آغاز سال 94 با هدف  ترویج گفتمان سازی صنایع دستی کشور

معاونت صنایع دستی سال 94 را با هدف ترویج گفتمان سازی برای تغییر سلیقه ها، آرمانها، بینش ها و نگرش های جامعه هدف آغاز می کند.

به گزارش میراث آریا(chtn) بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست رسانه ای با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در این حوزه افزود: درسال 93 با بضاعت مختصر معاونت صنایع دستی در ابتدا به اصلاح وضعیت آماری و راستی آزمایی پرداختیم که دراین حوزه کسانی که شایسته حمایت بودند به طور واقع شناسایی شوند و کسانی که شایسته دریافت تسهیلات صنایع دستی نیستند به خصوص در بحث بیمه ی هنرمندان صنایع دستی از این حوزه خارج شوند.

وی در زمینه افزایش تعداد بیمه شدگان صنایع دستی طبق آمار موجود در سالهای گذشته گفت:  در مجموع در حدود 70 هزار بیمه شده صنایع دستی داریم که در چند سال گذشته حدود 90 درصد از تعداد هنرمندان تحت پوشش بیمه کاسته شد؛ تلاش ما بر این بود که این تعداد افزایش یابد البته با پیگیری های انجام شده این آمار به 20 درصد در سال جاری رسید که امیدواریم با تخصیص اعتبار بیشتر رو به افزایش باشد.

وی با بیان این مطلب که در زمینه توسعه صنایع دستی، ایجاد و راه اندازی جایگاه های متعدد فروش و ارائه تخصصی صنایع دستی از اهمیت ویژه ای بررخوردارند افزود: تا بحال بخش عمده ارتباط ما با حوزه تولید بوده است اما در برنامه های آتی سعی داریم که در حوزه فروش نیز ارتباط های معنا دار و موثری برقرار کنیم. به این دلیل که اگر فروش خوب نباشد به طور حتم تولید صنایع دستی هم در کشور با مشکل مواجه می شود.

نامور مطلق در رابطه با راه اندازی بازارچه های سوغات زیارتی در مشهد مقدس افزود: این نمایشگاه ها با استقبال کم نظیری روبرو بود که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقصد بعدی این نمایشگاه استان قم و عتبات عالیات است.

وی درحوزه صادرات صنایع دستی نیز چنین ادامه داد: در حوزه صادرات وضعیت مناسب تر است، در سال 93  معاونت صنایع دستی در7 نمایشگاه خارجی شرکت داشت که با برنامه ریزی های انجام شده این تعداد را به 12 نمایشگاه در سال آینده می رسانیم. تلاش می کنیم نقاط فروش خارج از کشور را که در گذشته در اختیار داشتیم و از دست داده ایم را بازیابی کنیم.

وی همچنین در زمینه گسترش مراکز فروش خارج از کشور گفت: با توجه به برنامه ریزی کلان در حوزه ارائه و فروش هماهنگ و برنامه ریزی شده صنایع دستی با توجه به درخواست 5 فروشنده ایرانی در کشورهای قبرس، استرالیا، امارات و 2 مرکز در هلند، تسهیلاتی برای فروش صنایع دستی کشورمان ارائه شد.

معاون صنایع دستی در ادامه نشست با اشاره بر لزوم ارائه صنایع دستی به منظور توسعه آن گفت: با راه اندازی ( شو رو م ها)  که در فضای موجود درمحل سازمان  طراحی شده، صنایع دستی اصیل کشورمان برای بازدید، معرفی و خرید  سفرا و هیات های تجاری که به ایران سفر می کنند به نمایش گذاشته می شود.

وی تصریح کرد: امسال 620 بازارچه موقت داشتیم که نسبت به سال گذشته  24 درصد افزایش داشته و این افزایش به دلیل برگزاری نمایشگاه در مراکز استان ها است.

وی  در زمینه تلاش برای توسعه و قدرتمند سازی صنایع دستی گفت: از موضوعاتی که در هفته گذشته به نتیجه رسید اختصاص 4 درصد تعرفه بر کالاهای ورودی خارجی است که با تلاش ریاست سازمان و همکاران پرتلاش  دراین حوزه صورت گرفت. این اختصاص سهمیه به طور تاثیرگذاری به رونق صنایع دستی کمک می کند.

ویدر مورد دیگر اقدامات انجام شده برای آشنایی بیشتر مردم با صنایع دستی افزود: در این حوزه با تشویق دستگاهها برای خرید صنایع دستی به عنوان کالای هدیه و اعطای صنایع دستی به عنوان هدایای غیر نقدی بانکها و با اختصاص صنایع دستی برای جوایز غیر نقدی بانکی با رشد  70 درصدی روبرو شدیم.

معاون صنایع دستی گفت: اتفاق مهم دیگری که در حوزه صنایع دستی رخ داد تشکیل فراکسیون صنایع دستی در خانه ملت ، مجلس شورای اسلامی است. به این منظور که صنایع دستی در سالیان در کشور  ما مغفول مانده و دیده نشده است  حال با رایزنی های صورت گرفته صنایع دستی یک پایگاه پیدا کردکه می تواند در پیشبرد مباحث حقوقی کمک کننده باشد.

وی کالای قاچاق را سم کشنده صنایع دستی برشمرد و افزود: با پیگیری های گسترده در این زمینه سعی در کاهش  این معضل داریم از جمله با ایجاد فروشگاههای نشان دار در کشور می توان صنایع دستی اصیل و صد در صد داخلی را به مردم کشور و گردشگران ورودی عرضه کرد تا خرید در این حوزه با اطمینان بیشتری از سوی مردم انجام شود.

نامور مطلق تاکید کرد: از دیگر اقدامات معاونت صنایع دستی  می توان به اخذ مجوز ایجاد پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی، حمایت و تجلیل از فروشندگان صنایع دستی، برگزاری همایش ها و نمایشگا ههای متنوع، حمایت از تشکیل شورای عالی تشکل های غیر دولتی و راه اندازی شورای عالی گوهر به ریاست رئیس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در همین راستا  گسترش و تحکیم بازار های داخلی ، رفع موانع تولیدات صنفی، توسعه طرح سوغات زیارتی از 5 درصد به 15 درصد اجرایی شده و نیز طرح سوغات خاطره ای که ازهر استان المانی از جاذبه های شاخص آن به عنوان سوغات خاطره ای به گردشگران عرضه شود، که درفاز اول این طرح در مورد استان اصفهان و شیراز است اجرایی می شود از اهم فعالیت های سال 94 است.

نامور مطلق در پایان تاکید کرد: معاونت صنایع دستی سال 94 را با هدف ترویج گفتمان سازی برای تغییر سلیقه ها، آرمانها، بینش ها و نگرش ها آغاز می کند. 


انتهای پیام/

کد خبر 1393121635