رقیب بخش خصوصی نیستیم/کانون با تمام ظرفیت در خدمت پیشبرد اهداف صنعت گردشگری است

برنامه و فعالیت‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران 17 خرداد ماه در نشست خبری و در حضور اصحاب رسانه‌، از سوی رضایی بابادی، مدیر عامل این کانون تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ابراهیم رضایی بابادی، در نشستی خبری به تشریح خدمات، برنامه‌ها و فعالیت‌های این کانون، جزئیات حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی، برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با توسعه گردشگری کشور پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رضایی بابادی در ابتدای این نشست ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: بیش از 80 سال است که این کانون تشکیل شده و به واسطه تنوع خدمات خود، می‌تواند در حوزه گردشگری موثر باشد، کانون توانسته در بخش اقتصاد،‌ احیای کاروانسرا‌های قدیمی، برگزاری نمایشگاه‌های متفاوت و تلاش برای ایمنی راه‌ها نقش مهمی را ایفا کند.
وی ادامه داد: احیای آثار تاریخی ما نقش موثری در جذب گردشگر دارد و اکثر گردشگران به این اماکن بوم گردی و زیستن در اماکن سنتی علاقه‌مند هستند. ایران جزو 10 کشور برتر حوزه گردشگری است و آن چیزی که برای ما مهم به شمار می‌رود، این است که استعدادها را بالفعل کنیم.
مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، تصریح کرد: ما در بخش اتومبیل‌رانی مشکلاتی داریم اما با اقدامات وسیعی که در حال انجام است تلاش می‌کنیم ایمنی راه‌ها بهتر از قبل شود. متاسفانه آمار مرگ و میر بسیار بالا است و کانون در این زمینه جلسات مختلفی را برگزار کرد تا به این موضوع به طور وسیع و گسترده رسیدگی شده و بتوانیم مشکلات موجود را رفع کنیم.
به گفته وی، برگزاری دوره‌های آموزشی«هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنیم، طرح دیده شدن کودکان در جاده‌ها و چاپ کتاب جوان و ایمنی راه و ...» از جمله برنامه‌های اجرایی کانون جهت تحقق رانندگی ایمن به شمار می‌روند.
رضایی بابادی، از تهیه گزارش مقایسه‌ای توسط کانون خبر داد و گفت: یک گزارش مقایسه‌ای با کشورهای آلمان، ترکیه و مصر که جمعیت مشابه با ایران دارند، انجام شد و نتایج آن نشان داد، تعداد کشته‌های تصادفات ایران از ۲.۷ تا ۵ برابر بیشتر از این کشورها است. باید گفت این تعداد کشته، غیر قابل تصور و غیر قابل تحمل است. ما شاید حدود ۵ برابر بیشتر از آمار کشته داشته باشیم در صورتی که سرعت رانندگی در آلمان بیشتر است. بنابراین برنامه‌های ما در این رابطه اجرای طرح‌های ایمنی اتومبیلرانی و ایمنی راه‌ها در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: یکی از مباحثی که پس از برجام مطرح شد،‌ بحث گردشگری بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. کشورهای دیگر همواره علاقه‌مند هستند که سرزمین ما را ببینند و به آن سفر کنند.
رضایی بابادی در ادامه در خصوص محدودیت مباحث بودجه‌ای جهت تبلیغات کلان گردشگری در کشورهای بازار هدف گردشگری ایران گفت: کانون پیگیر این موضوع است و با توجه به محدودیت‌های مالی سعی بر این دارد که در زمینه تبلیغات در حد توان خود این کار را انجام دهد. در این راستا به زودی از تیزر کانون که با همکاری یک شرکت خصوصی ساخته می‌شود، رونمایی خواهیم کرد.
عبادرضا اسلامی، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون نیز گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در گذشته وجود داشته که کارهای خوبی در حوزه مکتوب و رسانه‌های دیجیتالی انجام داده است. تمام اموال و کارهایی که این شرکت کرده بود، به کانون واگذار شد. همچنین ما اکنون ۱۵ نمایندگی فعال در خارج از کشور داریم، منتهی معتقدیم که باید فعالیت‌هایمان به روز شود.
مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون اتومبیلرانی و جهانگردی افزود: ما در حوزه معرفی میراث فرهنگی مشکلی نداریم، اما در حوزه اکوتوریست تعریف‌های جدیدی لازم است به همین دلیل از نمایشگاه‌های خارج از کشور کمک گرفتیم. نمایندگی‌های اطلاع رسانی ما در کشورهای دیگر بسته‌های جدیدی را با این منظر بازنویسی کرده و گسترش می‌دهند. شاید ماموریت اصلی ما معرفی ایران باشد، اما دوستان فعال در بخش خصوصی هم می‌توانند گزارش کار بدهند. حتی ما جلسه ارزیابی نمایشگاه‌ها را نیز برگزار کرده‌ایم که نشان می‌داد گردشگری کویری رونق بهتری خواهد داشت.
اسلامی درباره نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی در خارج از کشور گفت: نمایندگی‌ها از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و مامور به انجام وظیفه می‌شوند، اما قاعدتا نمایندگی‌هایی که خوب کار کرده باشند، مجوز بعدی آنها ۴ ساله صادر خواهد شد.
وی افزود: ما با کمک مجموعه‌ها، انجمن و آژانس‌ها و دیگر شرکت‌هایی که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم حرکت بزرگی در زمینه گردشگری انجام دهیم.
رضایی در ادامه نشست خود با خبرنگاران تصریح کرد: طراحی یک پرتال جامع گردشگری از دیگر برنامه‌ها و اقدامات کانون است، همچنین سال گذشته در چهار نمایشگاه گردشگری که در کشورهای مالزی، ایتالیا، وین و کره‌جنوبی و همچنین سه نمایشگاه صنایع دستی که در میلان، مونیخ و فلورانس برگزار شد، شرکت نموده و امسال نیز در نمایشگاه‌های جهانی گردشگری فیتور اسپانیا، جاتای ژاپن و اتریش شرکت خواهیم داشت.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: 400 خودرو برای صدور پلاک تاریخی شناسایی شده است که از این تعداد، 265 دستگاه تایید شده و به دلیل برخی مشکلات، تنها چهار خودرو تاکنون صاحب پلاک تاریخی شده‌اند، اما در عین حال روند برنامه ریزی برای از سرگیری صدور پلاک ادامه دارد.
وی افزود: صدور پلاک تاریخی برای خودروهای تاریخی و کلاسیک با مشکلاتی مواجه است.
رضایی اظهار داشت: روند صدور پلاک بدین ترتیب است که شناسایی و معرفی توسط کانون صورت می‌پذیرد، سپس نیروی انتظامی باید مراحل بعدی آن را انجام دهد و همین روند طولانی اداری سبب شده که تاکنون فقط چهار مورد پلاک صادر شود.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تاکید کرد: از مجموع وظایف این کانون، تبلیغات برای جذب گردشگران خارجی مهمترین به شمار می‌رود که از بودجه 40 میلیارد ریالی اطلاع رسانی و تبلیغات گردشگری کانون، 15 میلیارد ریال آن، به تبلیغات خارج از کشور اختصاص دارد.
رضایی گفت:‌ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سیاستگذاری روشن و شفاف پیگیر واگذاری تصدیگری به بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد است، حتی در برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری جهانی، سیاستمان کمک به گردش بهتر چرخه، توسط دست‌اندکاران بخش خصوصی است. ما نه رقیب بخش خصوصی هستیم و نه می‌خواهیم از این راه‌ها منبع درآمد داشته باشیم. هتل و آژانس‌هایی که در اختیار کانون بوده، اکنون تعیین تکلیف شده است.
مدیر عامل کانون همچنین درباره اقدام کانون برای حذف مشکلاتی که در مرزهای خاکی ایران به منظور صدور مجوز ورود خودروهای خارجی گردشگران ایجاد شده است، اظهار کرد: اتفاقا یکی از سیاست‌ها و اهداف اصلی کانون، حمایت از ورود گردشگران با اتومبیل‌ است. ما می‌خواهیم شرایطی را تسهیل کنیم تا آنها در مرز، پلاک جدید و بیمه بگیرند که البته نیاز است در این زمینه قوانینی تنظیم شود. در همین راستا با صاحب نظران مذاکراتی شده تا تسهیلاتی برای ورود گردشگران خارجی با اتومبیل‌های شخصی فراهم شود.

رضایی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا از وضعیت مرزها و برخود با گردشگرانی که زمینی با اتومبیل وارد می‌شوند اطلاع دارد؟ گفت: چون قبلا استاندار کرمانشاه بودم، تا حدودی مشکلات را می‌دانم. ایجاد تسهیلاتی در زمینه بیمه و تعویض پلاک در همان رابطه است. باید بستر بیش از این فراهم شود. فکر می‌کنم زمان لازم باید بگذرد.
مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ادامه از تهیه تیزر تبلیغاتی و آموزشی در گردشگری و ایمنی راه خبر داد و افزود: این تیزر با مشارکت یکی از شرکت‌های معتبر آماده شده است و به زودی رونمایی می‌شود.

رضایی بابادی تاکید کرد: حرکت‌های گسترده‌ای در بخش تبلیغات علی‌رغم محدودیت‌های بودجه‌ای در حال انجام است که تهیه پورتال اطلاع رسانی، بخشی از این فعالیت به شمار می‌آید.
این مقام مسئول در پاسخ به برخی انتقادهای مطرح شذه نسبت به عملکرد کانون، اظهار کرد: ما ظرفیت زیادی داریم، اما تا وضع ایده‌آل راه زیاد است و کانون با تمام ظرفیت خود در حال پیشبرد اهداف می‌باشد. در همین راستا فرصت‌های جدید فعالیتی و سرمایه گذاری توسط مشاوران ذیصلاح مطالعه شده‌اند که برخی از این فرصت‌ها، اکنون در حال اجرایی شدن هستند. امیدواریم با اضافه شدن این برنامه‌ها سرفصل‌های کاری کانون متنوع تر شده و کلیه ظرفیت‌های موجود کانون، همچون گذشته در خدمت توسعه گردشگری و صنایع وابسته قرار گیرند.

مدیر عامل کانون با تاکید بر اینکه کانون نه تنها رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه در بسیاری از موارد تسهیل کننده حرکت بخش خصوصی گردشگری است، ابراز داشت: برنامه‌های بین‌المللی کانون اکنون گسترده شده و از طریق تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی در صدد افزایش خدمات گردشگری و اتومبیلرانی و توسعه مناسبات بین‌المللی هستیم.

رضایی بابادی در پایان یادآور شد: قراردادی که در هلسینکی با 5 کلوپ آلمان، اتریش، چک، آلبانی و مقدونیه امضا شد، برای این بود که خدمات به اعضای کلوپ‌ها در راستای اهداف و سیاست‌های بین‌المللی ارائه شود. البته با برنامه ریزی انجام شده به زودی تفاهم‌نامه‌های مهمی با کشورهای توسعه یافته در توریسم و اتومبیلرانی نیز منعقد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1395031842