به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، رضا علیزاده در تشریح این مطلب اظهار داشت:گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا ماهیتی بین المللی دارد و توسعه این صنعت، تنها با توجه به حوزه داخلی صورت نمی گیرد بلکه باید زمینه شکوفایی آن با نگاهی بین المللی و رعایت استانداردهای لازم فراهم شود.
وی اذعان کرد: با توجه به تنوع ماهیت مفاهیمی که در حوزه گردشگری و زنجیرههای وابسته به آن وجود دارد، سازمان بین المللی استاندارد ، کمیتهای را با عنوان گردشگری و خدمات وابسته تاسیس کرد که به تدوین استانداردهای بین المللی گردشگری بپردازد و منافع تمامی ذینفعان اعم از بزرگ و کوچک را تامین میکند.
علیزاده، هدف اصلی از استاندارد سازی خدمات گردشگری را شفاف سازی اطلاع رسانی ، حفظ حقوق مصرف کنندگان ، تطابق هرچه بیشتر خدمات و تبلیغات ارائه دهندگان سرویس با انتظارات و نیازهای گردشگران دانست و افزود: گردشگری پایدار درصورت تحقق کامل می تواند معضل بیکاری را ریشه کن کند.
وی با بیان اینکه استاندارد در صنعت گردشگری به معنای تعیین حداقل های خدمات این صنعت بر طبق استانداردهاي فني است، بیان داشت: سطح خدمات حوزه گردشگری باید به استانداردهاي جهاني و بينالمللي ارتقاء يابند.
این مسئول درخصوص ارتقاء خدمات گردشگری در سه بخش اصلي تصریح کرد: آموزش نيروي انساني شاغل در تاسيسات گردشگري ، تجهيز ، ايمني و بهداشت تاسيسات و ارتقاء كيفيت سرويس و خدمات از مهمترین موارد ارتقا این صنعت تعريف شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه صادرات نامرئی هیچ منطقه ای از جهان ارتقاء نمی یابد مگر اینکه استانداردسازی به صورت علمی و تخصصی مورد توجه قرارگیرد، خاطرنشان کرد:هم اکنون ایران اسلامی با انبوهی از جاذبه های طبیعی و تاریخی در امر استانداردسازی روند مطلوبی را سپری می کند.
علیزاده رقابتی بودن صنعت گردشگری و خدمات آن را از مهمترین دلایل استانداردسازی خواند و گفت: با استانداردسازی می توانیم سطح انتظار و توقعات گردشگران از خدمات قابل ارائه از گردشگری ایران را مشخص نمود و خاطره ای خوش از سفر را برایشان به یادگار گذاشت.
انتهای پیام/