جلسه کمیته هماهنگی برای برنامه ریزی و مدیریت بهینه خانه مسافرهای استان اردبیل در محل معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، با توجه به ابلاغ دستورالعمل اجرایی ساماندهی مدیریت خانه مسافر و ضرورت تشکیل کمیته هماهنگی استانی جلسه ای به منظور ارائه پیشنهاداتی در مورد برنامه ریزی بهینه خانه مسافر، صدور مجوز بهره برداری، نرخ گذاری و حق الزحمه مجری، تهیه گزارش نیازسنجی و همچنین نظارت بر حسن اجرای فرآیند و رسیدگی به شکایات و تخلفات احتمالی در استان با حضور معاون گردشگری استان، مدیرعامل جامعه صنفی تأسیسات اقامتی استان، نماینده استانداری، مدیر اماکن عمومی و فرماندهی انتظامی و رئیس حراست این اداره کل برگزار شد.

معاون گردشگری استان در ابتدا به ارائه توضیحاتی در رابطه با \"خانه مسافر\"، \"مجری\" و \"سامانه\" در دستورالعمل اجرایی ساماندهی مدیریت خانه مسافر پرداخت و گفت: سامانه خانه مسافر اتوماسیون صدور مجوز، رزرواسیون و اطلاع رسانی این خانه ها و سایر وظایف و خط مشی های ابلاغی از سوی سازمان را در سراسر اکشور انجام می دهد.

قادر تقی زاده اضافه کرد: مجری به شخص حقوقی گفته می شود که فعالیت آن در زمینه گردشگری بوده و با معرفی مدیر سامانه و تأئید اداره کل استان براساس ضوابط و و ظایف تعیین شده مجوز فعالیت یک ساله از سوی سامانه دریافت می کند.

وی با تأکید بر اجرای سیستم ثبت مسافر برای خانه مسافرها به منظور انجام نظارت بیشتر، افزود: خانه های مسافر نیز براساس تجهیزات، خدمات، موقعیت مکانی، آموزش کارکنان به درجه یک، دو، سه و طبقه ممتاز درجه بندی می شوند.


این مقام مسئول با بیان اینکه تأئید میزان حق الزحمه مجری استان، تصویب نرخ نامه و ضوابط، پیگیری تخلفات و سایر مقرارت و خط مشی های لازم در مورد مسائل مرتبط با فرآیند فعالیت خانه مسافر توسط کمیته راهبردی انجام می شود، اظهار داشت: کمیته راهبری متشکل از معاون گردشگری سازمان، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری است و پیشنهادات لازم از طرق این اداره کل جهت طرح و تصمیم گیری در کمیته مذکور ارائه شده است.

تقی زاده با تأکید بر اینکه استحکام بنا و بیمه خانه مسافرها باید جهت امنیت مسافران مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: براین اساس برای جلوگیری از تخلف این واحدها، فرم بازدیدهای نظارتی از خانه مسافرها باید تهیه و اجرا شود.

وی به ضرورت تهیه سرفصل های آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران، کارکنان و بهره برداران خانه مسافر و الزامی کردن گذراندن این دوره ها در تمدید پروانه بهره برداری آنان همانند سایر تأسیسات گردشگری استان تأکید کرد و گفت: از الگوهای موفق استان های دیگر در زمینه معرفی و مدیریت خانه مسافرها در استان استفاده خواهد شد.

معاون گردشگری استان در پایان یادآور شد: از آنجائی که خانه مسافرها نیز جزئی از تأسیسات گردشگری به شمار می روند بنابراین باید مشمول تمامی ضوابط و مقرارات تأسیسات گردشگری از جمله عوارض، مالیات، بیمه و ... شوند و در این راستا مکاتبات و هماهنگی های لازم باید با سازمان مرکزی صورت پذیرد.

جعفر بذری مدیر عامل جامعه صنفی تأسیسات اقامتی استان اردبیل نیز با اشاره به ساماندهی 15 واحد خانه مسافر در شهرستان بیله سوار و صدور مجوز یک ساله به این خانه مسافرها، خاطر نشان کرد: 120 واحد خانه مسافر نیز در شهرستان سرعین ساماندهی شده اند که 20 واحد آن به دلیل برخورداری از امکانات و تجهیزات هتل طی پروسه تبدیل وضعیت این واحدها در کمیته فنی سرمایه گذاری این اداره کل جهت تبدیل به میهمان پذیر مطرح شده است.
\n

انتهای پیام/

کد خبر 139504145