به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ مرتضی رحمانی موحد با حضور در نشست تخصصی «بررسی سیاست های گردشگری کشور در برنامه ششم» که در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با حضور رییس دانشکده، مدیر گروه رشته مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، اساتید مربوطه و جمعی از دانشجویان این رشته برگزار شده بود؛ گفت: آنچه امروز با توجه به شتاب در رونق گردشگری کشور بدان نیاز داریم ایجاد ارتباط کاربردی میان دانشگاه و این صنعت به شمار می آید تا به واسطه آن بتوانیم ضمن جلوگیری از تفرق در کلیه رشته های مرتبط، عملیاتی شدن دانش کسب شده دانشجویان و فارغ التحصیلان مرتبط را سبب شویم.
وی با بیان اینکه هدایت پژوهش ها و محورهای مطالعاتی به سوی موضوعات اجرایی مغفول مانده می تواند گامی به سوی رفع خلا های موجود در صنعت گردشگری کشور به شمار آید؛ افزود: طبق بررسی های بعمل آمده هم اکنون در مدار و جامعه علمی کشور به سه گرایش مدیریت مهمان نوازی(Hospitality Management)، مدیریت هتلداری ( Hotel Management ) و نیز مدیریت بازاریابی Marketing Management)) توجه چندانی نشده است؛ در حالی که دانشگاه می تواند با پرداختن به آن در قالب تعریف واحدهای عملی و هدایت دانشجویان به مباحث پژوهشی مرتبط، گامی جدی به سوی رفع چالش های موجود و نیز لمس بازار کار مرتبط بردارد.
رحمانی موحد با اشاره به اینکه آگاهی از موارد مبتلابه صنعت گردشگری کشور از سوی جامعه دانشگاهی می تواند تسریع در توسعه پایدار را سبب شود؛ گفت: در بسیاری از کشورهای موفق گردشگری از الگوی\" people to people\" بهره می برند؛ به گونه ای که طبق آن مردم یک کشور جهت دیدار مردم کشور دیگر سفر می کنند بدون اینکه واسطه ای در میان باشد و این امر در واقع توجه به توسعه دیپلماسی عمومی در روابط با کشورها است. همچنین الگوی دیگری هم راستا با آن تحت عنوان \"people people through \" وجود دارد که جابه جایی مردم دو کشور را از طریق روش ها و شیوه هایی مبتنی بر شرایط و موقعیت های حاکم بر جامعه انجام می دهد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته بخش اصلی اقدامات انجام گرفته، تمرکز بر قوانین و احیای ساختار اجرایی صنعت گردشگری کشور بوده است؛ افزود: مبتنی بر بررسی های صورت گرفته اگرچه قوانین و مقررات متعدد در این زمینه وجود دارد اما با توجه به اینکه اغلب متقارن، هم پوشان و ارائه دهنده حدود وظایف گسترده و یا محدود هستند؛ لذا با بهره مندی از اختیارات دولت، ساماندهی مباحث حقوقی در دستور کار قرار گرفت؛ به گونه ای که خط کشی منظم وظایف و مسئولیت های فرابخشی انعکاسی از این اقدام به شمار می آید.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بالغ بر 80 درصد اجماع نظر در دولت پیرامون موضوع صنعت گردشگری و اثرات مثبت آن وجود دارد؛ خاطر نشان کرد: پیامدهای این همراهی هم اکنون در مراحل تدوین برنامه ششم توسعه مبرهن است وتعریف شورای مستقل، ایجاد کمیته های زیرمجموعه ذیل حوزه صنعت و اقتصاد و نیز پذیرش احکام مرتبط نمونه هایی از تعامل موجود به شمار می آید.
رحمانی موحد با اشاره به اینکه هوای تازه مورد نیاز برای بقای صنعت گردشگری کشور روابط سیاسی بدون تنش و توامان با آرامش به شمار می آید؛ اظهار کرد: طی دو سال گذشته دولت تدبیر و امید توانست امنیت پایدار و تعامل منطقی را به رخ جهانیان بکشاند؛ به گونه ای که بسیاری از رسانه های مطرح بین المللی از ایران به عنوان مقصدی امن و جذاب برای سفر نام بردند.
این مقام مسئول با تشریح راهبردهای اصلی صنعت گردشگری کشور برای دانشجویان حاضر در نشست گفت: جذب حداکثری گردشگری خارجی، ساماندهی و توسعه گردشگری داخلی، استفاده از فناوری اطلاعات ونیز ارتقای وضعیت نیروی انسانی و پرداختن به امر آموزش پنج راهبرد اصلی تعیین شده به شمار می آید که به همراه 13 زیرمجموعه مجزا سیاست گذاری، برنامه ریزی و نیز هدف گذاری را به دنبال داشته است.
رحمانی موحد همچنین حلقه های ارتباطی معاونت گردشگری با محیط فرابخشی پیرامون برای سیاست گذاری توسعه گردشگری را برشمرد و اظهار کرد: هم اکنون پنج حلقه «شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، کانون ملی هماهنگی گردشگری»، «کمیته مشورتی گردشگری»،« ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر»، «کارگروه ها و کمیته های مصوب»، و نیز «برگزاری نشست های تخصصی با تشکل ها و فعالان این حوزه» هر یک با ساختاری متفاوت امکان وفاق و تعاملات فرابخشی و فراسازمانی را فراهم آورده و سبب دستیابی به راه حل های مورد نیاز مبتنی بر خرد جمعی شده است.
وی همچنین یکی دیگر از تاکیدات مهم معاونت گردشگری را استفاده از شاخه های متعدد فناوری اطلاعات به ویژه در حوزه گردشگری (e- tourism) خواند و گفت: یکی از مزایای گردشگری آتی، سفر بدون طی کردن مسافت و درعین حال پرداختن هزینه های مربوطه است که هم اکنون گروه های حرفه ای متعددی برای ورود به این حوزه احصا شده اند؛ لذا همراهی حوزه دانشگاه با ارائه ابتکارات و نوآوری ها می تواند نقش موثری در رونق این شاخه مهم گردشگری داشته باشد.
لازم به ذکر است، در این جلسه «حسن تقی زاده انصاری» رییس هیات مدیره جامعه گردشگری الکترونیک و « محسن رنجبر» مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری نیز حاضر و توضیحات لازم پیرامون بازاریابی الکترونیک و سابقه اقدامات جامع طی سال های اخیر بیان نمودند و همچنین مدیر گروه، اساتید و دانشجویان حاضر نیزضمن پرسش و پاسخ و آشنایی با بسترهای همکاری و ترسیم چشم اندازهای مرتبط با برنامه ششم توسعه، در این نشست مشارکت کردند.
انتهای پیام/