اگر امروز می‌‌خواستند در لندن و پاریس مترو بسازند، با آثار تاریخی چه می‌کردند؟

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در نشست بررسی تجارب ساخت مترو در بافت تاریخی شهرهای اصفهان و لندن، که امروز یکشنبه 8 اسفند در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، گفت: «میراث فرهنگی مهم‌ترین سرمایه توسعه این استان است.»

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله‌یاری مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، در این نشست که با حضور جمعی از مسئولان شهری، کارشناسان و پژوهشگران حوزه قطار شهری و میراث‌فرهنگی برگزار شد، گفت: «حضور همه پژوهشگران و دوستداران میراث‌فرهنگی در این نشست راه‌گشای حفاظت درست از میراث فرهنگی اصفهان در آینده خواهد بود.»

او افزود: «متأسفانه در سال‌های گذشته رابطه مناسبی میان سازمان میراث‌فرهنگی و شهرداری اصفهان شکل نگرفت و همین نکته باعث شد تا به میراث فرهنگی اصفهان آسیب‌های جدی وارد شود.»

الله‌یاری گفت: «بدون شک، اگر از هر صاحب‌نظری بپرسیم ملاک ارزش‌گذاری شهر اصفهان چه خواهد بود، او در جواب به میراث فرهنگی اشاره می‌کند، چراکه میراث فرهنگی مهم‌ترین ملاک و اصلی‌ترین سرمایه معنوی است و معتقدم مهم‌ترین سرمایه همگی ما برای توسعه اصفهان است.»

او تصریح کرد: «با در نظر گرفتن این نکته درمی‌یابیم که رسالت ما در حفاظت از میراث‌فرهنگی بیش از گذشته سنگین است؛ بنابراین نباید فراموش کنیم که در هر گونه برنامه‌ریزی برای توسعه شهر باید شاخصه‌های میراث‌فرهنگی را رعایت کنیم. با توجه به رویکرد مدیریت کنونی شهری و از طریق مفاهمه با یکدیگر، توانسته‌ایم راه‌کارهای مناسبی برای توسعه مترو و درعین‌حال حفظ میراث فرهنگی بیندیشیم و به‌کار ببریم.»

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان تأکید کرد: «شهر تاریخی اصفهان نیازمند توسعه است و نباید به بهانه‌های واهی از توسعه شهر جلوگیری کنیم؛ از طرف دیگر، معتقدیم در هر گونه برنامه‌ریزی برای توسعه یک شهر تاریخی همانند اصفهان، به‌ویژه در مواردی همچون احداث مترو، باید همگان با حفظ میراث فرهنگی و با درنظر گرفتن مقولاتی همچون محیط‌زیست شهر را توسعه دهیم.»

او در پایان اظهار کرد: «بدون شک، با تشکیل نشست‌های تخصصی که با حضور کارشناسان همراه است می‌توان پرسش‌های علمی را مطرح کرد و در انتظار پژوهش برای یافتن پاسخ‌هایی برای آن‌ها بود؛ لذا دو پرسش اساسی را مطرح می‌کنم و امیدوارم کارشناسان پاسخ‌های متقنی برای آن‌ها بیابند.»

او خاطر‌نشان کرد: «سوال اولم این است که اگر ما در برنامه‌ریزی و اجرای طرحی همچون مترو گزینه‌هایی خارج از بافت تاریخی داشته باشیم، باز هم باید اصرار در عبور مترو از بافت تاریخی ــ حتی با درنظر گرفتن تمام امکانات و فناوری روز ــ داشته باشیم؟»

الله‌یاری افزود: «سؤال دوم اینکه اگرچه در بسیاری از شهرهای تاریخی جهان همچون لندن و پاریس در دهه‌های گذشته ریل‌های مترو از زیر آثار تاریخی عبور کرده‌اند، بااین‌حال، پرسشی که در اینجا مطرح است این است که آیا اگر همه آن‌ها امروز می‌‌خواستند در لندن و پاریس برای اولین بار مترو بسازند، باز هم آن‌ها را از زیر آثار تاریخی شهرهایشان عبور می‌دادند؟»

انتهای پیام/

کد خبر 1395120820

برچسب‌ها