موافقت با کلیات طرح احیاء كاخ موزه باغچه جوق و گور دخمه فرهاد ماکو

در اولین جلسه  مشترك شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو،  با  کلیات طرح احیاء كاخ موزه باغچه جوق و گور دخمه فرهاد ماکو موافقت شد.
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، این جلسه با حضور عبدالرحمن وهاب زاده کارشناس و پیشکسوت میراث فرهنگی، جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی، کارشناسان معاونت میراث فرهنگی استان و سازمان منطقه تجاری صنعتی ماکو در خصوص بررسی طرح های ارائه شده برای مرمت کاخ موزه باغچه جوق و اثر تاریخی گور دخمه فرهاد این شهرستان، در محل اداره کل برگزار گردید.
 
وهاب زاده کارشناس و پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی در این جلسه  اظهار داشت: بایستی برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت در استان تلاش بیشتری صورت گیرد و در این راستا باید حلقه هایی از جاذبه های تاریخی و طبیعی در سطح استان برای گردشگران پدید آورد و نباید برگزاری تورهای گردشگری صرف بازدید از یک اثر تاریخی خاص باشد.

وی با تاکید براین موضوع که با کلیت موضوع سرمایه گذاری در ماکو موافق هستیم، گفت: حفاظت، مرمت و احیاَ آثار تاریخی امری مهم و حساس بوده و  باید با حضور مشاورین امر اجرائی گردد.

وهاب زاده ادامه داد: مردم به منظور بازدید از آثار تاریخی فاخری چون کاخ موزه باغچه جوق با استان سفر می کنند،  لذا ضرورت توجه به حفاظت و نگهداری از این آثار باید در اولویت قرار داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تاریخی قلعه و گور دخمه باستانی فرهاد در روستای سنگر گفت: پژوهشهای انجام یافته در این حوزه توسط کارشناسان منطقه آزاد تجاری ماکو نیز جهت بررسی بیشتر و بهره بردارای های لازم به اداره كل میراث فرهنگی استان ارائه شود.

جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این جلسه با اشاره به ظرفیت های بالای تاریخی و طبیعی شهرستان ماکو  گفت:  وجود آثار فاخری جون کاخ موزه باغچه جوق به عنوان منحصر به فردترین کاخ موزه شمال غرب کشور و طبیعت بکر این منطقه، ضرورت رسیدگی به امر حفاظت از آثار تاریخی و توسعه سرمایه گذاری در  بخش گردشگری ماکو را دوچندان می کند.
وی با بیان این مطلب که متاَسفانه پیش از این بوروکراسی های اداری مانع پیشرفت روند همکاری های دو طرف بوده، اظهار امیدواری کرد با برگزاری جلسات فنی و کارشناسی در خصوص احیاَ و مرمت هر چه سریعتر کاخ موزه باغچه جوق، به یک جمع بندی کلی رسیده و به مراحل اجرائی و عملیاتی برسیم.



محمد فتحی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: اداره کل میراث فرهنگی با کلیات طرح احیاَ موافق می باشد، اما بهتر است  طرح های ارائه شده توسط کارشناسان سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو با نمونه های مشابه داخلی و خارجی مقایسه شده و آیتم های مختلفی از برنامه های مرمتی ارائه گردد تا با هماهنگی مشاوران و کارشناسان میراث فرهنگی اقدامات اجرائی مرمتی طی گردد.

وی تصریح کرد حفاظت بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق مقدم بر احیا و برنامه های مرمتی می باشد و  ارتباط مشاورین متخصص امر، روند همکاری ها را تسریع می بخشد.

فتحی در ادامه گفت : با کلیات احیای باغ کاخ موزه باغچه جوق نیز موافقیم اما در این خصوص نیز باید طرح های مختلفی به منظور انتخاب بهتر ارائه شود.

علی بیننده مدیر امور گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو نیز در این جلسه با تاکید بر زمانبر بودن طرح های مرمتی گفت: در اجرای مرمت یک اثر تاریخی بایستی مرحله به مرحله پیش رفت.

وی در ادامه گفت: آماده هرگونه همکاری و برگزاری جلسات کارشناسی به منظور بررسی طرح های ارائه شده در این زمینه می باشیم.
\n

انتهای پیام/

کد خبر 139308109