دیپلماسی فرهنگی به معنی خروج از خود و ارتباط موثر و فعال با جهان خارج و نشان دادن حقایق و حقیقت چیستی و کیستی فرهنگ یک کشور است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در همایش دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد که دیپلماسی فرهنگی باطل السحر ایران هراسی است.
وی گفت: یکی از مهمترین نقش هایی که دیپلماسی فرهنگی می تواند ایفا کند، تغییر تصویر هایی است که رسانه ها به دلیل حاکمیت جریان های سیاسی در سطح جهان در یک کشور تولید می کنند.
بهشتی افزود: دیپلماسی فرهنگی شبیه رعد و برقی است که آسمان تیره را پهنه روابط گشوده شده با جهان خارج روشن می کند.
وی تصریح کرد که این امر مسلما به اصلاح تصاویر نادرست موجود یک کشور و جامعه منجر خواهد شد.
به عقیده بهشتی دیپلماسی فرهنگی رابطه با ملت ها و دولت های دیگر بر اساس صلح و آشتی است.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: ما بیش از آنکه از تحریم آسیب ببینیم از نبود رابطه فرهنگی گسترده با جهان خارج دچار آسیب خواهیم شد و همین امر با برخی از کشور ها امکان ارائه تصویری غیر واقعی از کشور ما را می دهد.
وی سپس با مقایسه دیپلماسی فرهنگی با اسید نیتریک افزود: دیپلماسی فرهنگی همه موانع و پرده های کاذب پنهان کننده تصویر واقعی یک ملت را از بین می برد و مردم جهان شاهد تصویر حقیقی آن ملت خواهند بود.
بهشتی گفت: جهانگردانی که به ایران می آیند دلشان برای کشور ما تنگ می شود و شیفته عمق و زیبایی فرهنگ ما فراتر از آن تصاویر غلطی که ساخته شده، می شوند.
وی مقدم دانستن سیاست بر فرهنگ را رد کرد و اظهار داشت: باطل السحر ایران هراسی دیپلماسی فرهنگی است، زیرا همچون نوری است که پرتو صلح را روشن می کند و ملت ها را فراتر از مرزهای سیاسی به دیدار یکدیگر می کشاند.
تشکیل موزه میراث ناملموس بین کشور های همسایه
علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی در سخنانی به تشریح اهداف برگزاری این همایش پرداخت و اظهار داشت : دیپلماسی فرهنگی موجب شکل گیری روابط عمیق و پایدار فرهنگی فراتر از رویکرد های سیاسی میان ملت هاست.
وی با تاکید بر ضرورت راهبرد مقابله با جریان هایی که سعی در ارائه تصویری غیر واقعی و منفی از ایران در سطح جهان دارند، گفت: برخی از آثار هنری که در خدمت رویکرد های سیاسی کشور های متخاصم قرار دارند تصویری غیر واقعی از ایران و اسلام ارائه کردند.
حس زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت میراث ناملموس یکی از حوزه هایی که به شدت به دیپلماسی فرهنگی نیازمند است گفت: باید با کشور های دارای عناصر مشترک فرهنگی چون افغانستان ، تاجیکستان، ترکیه، جهموری آذربایجان،هند و ... دیپلماسی فرهنگی بسیار قوی داشته باشیم .
این مردم شناس تصریح کرد: ایجاد موزه ناملموس که مالکیت مشترک کشور های ایران، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه و ... را به عناصر مشترک فرهنگی آشکار و نمایان سازد بسیار مهم است و می تواند چاره ساز سوء تفاهم ها باشد.
عبور دیپلماسی فرهنگی از موانع سیاسی
محمد اقبال علی اصغری سرکنسول سابق ایران در پاکستان و کارشناس ارشد وزارت امور خارجه سخنران بعدی بود که گفت: دیپلماسی فرهنگی زمینه نفوذ عمیق را به وجود آورده و از موانع سیاسی عبور می کند.
وی سپس به بیان سه نمونه در دیپلماسی فرهنگی در کشور های ترکیه، هندو فرانسه پرداخت و نقش این دیپلماسی در نفوذ و حضور فرهنگی این کشور ها در سایر کشور هارا تشریح کرد.
دهشیری نیز در سخنانی بر اهمیت نقش و جایگاه میراث فرهنگی در دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: اگر ما بخواهیم از قدرت دیپلماسی فرهنگی استفاده کنیم باید رویکردی متمدنانه داشته باشیم.
وی با اشاره به فرایند ساخت تصویر در دیپلماسی فرهنگی و انواع دیپلماسی فرهنگی چون دیپلماسی نوروز برخوردار از غنا، گفت: فرایند دیپلماسی فرهنگی هم غنا و اشتراکات فرهنگی رانشان می دهد و هم از هویت تصویر سازی می کند.
قافله باشی مدیر بخش بین الملل موسسه فرهنگی اکو نیز در سخنانی دیپلماسی فرهنگی رامفهوم دیپلماسی مختلط در مباحث جدید علوم سیاسی و روابط بین الملل دانست.
وی گفت: برای به ثمر نشستن دیپلماسی فرهنگی باید ساختار اجرایی مناسب وجود داشته باشد که این ساختار در موسسه هایی چون موسسه فرهنگی اکو در ایران شکل گرفته است.
قافله باشی افزود : دیپلماسی فرهنگی می تواند شکل گیری جریان های افراطی چون داعش را مورد هدف قرار داده و روابط فرهنگی میان ملت ها را تقویت کند.
وی در پایان بر اهمیت سرمایه گذاری در زمینه دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد و از دو کشور فرانسه و آلمان که در سالهای بحران اقتصادی از سرمایه گذاری در این زمینه غفلت نکردند، نام برد.
احمد محیط طباطبایی مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سخنانی گفت: تصویر ایران به مثابه شرق، می تواند قدرتی بسیار فراوان به دیپلماسی فرهنگ کشور ببخشد زیرا این تصویری است که قرن ها در سطح جهان از ایران وجود داشته است.
وی افزود: برای نمونه ایران در ادبیات، هنر معماری هند حضور دارد و به رغم تلاش هایی که برای از بین بردن آن صورت گرفت همچنان پا برجاست.
محیط طباطبایی با اشاره به مشترکات فرهنگی میان ایران، افغانستان و تاجیکستان فعال ساختن دیپلماسی فرهنگی بین این کشور ها را بسیار مهم دانست.
سید رضا صالحی امیری رییس کتابخانه ملی سخنران بعدی این همایش بودکه با تاکید بر ضرورت تولید دانش لازم در زمینه دیپلماسی فرهنگی گفت: روابط فرهنگی و تاریخی ایران با کشور های منطقه و جهان باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
به گفته وی دیپلماسی فرهنگی عرصه روابط و برنامه ریزی بلند مدت و پایدار است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
صالحی امیری در ادامه با مقایسه دیپلماسی فرهنگی و سیاسی گفت: دیپلماسی فرهنگی همزیستی مسالمت آمیز را هدف قرار می دهد، درحالی که دیپلماسی سیاسی گاه مبتنی بر روابط قدرت و حتی خشونت در کلام و عمل سیاسی است.
وی تصریح کرد که به همین دلیل دیپلماسی فرهنگی به پایدار ساختن صلح کمک می کند.
به گفته صالحی امیری دیپلماسی فرهنگی ماندگار و کاهش دهنده مناقشات بوده و دیپلماسی سیاسی مقطعی و زودگذر است.
وی بااشاره به غنای فرهنگی و تاریخی ایران گفت: میراث فرهنگی ایران یک سرمایه است که باید در روابط با ملت ها و دولت ها مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام/