مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش معاونت گردشگری گفت: توسعه فناوری اطلاعات با کاهش فقر و بهبود استانداردهای زندگی به روشهای مختلف، افزایش بهرهوری و در نتیجه رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت.
به گزارش میراث آریا(chtn) محسن رنجبر در مراسم اختتامیه دومین همایش گردشگری الکترونیکی گفت: فناوری اطلاعات نقش اساسی در پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد و توسعه فناوری اطلاعات با کاهش فقر و بهبود استانداردهای زندگی به روشهای مختلف، افزایش بهرهوری و در نتیجه رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: نتایج توسعه فناوری اطلاعات در جهان نشان از تاثیر مثبت این صنعت در بهره وری نیروی انسانی، افزایش بازدهی خدمات عمومیو ارایه خدمات به افراد بیشتر دارد. در مقیاس کوچک، افزایش بهرهوری نیروی انسانی به معنای ایجاد زمینه مناسب رقابتی، افزایش درآمد، استخدام نیروی ماهرتر و گسترش مالیات است. افزایش بازدهی خدمات عمومی، افزایش بهره وری، کاهش قیمتها، مدیریت بهتر و کنترل عملیاتی را در پی خواهد داشت. در نهایت این تاثیرات مثبت باعث بالا رفتن استانداردهای زندگی، افزایش سطح آموزش، افزایش درآمد و بهبود شرایط اجتماعی خواهد شد.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش معاونت گردشگری اضافه کرد: یکی از این تاثیرات مهم که از درآمدهای اقتصادی حاصل میشود، افزایش تعداد مشاغل در دسترس و با حقوق بالاست. بیشتر شدن مشاغل در اقتصاد یک کشور باعث کاهش مهاجرت نیروهای ماهر شده و در دراز مدت به غیر از امنیت اجتماعی، افزایش تولید ناخالص داخلی یا GDPرا به دنبال خواهد داشت.
رنجبر یادآور شد: در حالي گردش مالي تجارت الكترونيك در جهان در سال 2013 حدود يك هزار و 233 ميليارد دلار بوده و برآورد ميشود كه اين رقم در پايان سال جاري ميلادي به يك هزار و 471 ميليارد دلار برسد كه ايران با سابقه 11ساله، سهم بسيار اندكي در اين بازار دارد.
وی افزود: آمارهاي « e-market» نشان ميدهد كه بيشترين سهم از گردش مالي تجارت الكترونيك متعلق به امريكاي شمالي (امريكا و كانادا) با حدود 35 درصد بود ه و آسيا و اقيانوسيه با 28 درصد و اروپاي غربي با 26%درصد در رتبههاي بعدي قرار دارند.
رنجبر اضافه کرد: پيشبينيها حكايت از چرخش 90درصد اين بازار از غرب به شرق دارد. حتي برخي پيشبينيها براي سال 2015 ميلادي حكايت از آن دارد كه در سال آينده ميلادي منطقه آسيا و اقيانوسيه از امريكاي شمالي پيشي ميگيرد و سهم تجارت الكترونيك در اين كشورها به 33 درصد در مقابل 31 درصد امريكاي شمالي ميرسد. شرکت چینی علی بابا سال گذشته معاملاتی بالغ بر 248 میلیارد دلار را تجربه کرد. علی بابا سال 2013 بالغ بر 7.5 میلیارد دلار درآمد خالص داشته است.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری تصریح کرد: تاثير فزاينده ابزارهاي کاربردي و علمي در فعاليت هاي مختلف جامعه علي الخصوص ساختارهاي اقتصادي موجب ايجاد تحول و تجديد در نگرش سنتي به موضوع تجارت و بازار مي شود. ماباید تلاش كنيم تا با همفكري و استفاده از نقطه نظرات مسوولان و كارشناسان و فعالان اقتصادي، مسير توسعه هرچه بيشتر تجارت الكترونيك را در كشور هموار كنيم. نخستين گام در اين راه ايجاد زيرساختهاي لازم است .گام بعدی آيندهنگري است، یعنی این كه زيرساختهاي در نظر گرفته شده چه حجمي از مبادلات را شامل ميشود و به بيان ديگر آيا براي فعاليتهاي آينده كافي است يا خير، چرا كه بايد ياد بگيريم از زيرساختهاي فراهم شده نهايت استفاده را ببريم.»
وی گفت: توجه به مبحث آموزش تاثیر بسزایی در این مقوله دارد و بايد آن را از سطوح پايينتر از دانشگاه يعني مدارس شروع كنيم. اگر ميخواهيم سقف مورد نظر و جايگاه مناسب را در مبحث تجارت الكترونيك داشته باشيم بايد آموزش را در اين زمينه همگاني كنيم.
رنجبر با اشاره به اینکه نقش فناوری اطلاعات درتوسعه گردشگری از دوبعد قابل بررسی است، افزود: یکی بکارگیری فناوری اطلاعات در اطلاع رسانی و ارایِه خدمات گردشگری که به معنی استفاده همه جانبه از پتانسیل های صنعت فناوری اطلاعات در جهت توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگردی است.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش معاونت گردشگری ادامه داد: دیگری گردشگری مجازی است که به معنای گردش و سفر به صورت الکترونیکی و شامل الکترونیکی شدن منابع گردشگری است.
وی افزود: گردشگری الکترونیکی به ارتقای کارایی اقتصادی و افزایش رشد اقتصادی بلند مدت منجر می شود. که در این میان سهم گردشگری الکترونیک در حال حاضر در تجارت الکترونیک بیش از 85 درصد اعلام شده است که خود رقمی تهییج کننده می باشد و نمایان می سازد که گردشگری الکترونیکی بعنوان یک عرصه درآمدزا ، مولد فرصت های شغلی و زیربنایی در اقتصاد امروز ، جایگاهی بسیار با اهمیت دارد و حوزه ها و کارکرد های مختلفی را پوشش می دهد و توسعه ی مناسب آن می تواند زمینه ی گسترش روابط فرهنگی و توسعه اقتصادی کشور ها را فراهم سازد و لازمه ی این مساله تعامل صحیح بخش های مختلف دولتی و خصوصی است.
رنجبر اضافه کرد: درحال حاضر تجارت الکترونیک بیش از 85 % از خدمات و محصولات گردشگری را به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق اینترنت شامل می شود. ابزار ICT منجر به تغيير روند گردشگري و ايجاد سازوكارهاي جديد راهبردي و مديريتي در اين صنعت شده است.
وی در پایان گفت: فناوری اطلاعات در تخریب یا ترمیم چهره مقاصد گردشگری تاثیر بسزایی دارد.بطوری که کمتر از یک دقیقه طول می کشد تا یک بحران در مقاصد گردشگری به سایت های خبری برسدولی حداقل زمان برای از بین بردن اثرات منفی آن 3 ماه است.
انتهای پیام/