یکی از مهمترین کارکردهای شبکه های اجتماعی مجازی، تغییر تصویر عمومی ایران نزد مردم دنیا است. دکتر حمید ضیایی پرور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این مطلب در اولین سمینار فناوری اطلاعات و ارتباطات استان البرز که صبح پنج شنبه در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی استان البرز برگزار شد اظهار داشت:
شبکه های اجتماعی مجازی محصول فناوری های وب 2 هستند. در این نوع از رسانه ها، مخاطبان هم صاحب رسانه بوده و قادرند به تنهایی به ارسال اطلاعات پرداخته و مخاطبان زیادی را جلب کنند.
وی به تهیه و انتشار فیلمی توسط یک گردشگر فرانسوی در باره ایران اشاره کرد و گفت: این گردشگر، مشاهدات خود را از ایران در قالب یک فیلم کوتاه به نمایش در آورده و از طریق آن تصویر عمومی که اروپایی ها از ایران داشته اند را زیر سوال برده است.
به گزارش خبرنگار میراث آریا chtn وی افزود: نام این فیلم«به ایران نروید» است اما در هر پلان از این فیلم تصویر ذهنی مخاطب اروپایی در باره ایران نوشته می شود و تصاویری از ایران که نقض کننده این تصویر است نمایش داده می شود. این فیلم تا کنون صدها هزار بار در شبکه های اجتماعی به نمایش در آمده است.
ضیایی پرور به تجربه کمپین هایی مانند ایران را باید دید Must See Iran اشاره کرد و گفت در این کمپین چند میلیون عکس از ایران توسط گردشگران خارجی بر روی شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است. اکنون شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی در حال تغییر تصویری هستند که رسانه های بزرگ دنیا از ایران ساخته بودند.
این تصویر که حاصل مشاهدات عینی گردشگران خارجی از ایران است به واقعیت های ایران نزدیک تر است.
وی در این سمینار به بررسی روند رشد فناوری های اطلاعاتی و ایجاد فضای مجازی پرداخت و گفت: اینترنت ، تلفن همراه و فناوری های اطلاعاتی دنیای پیرامون ما را تغییر داده اند. این دنیا از هر فرد یک آواتار ساخته است که دنیای دیگری حضور دارد و به موازات دنیای واقعی زندگی می کند. وی افزود: این فضا هم دارای تهدیدات زیادی است هم دارای فرصتهای بیشماری می باشد. اما ما چاره ای جز پذیرفتن این واقعیت که دنیای مجازی زندگی ما را احاطه کرده است نداریم.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: آموزه های دینی به ما می گوید که از این فناوری ها و دانش باید به نفع گسترش تعالیم و فرهنگ خود استفاده کنیم. غربیها در حوزه فناوری از ما جلو تر هستند اما در حوزه محتوا، ما با دارا بودن گنجینه های فرهنگی، دینی، ایرانی، باستانی و عرفانی از غرب جلو تر هستیم و شاهد مثال بر این مدعا عرضه ترجمه مثنوی معنوی در آمریکا به عنوان پرفروش ترین کتاب ترجمه شده طی 7 سال پیاپی است.
سمینار فناوری اطلاعات و ارتباطات، روز پنجشنبه ششم خردادماه از ساعت ۱۰ الی ۱۳ در سالن آمفیتئاتر جهاد دانشگاهی واقع در خیابان دوم غربی رجایی شهر کرج برگزار شد.
احمدرضا فیروزی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز گفت : در این سمینار، دکتر حمید ضیایی پرور، استاد ارتباطات و نویسنده ۱۱ عنوان کتاب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندس افشین صندوقدار، رئیس پیشین مرکز اطلاعات علمی ایران و معاون فناوری اطلاعات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مهندس غلامرضا حمیدی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز در محورهای سمینار به سخنرانی خواهند پرداخت.
در این سمینار موضوعاتی چون «فرهنگ، فناوریها و فضای مجازی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و جایگاه و کارکرد دانشگاهها»، «آینده فناوریها»، «وضعیت سواد دیجیتال در ایران» و «بازشناسی اوصاف زندگی دوم در دانشگاهها» موردبحث و بررسی قرار میگیرد.
این سمینار با همکاری دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، گروه آموزشی فناوری اطلاعات مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج و اداره کل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
انتهای پیام/