هنرهای سنتی ایران هم اکنون به دلیل نبود پژوهش در کنار تولید از معرفت تهی هستند و ما برای خلق و مرمت آثار نیازمند پژوهش هستیم.
بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این مطلب را در نخستین نشست رابطین پژوهشی استان ها که به همت پژوهشکده هنرهای ملی \"سنتی \"در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح کرد .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی تأکید کرد که در صورت دست برداشتن از تقلید در پژوهش ، پژوهشها به تألیف منجر می شوند.
او تصریح کرد:هنرمندان ما در گذشته به دلیل وجود پژوهش در کنار تولید ، در خلق آثار موفق بوده اند اما هم اکنون هنرهای سنتی ایران از معرفت تهی شده اند .
نامور مطلق با بیان اینکه در خلق و مرمت آثار نیازمند پژوهش هستیم گفت :باید در طراحی ها تجدید نظر کنیم زیرا علاقمندان به هنرهای سنتی خواهان تنوع در رنگ ، طرح و... هستند و در این راه پژوهشگران می توانند به ما کمک کنند.
او با اشاره به اینکه در فهم ،خوانش ، مصرف و بازار صنایع دستی نیز نیازمند پژوهش هستیم افزود: این در حالی است که متأسفانه تنها در اندیشه تجارت از طریق صنایع دستی هستیم و به موضوعات پژوهشی توجهی نداریم .
نامور مطلق با اشاره به اینکه صنایع دستی دنیا نیز از کمبود پژوهش رنج می برد اظهار داشت :اگر بخواهیم در حوزه پژوهش در هنرهای سنتی جهش داشته باشیم می توانیم تنها با پژوهش گذشته را جبران کنیم .
غفلت از پژوهش عامل رکود بازار صنایع دستی
سید احمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این نشست بود که تصریح کرد :عامل رکود بازار صنایع دستی کشور نوع بسته بندی و ارایه آنها نیست بلکه غفلت از پژوهش باعث شده هنرهای سنتی کشور دچار رکود شوند .
او وظیفه رابطین پژوهشی را در کنار ایجاد ارتباط با ساختار مرکزی آگاهی یافتن از تمامی فعالیت های پژوهشی دانست که در سطح استان انجام می گیرد .
مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی پژوهش و عمل در ارتباط است تصریح کرد که حضور رابطین پژوهشی می تواند در ایجاد این ارتباط موثر باشد .
وی تفاوت هنرهای سنتی با هنرهای دیگر را در توام بودن آنها با زندگی و کاربردی بودنشان دانست و گفت :هنرهای سنتی بعد از نفت همچنان دومین بخش درآمد زای کشور محسوب می شود .
محیط طباطبایی با اشاره به رکود بازار هنرهای سنتی در حال حاضر تصریح کرد که دلیل رکود هنرهای سنتی ایران غفلت از پژوهش است .
مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رمز احیاء و توسعه صنایع دستی کشور را توجه به حوزه پژوهشی هنرهای ملی و سنتی دانست .
شناسایی نیازهای پژوهشی استان ها
علیرضا بهرمان رییس پژوهشکده هنرهای سنتی دیگر سخنران این نشست با اشاره به حفظ ارتباط با رابطین پژوهشی استانها تصریح کرد که هدف اصلی برگزاری این سری نشست ها دست یابی به نیاز های پژوهشی استان ها و تصویب طرح های سال 95 است.
وی با اشاره به اینکه در برنامه های پنج ساله که تا حال طراحی شده متأسفانه نگاه خاصی به حوزه میراث فرهنگی و هنرهای سنتی نشده است تصریح کرد که همواره خلا در حاشیه بودن میراث فرهنگی را احساس می کنیم .
او گفت : حال در آستانه تهیه برنامه ششم توسعه خوشبختانه شاهد آن هستیم که مسئولان تا حدودی به اهمیت میراث فرهنگی و نقش آن در توسعه ملی پی برده اند. بهرمان با اشاره به وجود هنرهای سنتی از گذشته های دور تا به امروز در فرهنگ ایران گفت: نگاهی به گذشته نشان می دهد که ریشه های فرهنگ و هنرهای سنتی قبل از دوره هحامنشی تا به امروز تداوم داشته و در تمامی دوره های تاریخ قابل مشاهده است .
او هنرهای سنتی را به رودخانه زلالی تشبیه کرد که می توان مسیر تکامل و نوآوری را در آن مشاهده کرد .
رییس پژوهشکده هنرهای سنتی خاطر نشان ساخت که با برگزاری این سری جلسات می توان نیازها ی پژوهشی استان ها را دریافت و با قطب نمای برنامه توسعه ششم آن ها را به سرانجام رساند .
اتاق فکر سازمان
عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این نشست بود که تصریح کرد مدیریت جدید در راستای سند توسعه پژوهشگاه در تلاش است ارتباط پژوهشگاه با استان ها را در حوزه های تخصصی برقرار کند .
او با ابراز امیدواری برای تدوین یک سند همکاری و با اشاره به اینکه پژوهشگاه همزمان با ایفای نقش اتاق فکر سازمان وظیفه حاکمیتی نیز دارد افزود: هیچ نهادی به غیر از پژوهشکده هنرهای سنتی وظیفه تدوین اطلس هنرهای سنتی را ندارد .
اهمیت علم و فناوری در سند چشم انداز
سعید امیریان مدیر برنامه ریزی و آمار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به سند چشم انداز 1404گفت: اولین نکته ای که در این سند مورد اشاره قرار گرفته رسیدن ایران به جایگاه اول اقتصادی ،علمی و فناوری در سطح منطقه است که این امر خود بیانگر اهمیت علم و فناوری در این سند است .
او گفت :در سطح منطقه حوزه جغرافیایی آسیای میانه ، قفقاز و کشورهای همسایه که همان حوزه فرهنگی ایرانی تلقی می شود و دارای آثار زیادی از فرهنگ ایرانی است ، که سازمان میراث فرهنگی به دنبال حفظ آنها است .
به گفته او در این سند همچنین به توسعه کشور بر اساس مقتضیات فرهنگی ،جغرافیایی و تاریخی اشاره شده و تاکید بر ضرورت توسعه یافته شدن کشور نشان از اهمیت فرهنگ دارد .
انتهای پیام/