به گزارش میراث آریا(chtn)؛ در این پانل تخصصی یکی از مباحث مطرح بود که حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان، علی گرانمایه پور استاد ارتباطات دانشگاه، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران،فرهاد نظری مدیر کل ثبت آثار معاونت میراث فرهنگی سازمان؛ محمد رضا کارگر مدیر کل امور موزه های سازمان؛ امیر علی مسعودی استاد دانشگاه، خسرو آبادی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران و حسین الله بداشتی مدیر کل تشکلهای مردم نهاد سازمان به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.
حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان به عنوان نخستین سخنران ودبیر جلسه ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان به بیان نقش ورسالت رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات هنری وتاثیری که می توانند در برطرف شدن ابهامات در عرصه بین المللی و اذهان عمومی داشته باشند پرداخت و گفت: اساسا جایگاه ارتباطات در حوزه گردشگری هنری موضوعی است که برای این همایش انتخاب شده وگرایشی است که امروز در دنیا مطرح است. آنچه که در کوچه وبازار و راسته ها جریان دارد همان است که می تواند صنعت توریسم را تقویت کند .
وی تصریح کرد:این موارد تصویری است که از کشور ما ارایه می شوند ودر ذهن بیننده نقش خواهد بست .چیزی که تا قبل از سفر به ایران در اذهان اغلب توریستها در مورد ایران وجود دارد این است که ایا این کشور از ابتدایی ترین اشکال و خصوصیات فرهنگ وتمدن برخوردار است؟ آیا مردمان آن با نحوه استفاده از قاشق، کارد وچنگال برای غذا خوردن، استفاده از لپ تاپ ، سرویس ( وای فا) وتلفن همراه اشنایی دارند؟ وجود چنین مواردی در ایران سبب بهت وحیرت برخی از این توریستها می شود، به این علت که ایران را کشوری کاملا ابتدایی و بدور از هرگونه مظاهر تمدن می دانند و این نگرش به محض ورود به ایران و مشاهده نحوه زندگی وارتباطات بین مردم به یکباره تغییر پیدا کرده و محو می شود . معرفی ایران به توریستهایی که تاکنون به ایران سفر نکرده اند و اطلاعی از فرهنگ، تاریخ، پیشینه، تمدن و روابط میان مردم و اقوام درآن ندارند، وظیفه رسانه ها است .
در ادامه این نشست دومین سخنران علی گرانمایه پوراستاد دانشگاه پیرامون شیوه های تبلیغاتی ؛ معرفی رسانه ای ؛ جاذبه های گردشگری شهر تهران در عصر پسا تحریم با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی سخنرانی کردوگفت : امروز قرار است در بودجه بندی کل کشور 85% ازتامین در امد کشور ازمحل مالیاتها و 15% الباقی از محل فروش نفت تامین شود در حالی که می بینیم در سالهای قبل تا به امروز و تا سالهای اینده نفت و قیمت ان سیر نزولی پیدا کرده است و عملا با مشکل بدی مواجه شده است ودر صورتی این دولت در 4 سال اینده نیز ادامه یابد لازمه اش این است که جایگزینی مناسب برای در امد نفتی بیابد ودیگر بر نفت تکیه نداشته باشد ، پس می بینیم تنها صنعتی که بعد ازصنعت خودرو می تواند زود بازده باشد صنعت توریسم است دنیا امروز برای جلب سرمایه از محل صنعت توریسم گامهای بلندی برداشته است ودر حالی که سلیقه توریست امروز در حال تغیییر است و گرایشش از تجمل گرایی به سمت وسوی علایق عمومی سوق پیدا کرده است.
سخنران بعدی جبرییل نوکنده رئیس موزه ملی ایران بود که با اشاره بر اهمیت موزه ملی ایران و منطقه پیرامون آن گفت: در ایران موزه ای بنام موزه ملی ایران وجود دارد که در مقابل نقش و مسئولیتی که دارد مانند همتایان خود در سایر کشورها با ان رفتار وعمل نمی شود . قریب به 400 سال بوده که قصد بر ساخت واحداث چنین موزه ای در ایران گرفته شده بود اما این مهم در سال 1304 برنامه ریزی و اغاز ودر سال 1316 عملیات ساخت و تاسیس آن محقق شد در مجموعه خیابان امام خمینی حد فاصل سی تیر تا میدان توپخانه تهران تعداد زیادی از موزه های خوب کشور قرار دارد که به گنجینه موزه ها قابل تشبیه است و گل سرسبد انها موزه ملی ایران، منحصر بفرد ترین موزه ایران و حتی جهان به شمار میآید.
وی افزود: این منحصر بودن موزه ملی ایران به دلیل این ویژگی بارز است که اشیای اغلب موزه های دنیا متعلق به کشور خودشان نیست وغالبا حاصل سرقت اشیاء سایر کشورها است که در این موزه ها گرد امده اند اما تمامی اموال موزه ملی ایران متعلق به کشور ایران است . دیگر ویژگی اینکه 95% از اشیاء موزه ملی و دوران اسلامی حاصل ازگمانه زنی های علمی و پژو هشی است و تنها 5% باقی حاصل کاوش علمی نیست اما تمام اشیای ان متعلق به ایران است.
وی تاکید کرد: موزه ملی ایران واحداث بنای آن دارای یک پیشینه تاریخی است، این موزه یک موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد دارد تنوع اثار درآن بسیار است ودر عرصه گردشگران بیشترین تعداد گردشگر از این موزه بازدید می کنند. وظیفه ما و رسانه ها حفظ و ارتقای شان و منزلت این موزه با بخش های دوران اسلامی، تاریخ کهن و پیش از تاریخ ایران است.
خسرو ابادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از دیگر سخنران این همایش گفت: مطالبی که گفته شد اجزای بخشی هستند که جاذبه ایران نامیده می شود. از افتخارات ما یکی این است که موزه ملی ایران در تهران واقع است خیلی ازفرصتها وفضاها در تهران مستقر است که یک فرصت خوب برای همه تهرانی ها است. امروز توانسته ایم روابطمان را با شهرداری تهران تحکیم و تقویت نماییم و این اتفاق که قابل تعمیم و گسترش به همه فضاها و سازمانها و منابع می باشد ناشی از نقش و تاثیر روابط عمومی و ارتباطات از یک طرف و رسانه ها ازسوی دیگر است.
محمد رضا کارگر مدیر کل امور موزه های سازمان نیزدیگر سخنران این همایش ضمن تشکر ازهمه کسانی که زمینه این هم اندیشی را فراهم آورده اند گفت: سرمایه های یک جامعه یا فنا پذیرند یا جاودانه ما اگر بخواهیم روی سرمایه های جامعه برنامه ریزی کنیم قطعا بدنبال سرمایه های جاودانه جامعه می رویم. یک جامعه با ارزشها و سرمایه های خود استوار است. موزه ها به منزله هویت یک جامعه و کشور هستند و کشور ما یک کشور جاودانه برای پژوهش محسوب می شود . اثار موجود در یک شهر در ظرفیت موزه قابل تعریف هستند و موزه یکی از با ارزش ترین چیزهایی است که تاکنون بشر خلق نموده است و چیزی است که به ما کمک می کند چگونه ازخصوصیات ناملموس کشورمان حمایت کنیم .
همچنین در بخش دیگری از این نشست حسین اله بداشتی مدیر کل تشکل های مردم نهاد سازمان گفت: بر اساس شناسايي و ساماندهي صورت گرفته تشكل هاي مرتبط با ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تا كنون حدود 600 تشکل در کل کشور و 170 تشکل در تهران در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستي و گردشگری فعال هستند.
وي افزود: تشکل ها به عنوان حلقه ارتباطی دولت و مردم می توانند کارکردهای متفاوتی در معرفي و حفظ ميراث فرهنگي، ترويج صنايع دستي و معرفي جاذبه هاي گردشگري داشته باشند كه برنامه هايي مانند برگزاري تورهاي آموزشي، توليد محصولات فرهنگي ( بروشور، كاتالوگ و ...)، برگزاري جشنواره هاي فرهنگي و هنري و ... از آن جمله است.
انتهای پیام/