هموار ساختن مسیر هنرمندان صنایع دستی برای ایفای نقش پررنگ در تبریز2018

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی توانمند سازی هنرمندان صنایع دستی و هموار ساختن مسیر برای حضور در عرصه بین المللی عامل مهم در ایفای نقش پررنگ در رویداد مهم  تبریز2018 عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، فرشاد به آفرین گفت: آذربایجان شرقی هشت هزار هنرمند فعال در ۷۹ رشته صنایع دستی ثبت شده در سامانه اطلاعات اداره کل میراث فرهنگی دارد.
وی با اشاره به توفیقات مهم در حوزه صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در سال گذشته خاطر نشان شد: برگزاری موفق نمایشگاه صنایع دستی در تبریز با حضور ۳۰۰ هنرمند استانی و کشوری، ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستبافت و نیز انتخاب این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام برای ۲۰۱۸ از اتفاقات مهم در سال ۹۴ و نتیجه برنامه ریزی ها و تلاش های طولانی مدت مسئولان و فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بود.
به آفرین توجه به صنایع دستی شهرستان ها را از اولویت های میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: سهم ۴۲ موردی شهرستان ها از دریافت ۹۷ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی استان نشان از ظرفیت های بالای روستاها و شهرستان هاست و تلاش می کنیم از طریق برنامه های بلند مدتی چون آموزش و برندسازی، هر شهرستان حداقل با یک رشته از صنایع دستی ویژه آن منطقه شناسانده شود همانگونه که اکنون شهرستان های اسکو با چاپ باتیک، زنوز و مرند با سفال و سرامیک و میانه با تراش سنگ های قیمتی شهره هستند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ایجاد و تقویت مراکز فروش دائمی، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های صنایع دستی را از دیگر اولویت ها برای بهبود شرایط صنایع دستی استان دانست و تصریح کرد: به دنبال رایزنی با سازمان ها و ادارات برای همکاری در ایجاد فروشگاه های دائمی صنایع دستی هستیم تا یکی از مهمترین موانع توسعه این حوزه برطرف شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر موضوع بازاریابی و فروش صنایع دستی استان تقویت شود، بسیاری از دیگر مشکلات این حوزه و فعالان آن خود به خود حل خواهد شد زیرا از یک سو فروش تولیدات صنایع دستی بدلیل عدم ضروریت در زندگی روزمره دشوار است و از سوی دیگر متاسفانه خرید صنایع دستی خارجی توسط شهروندان در حال تبدیل شدن به معضلی برای محصولات داخلی و ضربه زدن به فعالان این حوزه است که مقابله با آن نیازمند فرهنگ سازی در بین مردم و وظیفه سازمان هایی چون میراث فرهنگی است.


انتهای پیام/

کد خبر 1395043026