طراحی مناسب و روزآمد راهی برای ورود صنایع‌دستی به چرخه زندگی مردم

نشست خبری نخستین مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع‌دستی معاصر ایران صبح امروز 27 فروردین در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی حاجی‌شیزری مدیر‌کل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی، مهران هوشیار، مدیر گروه صنایع‌دستی دانشگاه سوره و دبیر مسابقه، مرضیه ترکمانیان معاون اداره‌کل توسعه و ترویج صنایع‌دستی در این جلسه گفت: «این مسابقه نخستین مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع‌دستی است که از مهر سال گذشته کارهای مربوط به این مسابقه آغاز شد و اکنون در مرحله پایانی این مسابقه قرار داریم. آثاری که از مرحله دوم داوری عبور کردند در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شدند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است برگزیدگان این مسابقه 2 اردیبهشت تجلیل شوند.»

او با اشاره به اینکه بحث طراحی نوین همیشه یکی از خلأهای موجود در حوزه صنایع‌دستی بود گفت: «ما سال‌ها از بازار به‌واسطه تحریم‌ها دور بودیم، و از طرفی در دور باطل در طراحی صنایع‌دستی افتاده بودیم، در نتیجه صنایع‌دستی از سلیقه روز بازار فاصله گرفته بود. در این مسابقه از هنرمندانی که در عرصه طراحی صنعتی کار کرده بودند وارد عرصه صنایع‌دستی شوند تا مشکلات موجود را حل کنیم.»

شیزری ادامه داد: «سال گذشته برای اولین‌بار در 31 استان برای طراحی و نمونه سازی صنایع‌دستی تخصیص اعتبار داشتیم، در مرحله‌ای دیگر با همکاری دفتر توسعه و ترویج و معاونت صنایع‌دستی نمایشگاهی از آثار برگزیده استان‌ها در آن به نمایش در بیاید.»

او هدف چنین اقداماتی را آشنایی با سلیقه‌های روز، و وارد کردن محصولات وارد چرخه زندگی و چرخه رقابتی اعلام کرد و گفت: «امیدوارم بتوانیم با به‌روز‌رسانی طراحی محصولات صنایع‌دستی، در بازار داخلی و جهانی حضور پررنگ‌تری داشته باشیم، امیدواریم مسابقاتی از این دست بتواند بخشی از این دغدغه‌ها و فاصله گرفتن صنایع‌دستی از سلیقه مخاطبان و چرخه زندگی روزمره را رفع کند.»

مدیرکل دفتر توسعه ترویج صنایع‌دستی با اشاره به شعار سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» گفت: «امیدواریم با برنامه‌هایی از این دست موجب افزایش فروش، افزایش تولید و افزایش اشتغال در حوزه صنایع‌دستی شویم.»

او به طرح استفاده از صنایع‌دستی در هتل‌ها اشاره کرد و ادامه داد: «ما در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی، جهشی که لازم است تا صنایع‌دستی به زندگی مردم برگردد را ایجاد کنیم.»

اهمیت کاربرد صنایع دستی در زندگی افراد

مهران هوشیار دبیر این مسابقه نیز گفت: «صنایع دستی با توجه به شاکله‌های فرهنگی، قومی و ملی در عرصه جامعه معاصر ـ با توجه به رویکردی که دنیا به سمت استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی و فناوری می‌رود ـ هم به لحاظ تولید، هم به لحاظ عرضه و هم به لحاظ کاربرد با تهدید مواجه است.»

او افزود: «صنایع‌دستی به‌عنوان بخشی از هنرهای سنتی جامعه، هویت فرهنگی و شخصیت ما را تشکیل می‌دهد. در این مسابقه سعی شد که هنرمندان آثاری خلق کنند که با سبک زندگی معاصر همخوانی بیشتری پیدا کند و ارضاکننده سلیقه مخاطب عصر حاضر باشد. اگر این اتفاق نیفتد شاهد هجوم صنعت، تکنولوژی و فناوری روز خواهیم بود و صنایع جایگاه اصلی خود را از دست می‌دهد و ما چیزی برای معرفی هویت خود نخواهیم داشت.»

هوشیار با اشاره به اینکه تلاش این مسابقه این بود که نسل جدید در کنار هنرمندان پیشکسوت قرار بگیرند و از تفکر خلاق جوانان و تکنیک و تخصص پیشکسوتان استفاده شود تا محصولی به‌صورت گروهی خلق شود که نسل جدید بتوانند صنایع‌دستی را بیشتر بشناسد. یکی از مهمترین پارامترهای صنایع‌دستی بحث کاربرد در زندگی روزمره است امیدواریم بتوانی این کاربرد در زندگی روزمره را بیشتر شاهد باشیم.»

او به مسائل و اهداف اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: «امیدواریم بتوانیم از صنعت گران، کارخانه‌داران، سرمایه‌گذاران و... بهره‌برداری کنیم و با دعوت از سرمایه‌گذاران شرایطی را فراهم آوریم که بتوان این محصولات را تولید و عرضه کرد.»

هوشیار ضمن اشاره به اهمیت کاربرد صنایع دستی در زندگی افراد، تصریح کرد: «طبق تصمیمات اتخاذ شده هنرمندان پروسه تولید و پیش‌تولید را ارائه می‌کنند تا در ارزیابی آن‌ها تمام موارد لحاظ شود. ما امیدوار هستیم در داوری آثاری انتخاب می‌شوند که پارامترهای پیش‌تولید تا عرضه را ارائه کرده باشند.»

4854 طرح اولیه به دبیرخانه جشنواره رسید

او در خصوص تعداد آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: «4854 طرح اولیه از 408 فایل هنری به دست ما رسید که از این بین 181 فایل در مرحله اول انتخاب شد و در مرحله دوم 78 اثر از 31 فایل که توسط 12 گروه ارائه شده بود، انتخاب شده که در قالب نمایشگاه در خانه هنرمندان در معرض دید قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های ارزیابی این بود که آثار به صورت گروهی تولید شده باشد.»

دبیر مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران همچنین درباره چگونگی ارزیابی خلاقیت هنرمندان عنوان کرد: «موضوع مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع‌دستی معاصر ایرانی است و تمام این کلیدواژه‌ها در ارزیابی آثار مدنظر قرار گرفته است. از معیارهای خلاقیت آثار این است که تولیدات نباید نمونه مشابه داشته باشند و یا اگر نمونه مشابه دارند باید قابل رقابت با نمونه‌ای که در بازار است باشد که این امر هم می‌تواند در رنگ‌آمیزی، کاربری، نحوه بسته‌بندی و یا قیمت‌گذاری را شامل شود.»

او تأکید کرد: «تولیدات صنایع‌دستی باید پاسخگوی نیاز و سلیقه نسل جدید باشد و با سبک زندگی معاصر قابل تطبیق باشد. همچنین زیبایی‌شناسی، ظرافت و کیفیت تولیدات نیز از دیگرمعیارها در انتخاب آثار بوده است.»

هوشیار با بیان این‌که ما بر روی متریال و تکنیک هیچگونه محدودیتی قائل نشده‌ایم گفت: «توجه به هویت بومی و سنتی از دیگر معیارها در انتخاب بود. من از شرکت‌هایی که فعالیتشان مرتبط با حوزه تولید صنایع دستی بود دعوت کردم. من تلاش کردم تا با دعوت از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فضای سنتی به عنوان واسطه عمل کنم و زمینه و بستری را فراهم آورم که هنرمند با سرمایه‌گذار ارتباط برقرار کند.»

او ادامه داد: «شهر اصفهان در سال 94 و 95 به‌عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی معرفی شد و در حمایت از این برنامه شهرداری اصفهان نیز مشارکت داشت. ما نیز در مقابل بخش ویژه‌ای با عنوان ”اصفهان شهر خلاق“ را در نظر گرفته‌ایم که آثارش به صورت جداگانه داوری می‌شود. منتخب این نمایشگاه که با داوری مربوط به هویت فرهنگی با ساختار مفهومی اصفهان انجام می‌شود، قرار است بهترین و خلاقانه‌ترین آثار به عنوان الگو برای نسل جدید معرفی شود.»

هوشیار از حمایت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌ویژه معاونت صنایع‌دستی برای برگزاری این مسابقه تشکر کرد و گفت: «امیدوارم آغاز سال 96، بهار جدیدی برای صنایع‌دستی باشد.»

باید نسل جدید را به سمت داشته‌های فرهنگی بکشانیم

مرضیه ترکمانیان معاون اداره‌کل توسعه و ترویج صنایع‌دستی نیز گفت: «آنچه به دنبالش هستیم جلب توجه جامعه و استعدادها و مصرف‌کنندگانی است که بتوانند با سبک زندگی امروزی ارتباط برقرار کنند. آنچه در این مسابقه شاهد بودیم ارتباط بینارشته‌ای بین هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی است.»

او افزود: «هنر صنایع‌دستی همیشه برای پدران ما و یک‌سری مخاطبان نوستالژی داشته است و شاید دلیل این موضوع و این‌که افراد محدودی به آن توجه می‌کنند و نسل جوان با کارهای اصیل و خوب چندان مواجه نیستند بنابراین ما باید نسل جدید را به سمت داشته‌های فرهنگی بکشانیم و با کارهای خوب آشنا کنیم.»

ترکماینان ادامه داد: «در این نمایشگاه ارتباط بینارشته‌ای بود. تلاشی که دانشگاه‌‌ها نتوانستند در سال‌های متوالی ایجاد کنند.»

او خاطرنشان کرد: «همکاری گروهی که همیشه یکی از معضلات فرهنگ است در این نمایشگاه صورت گرفته است. حضور و مشارکت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این نمایشگاه یکی دیگر از شاخصه‌های این مسابقه بود.»

او در ادامه به کاربری اشیا به عنوان خروجی این مسابقه اشاره کرد افزود: «آثار این نمایشگاه صرفا جنبه دکوراتیو و تزئینی ندارد. ما در این نمایشگاه با آثاری روبرو هستیم که به لحاظ اقتصادی و هنری تاثیرگذار هستند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396012728

برچسب‌ها