2009 ثبت شده است .او اظهار امید واری کرد تا درآینده شاهد طرح های پژوهشی بیشتری در این زمینه در ایران باشیم.

. لیلا کفاش زاده مسئول دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان نیز در سخنانی به فعالیت هایی که از دهه 70 تا امروز در  سازمان و پژوهشگاه میراث فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی و در رابطه با کودکان انجام شده،اشاره کرد.

 وی آمبولانس کتاب، موزه مجازی کودکی، صحافی سنتی، نمایشگاه – موزه نابینایان، آموزش به کودکان روستایی، ثبت روش ساخت عروسک های جنوب خراسان در فهرست ملی را از جمله این فعالیت ها بیان کرد .

وی عضویت پژوهشگاه در کمیته رشد و تکامل همه جانبه کودکان و همچنین وجود دفتر برنامه ریزی کودکان ونوجوانان در سازمان را نشانه اهمیت آموزش میراث فرهنگی به کودکان دانست و اظهار امید واری کرد تا در آینده شاهد برنامه های پر بار تری دراین زمینه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 139307273