معاون رئیس‌جمهوری: باید سهم مشخصی از بازار گردشگری روسیه داشته باشیم/ اقدامات لازم برای توازن گردشگر ورودی و خروجی با روسیه باید انجام شود

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «آسیب‌شناسی موارد مرتبط با بازار گردشگری روسیه از اقدامات مهمی است که باید در دستورکار قرار بگیرد؛ روسیه یک حوزه مهم برای گردشگری ماست و باید سهم مشخصی از این بازار وسیع داشته باشیم.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست فعالان بازار گردشگری روسیه، امروز شنبه 27 خرداد 96، با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری کشور، ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران، و رؤسا یا نمایندگان دفاتر خدمات گردشگری که در حوزه کشور روسیه فعال‌اند، برگزار شد.

احمدی‌پور در این جلسه، با اشاره به اینکه برگزاری این جلسات اقدامات عملیاتی و اجرایی در پی خواهد داشت، تأکید کرد: «ناموفق بودن ما در جذب گردشگر از کشورهایی که ارتباط سیاسی خوبی با آن‌ها داریم موضوعی است که باید به‌طور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.»

او ادامه داد: «رئیس‌جمهوری هم در ایام نوروز درباره این موضوع صحبت کردند که چرا جریان گردشگری ما با کشورهای روسیه، ترکیه، گرجستان و... یک‌طرفه است و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و فعالان این بخش چه برنامه‌ای برای برقراری توازن گردشگر بین این کشورها و ایران دارند.»

معاون رئیس‌جمهوری، با تأکید بر اینکه برنامه عملیاتی برای اقدامات در این مورد باید مشخص شود، اضافه کرد: «آسیب‌شناسی موارد مرتبط با بازار گردشگری روسیه از اقدامات مهمی و اولویت‌داری است که باید در دستورکار قرار بگیرد. روسیه یک حوزه مهم برای گردشگری ماست و باید سهم مشخصی از این بازار وسیع داشته باشیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «راه‌اندازی کمپین، حضور جدی‌تر در نمایشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی برای راهنمایان گردشگری، آموزش راهنمایان گردشگری مسلط به زبان روسی، ترجمه و انتشار اطلاعات مربوط به جاذبه‌های متنوع کشور به‌زبان روسی و تعدیل هزینه سفر از مهم‌ترین اقداماتی هستند که برای به‌دست آوردن سهم مناسبی از بازارهای گردشگری روسیه در دستورکار سازمان میراث‌فرهنگی قرار دارند؛ اما همکاری بخش‌خصوصی در اجرا و عملیاتی کردن این برنامه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

او افزود: «باید اقدامات و تمهیدات لازم با هدف توازن‌بخشی ورودی و خروجی گردشگر بین کشور ما با روسیه انجام شود و این امر مهم بدون مشارکت بخش‌خصوصی محقق نمی‌شود.»

احمدی‌پور ادامه داد: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از فعالان بخش خصوصی که در این راستا حرکت می‌کنند حمایت می‌کند و خود این سازمان هم اقدامات عملیاتی و اجرایی را با جدیت پیگیری می‌کند.»

او تصریح کرد: «استفاده از فرصت برگزاری جام جهانی فوتبال در روسیه موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. باید امکانات و ظرفیت‌های موجود را برای استفاده بهینه از این فرصت به‌کار بگیریم.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «هر آژانسی که در بخش خروجی فعال است باید برای ورود گردشگر از روسیه به ایران نیز فعالیت کند و برنامه داشته باشد.»

پیگیری فرایند لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نیز در این جلسه گفت: «روسیه یکی از کشورهایی است که در فهرست کشورهای هدف‌گردشگری ایران قرار دارد. در سه سال اخیر جریان توسعه گردشگری بین ایران و روسیه به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در تعاملات بین دو کشور مطرح شده است.»

او ادامه داد: «امضای برنامه اقدام مشترک با رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه و برگزاری جلسات برای اجرایی کردن این برنامه مشترک از اقدامات مهمی است که برای توسعه گردشگری بین دو کشور انجام شده است. این جلسات درنهایت به عزم برای لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه منجر شد، اما طی فرایند اجرای لغو روادید در کشور روسیه زمان‌بَر است.»

رحمانی‌موحد ادامه داد: «با رایزنی‌هایی که با سفارت ایران در روسیه داشتیم، ملاقات با مدیر اجرایی انجمن تورگردانان روسیه انجام شد و در این ملاقات مقرر شد تورگردانان روسی، اکتبر 2017، برای آشنایی با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های ایران به کشورمان سفر کنند. میزبان تورگردانان روس، جامعه تورگردانان ایران است و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقش حامی را برعهده دارد.»

شناخت مردم کشور روسیه از ایران بسیار کم است

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، هم در این نشست گفت: «بازار روسیه بسیار بزرگ و مهم است و برای موفقیت در این حوزه باید برنامه‌های جدی و هدفمند داشته باشیم.»

او ادامه داد: «شناخت مردم کشور روسیه از ایران بسیار کم است و به همین دلیل برگزاری فم‌تور یکی از موضوعاتی است که باید با جدیت به آن توجه کرد. همچنین شرکت در نمایشگاه‌ها از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند زمینه آشنایی مردم روسیه را با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کشور ما فراهم کند.»

پورفرج اضافه کرد: «ما برای ورود به بازار مهم روسیه به یک سرمایه‌گذاری اولیه برای تبلیغات و معرفی ایران نیاز داریم که باید دولت برعهده بگیرد. همچنین تعدیل کردن نرخ بسته سفر از موضوعات مهم دیگری است که باید پیگیری شود، چراکه درحال‌حاضر 45 تا 50درصد هزینه سفر به ایران مربوط به هتل است.»

هزینه سفر به ایران گران است

اکبر غمخوار، مدیرعامل دفتر خدمات‌گردشگری «راستین‌سیر»، نیز در این نشست عنوان کرد: «روس‌ها برای فرار از سرما و استفاده از آفتاب و برای درمان بیماری‌هایی که به‌علت کمبود ویتامین ب به آن دچار می‌شوند به کشورهای ترکیه، مصر و دوبی سفر می‌کنند.»

او ادامه داد: «گردشگران روسی شناختی از ایران و ظرفیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد ندارند و از طرفی هزینه بالای سفر به ایران دلیل دیگری برای سفر نکردن روس‌ها به ایران است. نبودِ راهنمای مسلط به زبان روسی از دیگر موضوعاتی است که باعث از دست رفتن این بازار مهم گردشگری شده است.»

غمخوار اضافه کرد: «روس‌ها به‌دنبال دیدن آثار تاریخی‌وفرهنگی نیستند و فقط برای استفاده از آفتاب سفر می‌کنند. ما باید تلاش کنیم که امکانات و بستر مناسب را برای نیازهای گردشگران روس فراهم سازیم.»

مدیرعامل دفتر خدمات‌گردشگری «راستین‌سیر» ادامه داد: «روسیه 25میلیون مسلمان دارد که ما می‌توانیم برای استفاده از این فرصت برنامه‌ریزی کنیم.»

روس‌ها به آثار تاریخی‌وفرهنگی هم علاقه دارند

محمد علیشاهی، مدیرعامل دفتر خدمات‌گردشگری «شکوه ایرانیان»، هم در این جلسه گفت: «برخلاف نظر آقای غمخوار، معتقدم که روس‌ها فقط به‌دنبال استفاده از آفتاب نیستند و بازدید از جاذبه‌های تاریخی‌وفرهنگی ما هم برای آن‌ها جالب است.»

او ادامه داد: «سال گذشته یک تور گردشگری که از روسیه به ایران آمده بودند از اصفهان، شیراز، یزد و کاشان بازدید کردند و گفتند که از دیدن این آثار لذت برده‌اند. ما باید یک بسته کامل برای گردشگران روس داشته باشیم و فقط به یک موضوع بسنده نکنیم.»

رقبای زیادی در بازار گردشگری روسیه داریم

محمدعلی اشرف‌واقفی، مدیرعامل شرکت خدمات‌گردشگری «ایران‌دوستان»، هم در این نشست، با اشاره به اینکه سازوکار بازار گردشگری روسیه با سایر نقاط دنیا متفاوت است، تصریح کرد: «اگر موفق شویم بازار گردشگری روسیه را به‌دست بیاوریم، گردشگران آسیای مرکزی را هم می‌توانیم به ایران بیاوریم.»

او ادامه داد: «کار ما در بازار گردشگری روسیه سخت است، چراکه رقبای بسیار زیادی داریم. باید با برگزاری هفته‌های فرهنگی و ارتباط با آژانس‌های فعال در کشور روسیه، جاذبه‌های کشور را به گردشگران روسیه معرفی کنیم.»

تبلیغات باید هدفمند و منظم باشد

رکسانا کرم‌پور، مدیرعامل دفتر خدمات‌گردشگری «ستاره هفت‌گنج»، نیز در این نشست، با اشاره به بررسی‌های خود در مورد فرهنگ و علایق مردم روسیه، گفت: «روس‌ها هیچ اطلاعاتی در مورد سایت‌های تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی کشور ما ندارند. ما به همین دلیل، با سفر به دور ایران، اطلاعات مربوط به تمام این جاذبه‌ها را جمع‌آوری و پس از ترجمه در فضای مجازی منتشر کردیم.»

او تصریح کرد: «روس‌ها مردمانی هستند که خود را با شرایط وقف می‌دهند و می‌توان با کمترین امکانات گردشگران این کشورها را به ایران آورد. تبلیغات باید هدفمند و منظم باشد تا نتیجه بهتری از آن حاصل شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396032734