مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: کاخ فلاحتی شهر ایلام بدلیل ساخت و سازهای اداری در مجاورت این کاخ، هویت خود را از دست داده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده افزود: متاسفانه، ساخت و سازهای دهه های اخیر در مجاورت این بنای تاریخی باعث آسیب و تخریب بنای کاخ فلاحتی نیز شده است.
وی ادامه داد: از این بنای تاریخی با دو هزار مترمربع مساحت و 320 مترمربع زیربنا تا پیش از سال 1388 استفاده های نامتعارفی می شده است که بر اساس مصوبه هیات دولت در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: سال 1330 این بنا یک باغ ایرانی اسلامی با صفا بوده است اما اکنون در میان ساخت و سازهای اداری انجام شده گم شده است.
شنبه زاده افزود: بنای عمارت فلاحتی دارای ضوابط عرصه و حریم است اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار دولت تا کنون موفق به تملک این بنای تاریخی نشده است.
وی ادامه داد: قنات این عمارت قابل احیا بوده و این کاخ قابلیت تبدیل به یک مرکز گردشگری را دارد اما باید تمامی ساخت و سازهای مجاورت این بنا به طور کامل تخریب شود.
کاخ فلاحتی به دستور غلامرضا خان والی در سال 1326 هجری قمری ساخته شده و در خیابان آیت اله حیدری شهر ایلام واقع است.
عمارت کاخ فلاحتی هم اکنون به موزه تاریخ کشاورزی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1394090114