گردشگری در پیچ و خم پساتحریم

امیر نیک رویان -روزهای اخیری را که سپری کردیم مملو از خبرهای خوش موسوم به هسته ای همراه با بزگترین عید مسلمانان جهان یعنی عید فطر بود و در این فضای نشاط انگیز که شاید سال ها مردم کشورمان در انتظارش بودند تا خبرهای غرورآفرین هسته ای را به عنوان یکی از پیروزی های ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران بشنوند بالاخره با درایت دیپلماسی و رعایت خطوط قرمز نظام و رهبری و با پشتوانه مردمی رقم خورد.

این پیروزی فارغ از ماهیت محتوایی آن اما به دلیل پای میز مذاکره نشاندن 6 قدرت بزرگ اقتصادی و سیاسی جهان یکی از بی نظیرترین موفقیت های عرصه دیپلماسی به حساب میاید که ما حصل تدابیر رییس جمهور و تیم همراهش در دولت یازدهم است و البته رهنمودهای مقام معظم رهبری که همواره نصب العین دولت دکتر روحانی قرار گرفته است.

اما در این بین آنچه از قبل این پیروزی ها از طریق رییس جمهورمان بر سر زبان ها افتاد تدابیر پساتحریم بود که در واقع افق پیش روی پس از تحریم را در قالب برنامه ریزی حساب شده و استفاده از فرصت های به دست آمده ترسیم  مینماید.

گرچه دراین دوران و هیچ دوران دیگری قرار نیست تا اقتصاد مقاومتی نادیده گرفته شود و باید همواره به دنبال اقتصاد آزاد غیر متکی به نفت داشته باشیم اما بی شک برداشته شدن تحریم ها که از شروط اصلی توافق بر سر جریان هسته ای بود میتواند رونق و رشد اقتصادی کشور را تسریع کند.

گردشگری به عنوان یکی از پردرآمدترین منابع پولی دنیا همواره جایگاه خاص خود را دارد و میتواند جایگاه ویژه تری را از قبل این توافقات به دست بیاورد مشروط بر اینکه فرصت سوزی نشود و از موقعیت به دست آمده نهایت استفاده انجام شود چراکه یکی از صنایع دنیا که به شدت تحت تاپیر فضای سیاسی کشورها و دیپلماسی آنها قرار دارد حوزه گردشگری است که متاسفانه هنوز نتوانسته برخی از مسولان را متقاعد کند.

فرصت پیش رو در کنار حمایت های رییس جمهور از گردشگری که در واقع در تمامی سفرهای استانی هم بر آن تاکید داشته میتواند فضای رونق،اشتغال و کسب درآمد و ارزآوری را بهبود ببخشد و از این رهگذر نیز مردم کشورمان را بی نصیب نگذارد.

بازاریابی علمی و مبتنی بر تجربه در کنار مدیرانی کارآزموده و باانگیزه بدون تردید نخستین گام برای رسیدن به این هدف بزرگ است.

گرچه در گذشته شاهد برپایی و یا شرکت در نمایشگاههای بزرگ و کوچک دنیا در حوزه گردشگری بوده ایم و البته در بسیاری موارد بی دستاورد! اما اکنون با فضای موجود دیپلماسی ، زمان بهره برداری موثر از این موقعیت هاست که بعضا در قالب نمایشگاه و اجلاس و غیره نمود پیدا کرده است.

ما باید به سهمی که خودمان از درآمدهای گردشگری در دنیا تعریف کرده ایم دست پیدا کنیم و هر چه سریعتر خودمان را به قافله ای که از آن عقب مانده ایم برسانیم وگرنه باید پاسخگوی نسل های بعدی در خصوص فرصت سوزی باشیم که همواره منتقد آن بوده ایم.

تشویق و ترغیب دفاتر مسافرتی در وارد کردن تورهای خارجی به کشور، معافیت های ویژه از جمله بیمه و آفرهای خاص اقامتی و تفریحی و ...میتواند آمار گردشگران رو به افزایش کشورمان را دچار شوک کند و سهم ما را از این نوع درآمد که تبعات سیاسی و اجتماعی خاص و ویژه خود را هم به همراه دارد چندین برابر نماید. 

    

انتهای پیام/

کد خبر 1394042920