به گزارش روابط عمومی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی زاهد شفیعی گفت: احیاء بناهای تاریخی راه خوبی برای جذب گردشگر است اما نباید اینگونه فکر کنیم که صرفا هر نوع مرمت و احیایی می تواند در این زمینه منجر به موفقیت شود.
این مدرس دانشگاه افزود: استاندارد سازی فعالیت ها در پروسه احیاء بناهای تاریخی چه در مراحل مرمت و چه بهره برداری و خدمات رسانی کلید طلایی موثر بودن احیاء بناهای تاریخی است و بدون در نظر گرفتن این موارد، هزینه کردن بخش خصوصی در بناهای تاریخی آنقدرها که باید نمی تواند ثمر بخش باشد.
وی ادامه داد: الان تجربه موفق شهری مثل کاشان در احیاء بناهای تاریخی و جذب گردشگر تنها ناظر به این نیست که این بناها مرمت شده اند بلکه خوب مرمت شدن و درست بهره برداری کردن از بناها هم همانقدر دارای اهمیت است.
شفیعی اضافه کرد: یک گردشگر و خصوصا گردشگران خارجی در یافتن یک جاذبه تاریخی به دنبال آن هستند که اولا این جاذبه در بهترین شکل فیزیکی خود و با بیشترین شباهت نسبت به تاریخش حفظ شده باشد و ثانیا خدمات استانداردی به آنها ارائه کند.
عضو هیات علمی دانشکده مدریت جهانگردی دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: متاسفانه در بهره برداری برخی بناهای تاریخی شاهد هستیم که یا هویت یک مجموعه با مرمت های غیر اصولی و غیر استاندار مورد هجوم قرار گرفته و جذابیت گردشگری خود را از دست داده و یا در کیفیت و سطح خدمات نمی تواند پاسخگوی نیاز یک گردشگر باشد.
وی تاکید کرد: وجود مجموعه ای مانند صندوق احیاء که به طور تخصصی با هدف احیاء بناهای تاریخی ایجاد شده، علاوه بر تسهیل واگذاری بناهای تاریخی امکان خوبی برای استاندارد سازی مرمت و خدمات بعد از بهره برداری محسوب می شود و این ظرفیت باید فعال شود.
زاهد شفیعی همچنین گفت: متاسفانه در برخی موارد حتی شاهد بوده ایم که بازسازی غیر اصولی در وهله اول و بعد از آن بهره برداری نا مناسب از یک بنا نه تنها ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی آن را فعال نکرده بلکه حتی باعث آسیب هایی از منظر میراث فرهنگی نیز شده است.
این مدرس دانشگاه افزود: صندوق احیاء علاوه بر بالا بردن آمار واگذاری ها می تواند نقش بسیار موثری در پوشش این خلاء و ضعف نیز ایجاد کند.
انتهای پیام/