مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با اشاره به اهميت و نقش رسانه و نيز جايگاه گردشگري مذهبي در مشهد مقدس گفت: پيشنهاد من اين است كه دبيرخانه دائمي رسانه و گردشگري مذهبي در مشهد مقدس ايجاد شود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، حسين زارع صفت صبح امروز در همايش ملي گردشگري و رسانه كه با حضور اساتيد و كارشناسان حوزه گردشگري، ارتباطات و رسانه در مجتمع دكتر شريعتي مشهد برگزار شد با اشاره به اهميت و جايگاه گردشگري خصوصا گردشگري مذهبي در مشهد گفت: موتور محركه توسعه استان گردشگري است.
وي با بيان اينكه گردشگري مذهبي در مشهد مقدس از جايگاه و نقش بسيار بالايي برخوردار است افزود: اصولا گردشگري مذهبي در دنيا از جايگاه بالايي برخوردار است و 30 درصد گردشگري جهان را به خود اختصاص مي دهد و سالانه 400 ميليون سفر در خاورميانه انجام مي شود و هر گردشگر مذهبي 1700 دلار در سفرهاي خود هزينه مي كند كه اين موضوع مي تواند به درآمد زايي هرچه بيشتر صنعت گردشگري كمك كند.
وي با بيان اينكه استان خراسان رضوي و شهر مقدس مشهد داراي ظرفيت هاي بسيار مناسبي در حوزه گردشگري خصوصا گردشگري زيارتي است ادامه داد: وجود حرم مطهر امام رضا(ع)، يك ظرفيت بسيار بزرگ و ارزشمند است كه بايد با برنامه ريزي صحيح از اين داشته ها و ظرفيت ها به نحو مطلوب و شايسته استفاده كرد.
به گفته وي، رونق اقتصادي استان در اين حوزه است و بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي سال هاي آينده گردشگري موتور محركه اقتصادي و محور اصلي توسعه استان است.
وي با اشاره به سند چشم انداز توسعه 20 ساله نظام گفت: بر اساس افق چشم انداز 20 ساله، جايگاه مناسبي و مهمي براي مشهد در جذب گردشگري مذهبي در سال 1404 تعيين شده است كه با توجه به ظرفيت هاي موجود در استان و شهر مقدس مشهد به نظر مي رسد مي توانيم فراتر از آن نيز حركت كنيم.
وي در ادامه گفت: به نظر من خراسان يك موزه بزرگ است كه حلقه اصلي و چراغ فروزان آن حرم مطهر رضوي است و از اين ظرفيت بسيار ارزشمند و مهم بايد به نحو مناسب و شايسته بهره گرفت.
اين مقام مسئول در ادامه صحبت هاي خود با اشاره به اينكه ماهيت گردشگري فرهنگي است افزود: فرهنگي ترين كار اقتصادي و اقتصادي ترين كارفرهنگي گردشگري است و در اين ميان نقش رسانه ها در توسعه گردشگري، اطلاع رساني و ماهيت بخشي بسيار تاثير گذار است.
زارع صفت در ادامه با بيان اينكه ماهيت فعاليت رسانه ها فرهنگي است و ماهيت فعاليت هاي گردشگري نيز فرهنگي به حساب مي آيد ادامه داد: برگزاري همايش ملي گردشگري و رسانه در حقيقت تلفيقي از دو حوزه فعال در حوزه فرهنگي است كه مي تواند دستاوردها و نتايج بسيار ارزشمندي را به دنبال داشته باشد.
وي در عين حال از رسانه ها خواست تا در انتخاب اخبار و نيز انتخاب تيتر اخبار بيش از پيش دقت كنند و با هوشياري كامل و رعايت ملاحظات نسبت به اطلاع رساني در اين حوزه در شهر مهمي مانند مشهد اقدام كنند.
وي با بيان اينكه فعاليت اصحاب رسانه و تذكرات آن ها مطمئنا از روي دلسوزي است اما بايد دقت داشت كه برخي از تيترها و اخباري كه در اين حوزه منتشر مي شود مناسب مشهد و در شان حريم رضوي نيست.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در ادامه پايان صحبت هاي خود خاطر نشان كرد: اين همايش مي تواند دستاوردهاي بسيار ارزشمندي به ما بدهد تا با استفاده از اين دستاوردها به يك تعريف مناسب و راهكار مشخص در حوزه گردشگري خصوصا گردشگري مذهبي دست بايبم.
گفتني است همايش ملي گردشگري و رسانه با حضور كارشناساني مانند دكتر علي اصغر محكي، دكتر محمود احمدي افزا، دكتر احمد توكلي، دكتر مژگان عظيمي، احمد ديناري و مهدي درهمي و با سخنراني مسئولان و مديران بخش دولتي و خصوصي در مشهد مقدس درحال برگزاري است.
انتهای پیام/