سازمان میراث‌فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است

استفاده از فناوری‌های روز دنیا و آشنایی با روش‌های کارآمد یکی از مهمترین مواردی است که کشورها برای رسیدن به توسعه، نیازمند آن هستند و در این میان آموزش از اولویت بیشتری برخوردار است. آنچه مسلم است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با داشتن سه حوزه ماموریت مهم و حساس در کشور باید بیش از سایر بخش‌ها به آموزش نیروهای کارآمد توجه داشته باشد، امری مهم که طی 8 سال گذشته مغفول مانده بود. موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را می‌توان تجلی توجه به حوزه آموزش در دولت یازدهم دانست چراکه با آغاز ریاست مسعود سلطانی‌فر در این سازمان بود که دستور تشکیل این موسسه صادر شد.

\"سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است\" این جمله، بخشی از گفتگوی تفصیلی با شهرود امیر انتخابی رئیس موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که مشروح این مصاحبه را در پی می‌خوانید.

با توجه به اینکه موسسه آموزش علمی – کاربردی سازمان میراث فرهنگی از سالها پیش فعال بوده است، فعالیت‌های این موسسه در حال حاضر چه تفاوتی با گذشته دارد؟


موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی سازمان چند ماه پیش با دستور رئیس سازمان تشکیل شد و در آینده نزدیک با برگزاری اولین جلسه هیات امنا، موسسه به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند، از این منظر موسسه آموزش عالی سازمان جدیدالتاسیس است. تا پیش از این موسسه به شکل یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان(نیمه خصوصی) با نظارت دانشگاه جامع فعالیت می‌کرد و با توجه به مخالفت‌هایی که برای ایجاد رشته‌های مرتبط با سازمان به وجود آمده بود مسئولین ارشد سازمان به این نتیجه رسیدند که این موسسه به طور مستقیم زیر نظر رئیس سازمان به فعالیت‌های خود ادامه دهد. در سالهای پیش از آغاز کار دولت یازدهم، بیشتر رشته‌های مرتبط با فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی  از بین رفته بود که با دستور رئیس سازمان این رشته‌ها احیاء شده و جذب دانشجو از سر گرفته شده است.

اولویت‌بندی ایجاد رشته‌های مرتبط با سازمان به چه شکل بوده است؟


نیازسنجی در ارتباط با رشته‌های مرتبط با سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط یک کارگروه تخصصی و طی بررسی‌های علمی انجام شد، سازمان دارای سه ماموریت اصلی و مهم است که ما در نظر داریم رشته‌های مربوط به این 3 بخش را احیاء کنیم. به طور مثال، ضعف اصلی کشور ما در حوزه گردشگری، مساله عدم آموزش است، موضوعی که در تمامی بخش‌های مرتبط با گردشگری اعم از هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، مراکز اقامتی، فرودگاه‌ها و حتی تاکسی‌ها دیده می‌شود، حوزه صنایع دستی هم از این قاعده مستثنی نیست، ایران یکی از سه قطب صنایع دستی در دنیاست و با توجه به این تنوع، ایجاد اشتغال در این حوزه کمک شایانی به دولت خواهد بود. مساله میراث فرهنگی هم که مساله‌ای بسیار مهم است در جای جای کشور ما آثار فرهنگی و تاریخی دیده می‌شود که بحث حفاظت، شناسایی، مرمت و معرفی این آثار باید به طور علمی آموزش داده شود.


شما از مساله آموزش به عنوان مهمترین موضوع یاد می‌کنید، آیا این موضوع در داخل سازمان میراث فرهنگی و برای پرسنل این مجموعه، جزء اولویت‌هاست؟


بله، به نظر ما مساله آموزش مهمترین و اصلی ترین محور است، موضوعی که رئیس سازمان میراث فرهنگی هم تاکید بسیاری بر آن دارد، محوریت آموزش در مرحله اول پرسنل سازمان و بعد از آن جذب افرادی است که به این حوزه علاقه‌مندند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را می توان با سه ماموریت مهمی که بر عهده دارد، قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران دانست، قدرت نرم به لحاظ جذب گردشگر، ایجاد اشتغال و ارزآوری، چراکه براساس تحقیقات و بررسی‌ها با ورود هر یک گردشگر خارجی به کشور بین 6 تا 10 شغل ایجاد می‌شود و با توجه به اینکه در سند چشم انداز 20 ساله کشور ما باید در سال 1404 سهمی 2 درصدی از درآمد گردشگری دنیا را به خود اختصاص دهیم، توجه به آموزش در این حوزه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به نظر می‌رسد گردشگری در حوزه آموزش هم باید از اولویت ویژه‌ای برخوردار باشد، تحلیل شما از این موضوع چیست؟
به لحاظ جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و توریسم سلامت، کشور ما دارای جاذبه‌های ویژه و منحصربفردی است، جاذبه‌هایی که جایگزینی اقتصاد فرهنگ به جای اقتصاد نفتی را پررنگ تر می‌کند، باید به این فهم برسیم که چاه‌های نفت روزی خشک می‌شود و ما ناچاریم به سمت استفاده از توانایی‌هایی که این سازمان دارد حرکت کنیم.

نام این موسسه با آموزش عالی گره خورده است، آخرین سطح تحصیلات در این مرکز به کجا ختم می‌شود؟


ما به دنبال دادن مدرک به افراد نیستیم چراکه وظیفه ذاتی موسسات علمی – کاربردی آموزش مهارت است، موضوعی که ما هم آن را در سرلوحه اقدامات قرار دادیم، زمانی که احساس کنیم فارغ التحصیلان این موسسه ارتباطی با بازار کار ندارند باید مرکز را تعطیل کنیم! فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی – کاربردی تحصیلات تکمیلی نیست، هدف برگزاری دوره‌های علمی و تخصصی برای افراد و ایجاد شرایط بهتر برای ورود آنها به بازار کار است. قصد ما توسعه مراکز در سراسر کشور است و اکر فردی بخواهد پس از فارغ التحصیلی از این موسسه مدارج عالی را طی کند می تواند به راحتی در سایر دانشگاه‌ها ثبت نام کند.

توسعه مراکز در کشور با چه اولویتی اتفاق می‌افتد؟


اولویت ما برای توسعه موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی، مناطق محروم است، استان‌ها و شهرهایی که در حوزه صنایع دستی پتانسیل دارند و یا اماکنی که گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کنند. در سایر موارد با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت به افراد آموزش‌هایی می‌دهیم که به طور مثال می توان به برگزاری دوره کوتاه مدت برای تمامی پرسنل هتل ها و مراکز اقامتی اشاره کرد، همچنین برگزاری دوره های گردشگری سلامت از برنامه‌های دیگر ماست چراکه این نوع گردشگری در کشور ما رو به توسعه است و بیشتر افرادی که برای استفاده از امکانات و خدمات بهداشتی وارد ایران می شوند، مسن هستند و طرز برخورد با این گردشگران باید به افرادی که با آنها در ارتباط مستقیم هستند آموزش داده شود.

افرادی که با گردشگران در ارتباط هستند، جامعه وسیعی را در بر می‌گیرد، آیا برای تمامی این افراد برنامه خاصی دارید؟


همین‌طور است، همان‌گونه که مطرح شد ایران در حال حاضر به یک مقصد امن برای گردشگران سلامت تبدیل شده است و ما برای ثبات این بازار باید با سرعت، آموزش‌های تخصصی را به افرادی که با گردشگران ارتباط دارند در اولویت قرار دهیم، اقدامات اولیه در این حوزه انجام شده است و طی جلساتی که با دبیر شورای گردشگری سلامت داشتیم قرار شد موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی سازمان این دوره‌ها را برگزار کند. البته این دوره‌ها فقط مختص به گردشگری سلامت نیست و همه کسانی که به نوعی با گردشگران در ارتباط هستند باید آموزش ببینند به طور مثال تاکسیرانان به عنوان افرادی که بیشترین ارتباط را با گردشگران دارند باید سواد گردشگری داشته باشند.

پس برای تاکسیرانان هم دوره‌های خاصی در نظر دارید؟


بله، به زودی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت تاکسیرانی تهران منعقد می‌شود که براساس آن 1200 نفر از پرسنل تاکسیرانی تهران در یک دوره کوتاه مدت، موارد مهم و ضروری را برای ارتباط درست و مناسب با گردشگران آموزش می‌بینند.

آیا تعداد مراکزی که قرار است ایجاد شود، مشخص است؟


در حال حاضر ما 15 مرکز در سراسر کشور داریم و حدود 17 مرکز هم در آستانه تاسیس است، با توجه به اینکه در برخی استان‌ها درخواست برای تاسیس دو مرکز وجود دارد ما پس از نیازسنجی اقدام می‌کنیم، متاسفانه در گذشته بدون نیازسنجی اقدام به ایجاد این مراکز می‌شده است به طوریکه مثلا در استان فارس با وجود تعداد بسیار زیاد آثار تاریخی و فرهنگی مرکزی وجود ندارد. البته مناطق محروم و استان‌هایی که در حاشیه کمربند جاده ابریشم است به این دلیل که ما قصد احیای جاده ابریشم را داریم از اولویت‌های اصلی و مهم ماست. آموزش‌های مرتبط  با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در 9 استان از آذربایجان غربی گرفته تا خراسان شمالی که در کمربند جاده ابریشم هستند احیاء خواهد شد.

شما در ارتباط با اهمیت آموزش پرسنل سازمان میراث فرهنگی صحبت کردید در این زمینه اقدامی صورت گرفته است؟


در نشستی که با معاونین سازمان میراث فرهنگی داشتیم، مهمترین موضوع مورد بحث تربیت نیروی انسانی متخصص در سازمان میراث فرهنگی بود، همان طور که بارها گفته شده است 80 درصد نیروی  انسانی سازمان تخصص لازم را در ارتباط با ماموریت‌های این دستگاه ندارند، موضوعی که بارها توسط رئیس سازمان مطرح شده و آموزش آنها مورد تاکید قرار گرفته است، براساس تفاهم‌نامه‌هایی که با معاونت‌های صنایع دستی و گردشگری منعقد شده است، پرسنل سازمان به ویژه افرادی که تخصص لازم را ندارند در دوره‌های کوتاه مدت شرکت می کنند.

امکان تحصیل پرسنل سازمان میراث فرهنگی در این موسسه امکانپذیر است؟


کارمندانی که به ادامه تحصیل در این موسسه علاقه مند هستند در قالب تفاهم‌نامه‌ای که به امضاء رسیده است، امکان تحصیل در این موسسه را دارند و باید این خبر را هم اعلام کنم که تسهیلات و تخفیف‌هایی هم برای کارمندان سازمان میراث فرهنگی قائل شده‌ایم به طور مثال ساعات حضور پرسنل در مراکز تحت پوشش موسسه علمی کاربردی جزء مرخصی افراد محسوب نمی‌شود و همچنین کارمندان از 20 درصد تخفیف شهریه برخوردار هستند.

و حرف آخر؟


آموزش‌هایی که در موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی داده می‌شود باید در راستای استانداردسازی حوزه های مرتبط با وضعیت هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین برای بازاریابی برنامه‌ریزی شود و تاکید ما در این حوزه تاکید بر نقش آفرینی موسسه در تربیت نیروهای متخصص و کارآمد است.



  

\n

انتهای پیام/

کد خبر 139310307