نشست تخصصی«جوانان و مصرف گردشگری» در روز جهانی گردشگری پنجم مهر 1394 (ساعت14تا16) در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با حضور  شهرود امیرانتخابی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ،کرامت‌الله زیاری، استاد دانشگاه تهران، محمدحسن مطیعی لنگرودی، استاد دانشگاه تهران، و رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی سازمان، در این نشست رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی سازمان ضمن تبریک روز و هفته جهانی گردشگری به همه دست اندرکاران آن و به ویژه به دانشجویان عزیز ، تبریک سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس  ابتدا به تشریح وضعیت آموزش در سازمان میراث فرهنگی پرداخت و گفت: در کشور ما متولی حوزه گردشگری یعنی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مبادرت به تاسیس موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی کرد و در این موسسه آموزش های تخصصی در حوزه گردشگری به صورت مهارتی در 25 مرکز آموزشی در سطح کشور و در 219 رشته محل دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو تربیت می شود.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی سازمان در تشریح بحث افزود:گردشگری به طور عام و مصرف گردشگری به طور خاص بخش مهمی از اقتصاد گردشگری محسوب می شود اما همه آن نیست و  تقریباً معادل حوزه هایی است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آنها را پوشش می دهد . اما آنچه ورود به بحث را با چالش مواجه می سازد تفکیک قایل نشدن بین اقتصاد گردشگری در کشور ما با صنعت فرهنگ است که اساساً رویکردی غربی به فرهنگ است.

وی اظهار داشت: صنعت فرهنگی اشاره به رویکرد نظام سرمایه داری به فرهنگ دارد و بر اساس  آن هر کالای فرهنگی (کتاب، تئاتر، موسیقی، فیلم و ...) که سود ده نباشد، ارزش تولید و حمایت کردن ندارد ؛یعنی با فرهنگ هم مثل کالاهای مصرفی دیگر برخورد می شود که ارزش آن را بازار و عرضه و تقاضا تعیین می کند و بدون توجه به عواقب و تبعات فرهنگی و اجتماعی آن تولید می شود. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم صنعت فرهنگی، فرهنگ را به پول تقلیل می دهد و این دقیقا همان نکته ایی است که موضوع گردشگری در کشور  و ورود به مباحث آنرا با چالش جدی از سوی تصمیم گیران مواجه می کند.

اما در اقتصاد گردشگری مورد ادعای ما ضمن حفظ ارزش های فرهنگی ، عقیدتی و اسلامی و حمایت کلان اقتصادی از حوزه فرهنگ و تولیدات فرهنگی می توان در این حوزه هم درآمدزایی کرد بی آنکه گرفتار صنعت فرهنگی شد. 
امیرانتخابی گفت: برای کشوری که می‌خواهد خود را از قید وابستگی به اقتصاد نفت برهاند سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد و تجربه کشورهای مشابه  اثبات کرده است اقتصاد گردشگری می‌تواند درآمدهای قابل‌توجهی را نصیب یک کشور بکند و حتی در صورت برنامه‌ریزی درست به موتور محرکه توسعه اقتصادی آن کشور تبدیل شود.

رئیس موسسه آموزش عالی سپس به تشریح ضرورت بحث اقتصاد گردشگری به دلیل افزایش هزینه های دولت و بحث یافتن منابع جایگزین بجای اقتصاد نفتی پرداخت و گفت:هزینه‌های دولتی در کشور و مخصوصاً هزینه‌های جاری آن و به خصوص حقوق کارمندان و پرداخت یارانه‌ها در سال‌های گذشته افزایش‌یافته لذا دولت نمی‌تواند در سال‌های آینده صرفاً به درآمدهای نفتی تکیه کند و ناگزیر از یافتن منابع جایگزین درآمدی است و یکی از این منابع مهم همانا  اقتصاد گردشگری است. 

امیرانتخابی یکی از عمده ترین موانع موجود در مسیر را ذهنیت رایج و کلیشه ای و دیدگاه هایی دانست که اساساً نگاه اقتصادی به گردشگری را باعث افول ارزش ها و هویت ایرانی- اسلامی ما می دانند. وی در پاسخ به این دیدگاه گفت: اکنون این اجماع نظر در این خصوص  ورود و سرمایه گذاری  در بخش گردشگری بین تصمیم گیران و متولیان نظام وجود دارد؟ اسناد بالادستی ،تحلیل مواضع صریح مقام معظم رهبری،اقدامات و تعاملات دولت در تصویر سازی ایرانی صلح طلب و طالب دوستی با دنیا، ایرانی گفتگوگر، اهل تسامح، تساهل و تعامل سازنده و موثر با دنیا متناسب با شعار صلح و دوستی  برای دنیا و اقدامات سازمات میراث فرهنگی در تاسیس موسسه آموزش عالی را به عنوان بازوی اجرایی آموزش از جمله مهم ترین اقدامات در این حوزه دانست.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی سازمان از جمله اقدامات موسسه در راستای  حمایت از جوانان را تعریف سرفصل هایی متناسب با روحیه جوانان مثل گردشگری ماجراجویانه،گردشگری ورزشی، اقتصاد گردشگری و ... ذکر کرد و  وظیفه ملی سازمان میراث فرهنگی را آماده سازی جوانان مستعد و پرانرژی از طریق آموزش های مناسب و  متناسب با روحیه آنان دانست.

امیرانتخابی در پایان این نشست علمی به تبیین رابطه جوانان و صنعت گردشگری پرداخت و از دو منظر این رابطه را مورد بررسی قرار داد؛یکی از طریق تحصیل در رشته های مرتبط با حوزه گردشگری: دانشجویانی که در رشته گردشگری و رشته‌های وابسته به آن تحصیل و پژوهش می‌کنند، برجسته‌ترین تأثیر را بر افزایش دانش گردشگری و روند دانش بنیان بودن آن می‌گذارند، این دسته از دانشجویان از مقطع کاردانی تا دوره‌های دکتری و تخصصی عامل مهم پیش برنده توسعه علمی صنعت گردشگری و هم‌افزائی آن با تجارب و سنت‌های مطلوب در این حوزه هستند.و دوم جستجوگر بودن دانشجویان: دانشجویان بالقوه و بالفعل خود یک گردشگر در این حوزه به شمار می‌روند.دانشجویان به اقتضای تحرک جوانی و روحیه جستجوگری همواره در طول تحصیل خود و جابجائی‌های ضروری آن حداقل به عنوان یک گردشگر داخلی به یکی از گونه‌های گردشگری علمی پژوهشی، تفریحی، زیارتی تأثیر خود را بر این صنعت به جا می‌گذارند.رفتار دانشجویان عزیز ما از نظر نحوه برخورد با همسفران، مسئولان خدماتی سفر انتظارات و توقعات آنها و حتی انتقادات سازنده آنها بر بهبود این صنعت تأثیر شایانی دارد و در سطحی وسیع به اشاعه فرهنگ گردشگری، یاری می‌رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 139407087