ظرفیت های موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران در اختیار صندوق احیاء قرار می گیرد

محمدتقی روغنی ها مدیرعامل موسسه فرهنگی ایران ظهر روز 4 آبان ماه ضمن دیدار با مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیاء از نزدیک با روند فعالیت های این صندوق آشنا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی(صابتا)، سرپرست موسسه فرهنگی ایران ضمن بازدید از صندوق احیاء در دیدار مدیرعامل و معاونان صندوق گفت: موسسه فرهنگی ایران تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا بتواند با کمک به صندوق احیاء در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، بستر های لازم برای توسعه زیر ساخت های گردشگری را فراهم سازد.

وی در این دیدار با اشاره به نقش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره مرمت و احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی و ورود آن ها به چرخه اقتصادی ادامه داد: موسسه فرهنگی ایران ظرفیت های موجود خود در حوزه مکتوب و فضای مجازی نظیر خبرگزاری و رسانه های فارسی زبان و خارجی خود را در راه تحقق اهداف صندوق احیاء و و بهره برداری از بناهای تاریخی را کار خواهد بست تا اقدامات اثربخش آغاز شده در این حوزه با قدرت بیتشتری ادامه یابد.

روغنی ها تأکید کرد: بهره گیری از تجربیات موفق در حوزه مرمت به ویژه بهره برداری از بناهای تاریخی می تواند زمینه ساز تحولات مهمی در حوزه های اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی و بدون نفت باشد.

سرپرست موسسه فرهنگی ایران اظهار داشت: شناخت ظرفیت های موجود در مورد بناهای تاریخی و ایجاد فضای مساعد به فراخور پتانسیل موجود، عامل ایجاد جاذبه گردشگری درباره آثار متنوع تاریخی و فرهنگی خواهد بود.

روغنی ها یادآور شد: ایجاد بسته های اطلاع رسانی در مورد بناهای تاریخی و تهیه مستند و بولتن در این زمینه و قراردادن در اختیار گردشگران و پخش از صدا وسیما هزینه نیست و سرمایه گذاری پایدار محسوب می شود که برای مجموعه های فعال در این حوزه، درآمد و صرفه تصاعدی به همراه خواهد داشت.

اطلاع رسانی حلقه مفقوده بناهای تاریخی است


در ادامه این نشست، محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تاکید کرد: اطلاع رسانی حلقه مفقوده حوزه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی است و رسانه های مستقل و مورد اعتماد مردم می توانند اثربخشی مضاعفی در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه بازسازی و مرمت بناهای تاریخی وجود دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون بسته واگذاری های بناهای تاریخی و فرهنگی به نحوی ترسیم شده که فعالان بخش خصوصی سرمایه گذاری خود را در این حوزه سودآور بدانند، اما شرایط واگذاری به شکلی خواهد بود که بهره برداران ارزش واقعی بنا را به خوبی دریابند و در حفظ و نگهداری آن کوشش بی دریغی داشته باشند.

مدیر عامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی افزود: در حال حاضر حدود 32 هزار بنای تاریخی ثبت شده داریم که در مقایسه با یک میلیون بنای ثب نشده، اختلاف قابل توجهی دارد و به عبارت دیگر تنها 3 درصد بناهای تاریخی و ارزشمند ثبت شده است.

پوینده خاطرنشان ساخت: مرمت و نگهداری از بناهای موجود اگر به تنهایی بر دوش دولت باشد، رقمی حدود 160 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در مقایسه با بودجه سازمان میراث فرهنگی بسیار زیاد است، اما می توان با مشارکت مردمی و سرمایه گذاران بخش خصوصی به راحتی تامین شود.

وی در پایان گفت: اگر در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای شناخت بناهای تاریخی درست عمل شود، مشارکت و سرمایه گذاری مردمی برای شناسایی و بازسازی بسیار قابل توجه خواهد بود، چراکه این موضوع در استقبال از واگذاری های در چهار ماهه اخیر صندوق احیاء به خوبی قابل مشاهده است.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 139408051