بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ستاد مرکزی هماهنگی خدماتسفر، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی امروز ششم فروردین با اشاره به موانع ورود گردشگران خارجی به ایران اظهار داشت: «در بحث جذب گردشگر خارجی به ایران دو دسته عوامل خارجی و داخلی وجود دارد که مهمترین موضوع در بخش خارجی، تبلیغات سوء و جوّسازیهایی است که بهصورت پروژهای بزرگ تحتعنوان «ایرانهراسی» در بسیاری از کشورها دنبال میشود.»
او افزود: «پروژه ایرانهراسی که بهشکلی وسیع در دنیا تبلیغ میشود، هرچند در جذب گردشگر خارجی بیتأثیر نیست و مشکلاتی را برای ورود آنها به کشور ایجاد میکند، اما باید دانست که این موضوع خارج از کنترل مسئولان و مقامات ایرانی بوده، هرچند واکنش ایران به این تبلیغات منفی، میتواند تا حدودی دستاوردهای آنها را نقش بر آب کند.»
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به اینکه بخشی از موانع داخلی مربوط به خدماتی است که ما باید با جدیت هرچه بیشتر در این زمینهها ورود پیدا کنیم، گفت: «استقرار نیروهایی در مبادی فرودگاهها برای صدور ویزا از جمله اقدامات مثبتی بود که در جذب گردشگر خارجی بسیار تأثیرگذار است، هرچند که استثنائاتی در زمینه ورود برخی افراد با انگیزههای سوء همچون جاسوسی و یا خرابکاری نیز وجود دارد.»
کواکبیان، اعمال سلیقه برخی افراد در ایجاد خطوط قرمز برای ورود گردشگران خارجی را یکی از موانع داخلی در این حوزه برشمرد و گفت: «رعایت مقررات و قوانین ملی و معیارهای شرعی از دیگر مواردی است که برای گردشگران خارجی موانعی را ایجاد میکند.»
او افزود: «جمهوری اسلامی ایران بهعنوان کشوری دارای معیارهای شرعی و قوانین کلی در عرصه بینالمللی دارای جایگاهی است که گردشگران خارجی به هنگام ورود به کشور باید به آن تن داده و خطوط قرمز آن را بشناسند، اما در این میان همواره باید هوشیار بود که در تعیین خطوط قرمز، تابع قواعد و مقررات بوده و تن به سلیقه تعداد معدودی افراد ندهیم.»
کواکبیان عنوان کرد: «بحث حضور گردشگران خارجی در فضاهای عمومی و چگونگی اسکان آنها در اماکن اقامتی و در مسیرهایی که بیشترین تردد در آنها صورت میگیرد، باید بهگونهای باشد که نهتنها سبب دلسردی و نارضایتی آنها از ورود به ایران نشود بلکه باید با هنرنمایی مسئولان ذیربط زمینههای انتقال فرهنگ و تمدن ایرانی نیز فراهم شود.»
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ضمن بیان افزایش ورود توریسم به ایران بعد از برجام تصریح کرد: «خوشبختانه بعد از برجام اقدامات خوبی در خنثیسازی تبلیغات سوء برخی کشورهای غربی در ایجاد ایرانهراسی فراهم شده که آثار تبلیغاتی آن را خنثی و شرایط ورود گردشگران به ایران را تسهیل کرده است، امری که آثار مخرب پیش از برجام را در شرایط پسابرجام از بین برد.»
او با بیان اینکه بسیاری از کشورهای خارجی از هیچ، همهچیز میسازند، اما در ایران با وجود این همه آثار تاریخی و فرهنگی آنگونه که باید جذابیت ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: «نحوه آراستن و ایجاد جذابیت اماکن تاریخی و فرهنگی ایران و معرفی دقیقتر آنها میتواند علاوه بر جذب گردشگر خارجی، گردشگران داخلی را نیز ترغیب به ماندن در ایران کند، امری که تاکنون به شکل مطلوب مورد استفاده قرار نگرفته است.»
انتهای پیام/