دولت دوازدهم برآمده از عقلانیت و بلوغ سیاسی مردم است/ جای خالی ثبت جهانی در استان همدان

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «دولت از منظر اقتصاد مقاومتی بر دو اولویت مهم تولید و اشتغال تأکید دارد که مقام معظم رهبری تیبین کرده‌اند.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان که عصر امروز 16 خرداد 96 در محل استانداری همدان برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز رحلت امام خمینی(ره)، گرامی‌داشت 15 خرداد و تبریک ایام ماه مبارک رمضان گفت: «از دهه‌های گذشته خرداد برای ما پر از حادثه رقم ‌زده شده است و این روند همواره ادامه پیدا کرد.»

او با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «دولت دوازدهم برآمده از عقلانیت و بلوغ سیاسی مردم است. انتخابات نماد جمهوریت نظام است که اکنون به سرمایه‌ای برای کشور تبدیل‌ شده است؛ انتخاباتی که پیروی آن رئیس دولت منتخب مردم مجری قانون اساسی می‌شود.»

احمدی‌پور با اشاره به این‌که مطالبات مردم این بار به‌‌واسطه‌ی یک بلوغ سیاسی شکل ‌گرفته است بیان کرد: «همین مسئله مسئولیت دولت دوازدهم را برای پاسخ به مطالبات سنگین‌تر می‌کند.»

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «دولت از منظر اقتصاد مقاومتی، بر دو اولویتی که مقام معظم رهبری در ابتدای سال 96 تبیین کرده‌اند یعنی تولید و اشتغال تأکید دارد. آن‌چه در سال 95 گفتمان اقتصاد مقاومتی را شکل داد، مقدمه‌ای شد تا براساس آن در سال 96 بخواهیم وضعیت تولید و اشتغال را بالا ببریم و از شرایط ناپایدار گذر کنیم.»

تأکید دولت بر واگذاری است

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه تأکید جدی دولت در سال 96 بر واگذاری به بخش خصوصی است، گفت: «امسال نیز مانند سال گذشته واگذاری‌ها به بخش خصوصی از اولویت‌های دولت است.اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهوری پروژه‌های استانی را به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرده و دستگاه‌ها در حال مشخص کردن برش‌های استانی هستند. این برش‌های استانی احتمالاً تا اواخر خرداد ابلاغ می‌شود.»

او افزود: «اولویت‌هایی که برای سال 95 در استان‌ها طراحی کرده بودیم، باید در سال 96 ما را به تولید و اشتغال برسانند. همچنین باید امسال سهم صادرات را به‌صورت جدی دنبال کنیم. اگر برند‌سازی صورت گیرد می‌توانیم در چرخه صادرات موفق عمل کنیم.»

جای خالی ثبت جهانی در همدان

احمدی‌پور تأکید کرد: «استان‌ها باید بر اساس مزیت‌های خود خلق ثروت کنند استان همدان که گردشگری را انتخاب کرده است، باید بتواند با توجه به مزیت‌های استانی برای توسعه آن برنامه‌ریزی کند. با وجود ظرفیت‌های تاریخی خوبی که در استان همدان وجود دارد تاکنون هیچ پرونده ثبت جهانی در این استان ارائه نشده است. باید حداقل یکی از آثار را که پرونده ثبت جهانی آن به‌سرعت آماده می‌شود به سازمان ارائه کنید تا بتوانیم آن را در فهرست موقت یونسکو قرار دهیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تورهای مشترکی که میان همدان و کرمانشاه برگزارمی‌شود، گفت: «این تورها به استان کرمانشاه محدودشده است و وارد همدان نمی‌شود. باید همدان را به‌عنوان مقصد گردشگری حفظ کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های این استان بهره کافی ببریم؛ چراکه برنامه‌ریزی برای تورهایی که به مقصد استان همدان می‌آیند می‌تواند توسعه گردشگری داخلی را به‌دنبال داشته باشد.»

او با بیان اینکه در نوروز 96 سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از استان‌ها خواست تا شعاری برای امسال مشخص کنند، گفت: «باید رویدادهای استان حول محور این شعار صورت گیرد. همچنین باید استان همدان برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای گردشگری داخلی که گردشگری خارجی را به‌دنبال دارد داشته باشد.»

ایجاد کارگاه‌های دائمی صنایع دستی

احمدی‌پور با اشاره به اینکه باید در تمام شهرستان‌های این استان کارگاه‌های دائمی صنایع‌دستی ایجاد شود، گفت: «باید بتوانیم با توسعه کارگاه‌های صنایع‌دستی، بهبود کیفیت تبلیغات و... فرصت‌های توسعه صنایع‌دستی را فراهم کنیم. حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز می‌تواند منجر به شناسایی هرچه بهتر ظرفیت‌های این استان در سطوح ملی و بین‌المللی شود. از طرفی باید به تبلیغات و بازاریابی توجه ویژه داشت زیرا تبلیغات و بازاریابی از اولویت‌های مهم برای شناسایی استان است.»

معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد:«جهت‌گیری سال 96 تولید و اشتغال است درنتیجه باید تولید با رویکرد صادرات صورت گیرد و باید ضریب اشتغال را در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزایش داد. حتی تأکید دکتر روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در مناظره‌های انتخاباتی بر توسعه گردشگری بود. درنتیجه لزوم تهیه پیوست گردشگری به‌خوبی احساس می‌شود.»

او در ادامه گفت: «در عملکرد سازمانی برنامه‌های تخصصی در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استان‌ها اعلام شد و استان‌ها نیز برش‌های زمانی خود را اعلام کردند. این برش‌های زمانی به ما کمک می‌کند که بدانیم انتظارات و تصورات در چه بازه زمانی محقق می‌شود.»

احمدی‌پور با اشاره به اینکه بخش زیادی از اشتغال در گردشگری و صنایع‌دستی متمرکز شده است، گفت: «در سال 96 باید 75 تا 76هزار شغل از منظر گردشگری و صنایع‌دستی در کشور ایجاد شود و همدان نیز باید مشخص کند که می‌خواهد چه سهمی را از این اشتغال برعهده گیرد.»

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به توسعه ابعاد گردشگری در استان همدان گفت: «باید استان همدان را به تمام استان‌های کشور معرفی کنیم که در این زمینه برگزاری رویدادهای مرتبط با گردشگری و تورهای گردشگری می‌تواند مؤثر باشد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخصوص رویداد «تبریز 2018» گفت: «سازمان جهانی گردشگری مناسبات خود با ایران را با این رویداد می‌سنجد، زیرا معتقد است که این رویداد معادل با معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران است. امیدواریم در آینده سازمان جهانی گردشگری همدان را نیز برای چنین رویدادی انتخاب کند.»

او همچنین درباره ثبت ملی مبل و منبت ملایر و بحث‌های ایجادشده درباره ملایر و تویسرکان گفت: «پیش‌ از این‌که من به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیایم، این بحث مطرح ‌شده بود و در دستور کار قرار داشت. امیدواریم در شهریور امسال نیز بحث نشان جغرافیایی در تویسرکان را داشته باشیم. باید همدان از ظرفیت‌های حوزه صنایع‌دستی، ثبت آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری خود استفاده کند. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از برنامه‌هایی که موجب تولید و افزایش اشتغال در هر سه حوزه می‌شود، حمایت همه‌جانبه خود اعلام می‌کند.»

او خاطرنشان کرد: «همدان نقش بی‌بدیلی در تاریخ ایران داشته است و باید تلاش کنیم تا با استفاده از ظرفیت این استان خلق مزیت کنیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 139603161