به گزارش میراث آریا( chtn)؛ نیلوفر برزیوند مدیر عامل کانون بین المللی نوروز و دبیر جلسه در این نشست که به مقوله تن پوشهای دوره ساسانی در ایران باستان اختصاص داشت ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت : هدف ما ازاین نشست پیش در امدی است که تن پوشهای ایرانی را در دوره های مختلف بویژه دوره ساسانی بررسی و به عامه علاقمندان عرصه مد و پوشاک بشناسانیم و سپس بتوانیم نمایشگاهی داشته باشیم از لباسهای مردانه و زنانه ایرانی که هم لباسهای امروزی را وهم لباسهای سنتی و اصیل ایرانی را به تمام مردم دنیا معرفی نماید و در این راه به کمک صاحب نظران این عرصه و حمایتهای سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور که متولی ترویج صنایع اصیل ایرانی است نیازمندیم .
همچنین، محمد رضا ریاضی استاد دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه گفت: قبل ازپرداختن به لباسها وپارچه های دوران ساسانی ذکر یک مقدمه و پرداختن به لباسها و پارچه های دوره اشکانی ضروری است زیرا ازاین دوره تا دوره قاجار عوامل متعددی هستند که به اندازه خود پارچه و لباس در صنعت پوشاک تاثیر گذاربوده اند .
وی با اشاره به اجزای مهم لباس که در ان دوران شامل ؛ دستبند ؛ سر بند ؛ پاپوش و نقوش بوده گفت: زینت لباس نماد شوکت تجمل موقعیت اجتماعی شناسایی و به نحوی ذخیره و پس انداز نیز بوده وچون قالب حکومتهای باستانی ایران برخاسته از اقوام عشایری بودند لذا تزیین لباس نزد ایشان بسیار اهمیت داشته است.
وی افزود: براساس فرهنگ ان زمان استفاده از جواهرات وسنگهای الوان و قیمتی و اشکال چشمگیر در بین رجال و مردم ایران ان زمان بسیار با اهمیت بوده است و به طوق شهداد مربوط به 2500 قبل از میلاد اشاره کرد.
همچنین الهه های گوناگون تمدن ایلامی یونانی و رومی را که دارای سربند دستبند و طوق گردن بودند را مثال زد .
وی گفت: انگشتری نیز جزیی از پوشاک بوده و انگشترهای متعلق به 1200و 1250 قبل میلاد ولباسهای تندیس ناپیراسو که نشانگر لباسهای پر تجمل در لباس این تندیس است را مثال زد.
وی همچنین به اشکال هندسی ساده متوالی مانند مثلث ها لوزی ها نقوش گیاهان و حیوانات اشاره کرد و افزود: پوشاک الوان در لباس بانوان و اقایان وجود طوق، پلاک در قسمت سر وگردن زیورالات متعدد و استفاده از عاج و استخوان گوشواره و پای اویز که در منطقه فرهنگ ایلامی و لباس نیایشگران بسیار مرسوم است.
وی ادامه داد: استفاده از زیور الات در تمدن ایلام جدید از 600 قبل از میلاد مرسوم شد دستبندهایی با نقش سر حیوانات اهلی و وحشی در دو سر ان را نماد این دوره بود همچنین استفاده از فلز بر روی پلاکها ؛ دستبند ها و کمر بند ها نیز بسیار مورد توجه بوده است.
وی افزود: اقوام ایرانی درشبه جزیره کریمه با لباسهای چکمه و جوراب و ساق شناسایی شده اند .
وی همچنین استفاده از گوشواره های پهن را که در حفاری های منطقه شوش یافت شده اند را از دیگر اجزای لباس اقوام ایرانی نام برد .
وی گفت: لباسهای اقوام ایرانی بر عکس پوشاک تمدن رومی که بسیار ساده بوده بسیار پر تجمل و اراسته به زیور الات بوده است زیرا دید گاه ایشان ناشی از فرهنگ عشایر بوده .
لباس اشکانی ایرانی بر روی لباش مردم منطقه شرق اسیا خاور دور و خاور نزدیک و تمدن پالمیری ان زمان تاثیرفراوان داشته ونمونه لباسهای کشف شده در تابوتها شامل انواع زیور الات و تجملات که تقریبا برای تمام قسمتهای بدن زیور و جواهر وپوشاکی را داشته اند نشان می دهد .
در دوره ساسانی پیک ها هم که غالبا مرد بوده اند گوشواره و دستبند داشته اندو در ان زمان اصل تداوم در هنر سبب می شده تا پوشش یا چیزی که مد و مرسوم بوده تا چندین دوره ونسل تداوم یابد.
پریچهر رحیمی نویسنده کتاب تاریخ پوشاک نیز درادامه گفت: غنای فرهنگی بسیار بسیار زیادی داریم. این امرنشانگر این است که مردمان ایران حتی از دوره های اریایی و ایلامی با ذوق و با فرهنگ بوده اند .
وی افزود: لباس ما فقط پوشش تنها نبوده بلکه شامل اعتقادات باورها افکار و نقش اجتماعی نیز می شده اشکانیان در تاریخ قبل ساسانیان بوده اند اما مورد بی مهری قرار گرفته اند و بعد از حمله اسکندر به ایران بسیاری از اثار این دوره از میان رفت. پیش زمینه تمدن گسترده ساسانیان از این دوره ریشه گرفته و فرهنگ هم تکامل تدریجی داشته و خصوصیات فرهنگ قبل را نیز به همراه دارد اما می بینیم که برخی فرهنگ ها فرهنگ قبل از خودشان را منکر شده واثار ان را نابود می کنند .
وی تاکید کرد:بسیاری از لباسهای اروپا از لباسهای ایران باستان وام گرفته شده مانند کلاه میترای ولی انها ان را به نام خودشان ثبت کرده اند. در لباس پادشاهان دوران ساسانی لباس زنان ومردان وجه اشتراک و تمایزی وجود داشته است. در لباس هر تمدنی بخشی از تمدن قبلی را می توان دید.
طالع ماسوله دیگر سخنران این جلسه نیز ادامه داد: دریک دوره 200 ساله بسیاری از مظاهر فرهنگ ایرانی قدیم تحت تاثیر اتفاقات محو و ذبح شد، اما ال بویه بودند که دوباره این فرهنگها را احیا وزنده کردند وهر چه که از فرهنگ گذشته امروز باقی است حاصل کوششهای سلسله ال بویه است، مناطقی که هنوز به سنتهای دوران ال بویه پایند هستند هنوز هم از پوشاک اصیل ایرانی استفاده می کنند یا لااقل در مراسم و جشنهای قومی ومنطقه ای خود ازپوشش های اصیل ایرانی استفاده می کنند.
وی یادآور شد: حتی رنگ و طرح و زیور الات که امروز در لباسهای منطقه هند و چین و مصردیده می شوند و لباسهای سنتی ان مناطق بشمار می ایند برگرفته از طرحها و رنگها و نقوش باستانی ایران بوده اند ودر اثار باستانی این کشورها فراوان دیده شده که درتن متوفی لباسها و پارچه های سنتی ایرانی بوده یا از شکل و شمایل و طرح و رنگ ان و یا از اجزایی از پوشاک و پارچه ایرانی استفاده شده که خودشان هم این مطلب را تایید می کنند.
گفتنی است، مقرر شد دومین جلسه این نشست نیزهفته دوم اسفند ماه در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شود.
انتهای پیام/