سنان و علی اکبر اصفهانی منعکس‌کننده جهان‌بینی توحیدی هستند

شامیل اوچال مدیر موسسه فرهنگی یونس امره در تهران با اشاره به اشتراکات فرهنگی معماری ایران و ترکیه از معمار سنان ترکی و معمارعلی اکبر اصفهانی به عنوان منعکس کنندگان جهان بینی توحیدی اسلامی یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری«شامیل اوچال» در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه با اشاره به شروع کار موسسه فرهنگی یونس امره در تهران از 3 سال پیش و اجرای 150 برنامه فرهنگی افزود: انعکاس جهان‌بینی توحیدی در آثار استاد سنان و علی‌اکبر اصفهانی را پیشتر در کتاب‌های دو پژوهشگر سرشناس، آقای تورگوت جان ثور از ترکیه که اکنون فوت کرده و خانم لاله بختیار از ایران خوانده‌ام.

استاد سنان و معماری عصر صفوی
سنان از مشهورترین معماران عصر صفویه است. او در زمان سلطان سلیم اول متولد شد و در زمان سلطان سلیمان، قدرتمندترین پادشاه عثمانی به مقام معمار باشی و سپس سرمعمار برگزیده شد. او همچنین آثاری در دوره سلطان سلیم دوم و مراد سوم ساخته است.

عمده آثار او مساجد جامع کبیر که به آن‌ها «کلیه» هم می‌گویند و منازل جامع است. اکثر آثار مهم او در استانبول است که شامل مسجد جامع شهرزاد، مسجد جامع سلیمانیه و مسجد جامع سکولوم احمد می‌شود. از او مسجد جامع سلیمیه در شهر ادیرنه هم به یادگار مانده که یکی از مهمترین آثار استاد سنان محسوب می‌شود.

سنان و علی اکبر اصفهانی دیداری نداشتند

«صبحی ساعتچی»، یکی از اعضای هیات معرفی معماری عثمانی و استاد دانشگاه سلطان محمد فاتح است که به ایران آمده. او معتقد است که هرچند سندی دال بر دیدار استاد سنان و علی‌اکبر اصفهانی وجود ندارد اما آن‌ها از شیوه معماری در کشور یکدیگر بی خبر نبودند. زیرا استاد معماری سنان را علی عجم می‌نامیدند. او احتمالا از سرزمین فارس بوده‌ زیرا در ترکیه ایرانی ها را عجم می‌نامیدند.

ساعتچی می‌گوید که معماری عثمانی، یک معماری یکپارچه‌است و همواره در طول تاریخ، معمارانی از نقاط مختلف دنیا، تکنیک‌ها و روش‌های تازه‌ای به آن اضافه کرده‌اند.

به گفته اومعماری سنان رازهای سربه مهری هم دارد. باستان‌شناسان ترکیه طی چند دهه گذشته مطالعاتی درباره کشف این آثار و چگونگی معماری سنان انجام داده‌اند.

«سلجوق ملایم»، باستان‌شناس و استاد دانشگاه مرمر استانبول که به ایران آمده می‌گوید: «امکان حفاری باستان‌شناسی در مساجد جامع ساخته شده توسط سنان وجود ندارد. زیرا ممکن است به تخریب مساجد بیانجامد. اما با فونداسیون‌هایی که ایجاد کردیم، موفق شدیم پی بنا را اندازه‌گیری کنیم. همچنین به این نکته پی بردیم که در معماری گنبد از حلقه‌های آهنی استفاده شده‌است.

تفاهم‌نامه‌ میان «ایکوم» ایران و موسسه «یونس امره» باعث شد تا عده‌ای پژوهشگر از دانشگاه‌های ترکیه راهی ایران شوند. هدف از این سفر معرفی و فهم اشتراکات فرهنگی در معماری دو کشور است. طبق این تفاهم‌نامه آن‌ها استاد «سنان»، معمار مشهور عثمانی را در ایران معرفی می‌کنند و پژوهشگران ایرانی نیز در سفر به ترکیه، استاد «علی‌اکبراصفهانی» ، از مشهورترین معماران عصر صفوی را معرفی می‌کنند.

پس از پایان سفر هیات ترکی، اعضای هیات ایرانی عازم استانبول می‌شوند تا درباره یکی از مشهورترین معماران جهان اسلام، یعنی علی‌اکبر اصفهانی سخنرانی کنند. او در زمان شاه عباس اول می‌زیسته و علاوه بر مشارکت در ساخت بناهای آن دوران، در زمینه نقاشی و تزئینات داخل بنا هم فعالیت می‌کرده‌است. یکی از مهمترین آثار اصفهانی مسجد امام اصفهان است که در جهان اسلام شهرتی فراوان دارد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، اداره کل میراث فرهنگی تهران و موزه ملی ایران باستان، در این تفاهم‌نامه همکاری می‌کنند.

گفتنی است نشست \" معماران تمدن: معمار سنان، معمار علی اکبر اصفهانی \" هفته گذشته و همزمان با هفته پژوهش در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد که سید محمد بهشتی در سخنانی در این نشست هم عصر بودن سنان و علی اکبر اصفهانی را از عجایب روزگار دانست.

انتهای پیام/

کد خبر 1394092817