بایدگردشگری را به صنعتی توانمند تبدیل کرد

گردشگری باید تبدیل به صنعت شود که برای رسیدن به این هدف باید سود آور بوده و سرمایه گذار را ترغیب به سرمایه گذاری کند.
به گزارش میراث آریا(chtn)؛ سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان در نشست خبری این معاونت که در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد با اشاره برالزامات توسعه سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های گردشگری و نیز لزوم توسعه و بهره برداری از خانه های تاریخی گفت: در امر سرمایه گذاری بخش گردشگری هم مانند دیگر بخش ها ست سرمایه گذاری یکسری پیش فرض دارد از جمله اعتماد و اطمینان که باید تامین شود کشور ما دورانی را می گذراند تا خود را به این پیش فرض ها برساند بعد از دو سال و علی رغم تلاش های دولت و دستیابی به موفقیت های بین المللی و نیز رسیدن به توافق هنوز راه بسیاری تا رسیدن به اهداف خود داریم، باید اقدامی صورت گیرد تا سرمایه گذار خارجی رغبت ورود به ایران برای سرمایه گذاری را پیدا کند.

وی ادامه داد: باید سرمایه گذار خارجی را متقاعد کرد که ایران شرایط ، پتانسیل و ظرفیت لازم برای سرمایه گذاری را دارد، البته در چند سال گذشته هیچ سرمایه گذار خارجی تمایل به سرمایه گذاری و حتی فکر کردن به آن را نداشت اما از دو سال گذشته تا کنون موارد بسیاری وجود دارند که قدم پیش گذاشته اند.
 وی تاکید کرد: گردشگر خارجی تنها برای هتل 5 ستاره و لوکس به ایران سفر نمی کنند، این گردشگران برای استفاده از جاذبه های طبیعی و بکر، خانه های تاریخی، خانه باغ ها، کمپ های گردشگری، کویر نوردی وارد کشور می شوند.و باید بتوان برای بهره گیری از ظرفیت گردشگران خارجی در این زمینه ها نیز به قدرت رسید.
شیرکوند با اشاره بر این امر که دولت قصد تصدی گری در کشور را ندارد گفت: با توجه به این امر که دولت نمی خواهد خود هتل ومجتمع گردشگری بسازد و این امر را به بخش خصوصی واگذارشده است، می خواهیم تمامی این زمینه ها را برای بهره برداری و کاربری های جدید توسط بخش خصوصی صورت گیرد.به عنوان مثال در هفته گذشته 34 خانه تاریخی را به مزایده گذاشتیم تا کسانی که می خواهند در این زمینه ها فعالیت کنند قدم پیش بگذارند و این خانه های تاریخی به بهره برداری برسد.

وی در زمینه بررسی و ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری و سرمایه گذاری افزود: در زمینه بازسازی و بهره برداری دوباره از اماکن و خانه های تاریخی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه نیز باید سرمایه گذاران خصوصی را حمایت کرد.

وی در زمینه تبلیغات در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری افزود: سازمان مشکلی برای انجام تبلیغات در حوزه های مختلف ندارد اما به دلیل هزینه بر بودن تبلیغات شبکه های تلویزیونی و بودجه محدود سازمان نمی توان در این عرصه بیش از این وارد شد در حالی که محتوا و ظرفیت های لازم برای این امر در سازمان میراث فرهنگی موجود است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان با اشاره بر مسئله تامین سرویس های بهداشتی گفت: در دولت گذشته طی یک عملیات کارشناسی نشده عنوان ساخت 1000 واحد سرویس بهداشتی مطرح شد و به استان ها نیز این امرابلاغ شد، بودجه ای هم برای این امر مقرر شد و برخی استان ها برای این موضوع به درستی و برخی نیز به صورتی نادرست و غیرکارشناسی جانمایی و مکان یابی کردند به این صورت که در موارد غیر کارشناسی جایگاهی برای تامین آب و برق و آب در نظر گرفته نشده بودو این خود زمینه سازمشکلات بسیاری در آینده و درنهایت کاربردی نبودن سرویس های بهداشتی می شود.
وی در زمینه ساماندهی سرویس های بهداشتی مربوط به این طرح گفت: با بررسی های صورت گرفته تعدادی را که نزدیک به پارک ها فضای سبز شهرداری ها و نیز رستوران یا مراکز خدماتی بودند را شناسایی و به آن مرکز یا بخش واگذار کردیم تا مورد رسیدگی و نگهداری نیز قرار گیرد، این نکته حائز اهمیت است که سازمان میراث فرهنگی متولی ایجاد سرویس های بهداشتی در کشور نیست مگر اینکه بودجه خاصی برای این امر اختصاص یافته باشد.
وی در ادامه سخنانش گفت: باید برای فرهنگ سازی این امر که استفاده و بهره مندی از سرویس های بهداشتی در مسیرها و استان ها مانند دیگر خدمات سفرنیازمند پرداخت هزینه است تلاش شود، فرهنگ سازی بر ایجاد سرویس های بهداشتی بدون هدف و برنامه مدون اولویت دارد.
سعید شیرکوند در پاسخ به ابهامات وارده در مورد طرح گردشگری جزیره آشوراده گفت: در مورد آشوراده امیدواریم این توضیحات رافع ابهامات برخی افراد شود، شبه جزیره آشوراده از نظر آب و هوایی و جغرافیایی قابلیت گردشگری طبیعی را دارد و گردشگری طبیعی نیز از نظر کنوانسیون های بین المللی در این منطقه مغایرت ندارد، حدود 20 سال فعالیت و بحث در این رابطه وجود داشته که در نهایت دردولت تدبیر و امید سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست متولی پیگیری این امر قرار گرفتند تا در صورت امکان از این منطقه به صورت کامل بهره برداری شودسازمان محیط زیست هم معتقد است که گردشگری طبیعی در این منطقه بلامانع است.
وی افزود: در زمینه اینکه باید چه شرایطی برای ایجاد و اجرایی شدن این طرح وجود داشته باشد این امر به مشاوری برای ارائه برنامه ای مدون واگذار شد که در صورت عملیاتی بودن و توافق و تایید دو سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست فعالیت در این منطقه انجام شود.امیدواریم با بررسی های صورت گرفته نتیجه کارشناسی تا دو ماه آینده اعلام شده و پس از تایید به بهره برداری از این منطقه برسد.
وی تاکید کرد: اقدامات نامناسب دولت قبل به برداشت های نا مناسب در زمینه این طرح منتهی شد، بنیان عمل در بسیاری موارد دردولت قبل بر اساس تفکرات غیر کارشناسانه بود اما خوشبختانه این دولت از پایه با بنیان های کارشناسی پیش می رود، در مورد جزیره آشوراده نیز هیچ یک از ارگان های دخیل بدون پیش بینی و تعاملات کارشناسانه پیش نمی روند و هیچ یک در صدد صدمه زدن به محیط زیست طبیعی آشوراده نیستند.
سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست به عنوان دو متولی گردشگری و محیط زیست معتقدند که مکان های حفاظت شده باید به صورت اصولی و کاملا استاندارد مورد بهره برداری قرار گیرند و به مردم و گردشگران ارائه خدمات داشته باشند.
وی همچنین در پایان سخنانش با تاکید بر این مطلب که کشور در دوران تحول جدی قرار دارد گفت: یک تحول بزرگ در حال رخ دادن است و این روندی نیست که به سرعت صورت گیرد و حداقل به دو سال زمان نیاز دارد. ما می خواهیم گردشگری تبدیل به صنعت شود که برای این هدف باید سود آور باشد و سرمایه گذار را ترغیب به سرمایه گذاری کند، گردشگری برای تبدیل شدن به صنعت طول مسیری دارد که باید با هماهنگی و همکاری به آن کمک کرد و راه را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1394060129