بهگزارش خبرنگار میراثآریا، زهرا احمدیپور معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، در این برنامه زنده تلویزیونی، با بیان اینکه حال این روزهای صنایعدستی ایران خوب است، گفت: «هنرمندان صنایعدستی در نمایشگاههای مختلف که باید شرکت کنند حضور مییابند و برنامهریزیها برای اینکه دغدغههای این حوزه برطرف شود انجام میشود و از این جهت صنعتگران ما در سال 96 شرایط خوبی را تجربه میکنند.»
او به فروش صنایعدستی در نوروز 96 اشاره کرد و افزود: «فروش بالای صنایعدستی در سال 96 نشان از رونق صنایعدستی دارد بهگونهای که در نوروز امسال، فروش صنایعدستی به 45میلیارد تومان رسید که این فروش بالا برای بسیاری از صنعتگران میتواند فرصت اشتغال ایجاد کند و امسال پیشبینی میکنیم حدود 70 تا 80هزار شغل در حوزه صنایعدستی ایجاد کنیم.»
احمدیپور اضافه کرد: «در کنار اینها مشاغل این حوزه نیز حفظ خواهند شد و بازارچههای صنایعدستی همچنان ادامه مییابند و با توجه به اینکه نمایشگاه بینالمللی صنایعدستی تابستان امسال برگزار میشود از همه هنرمندان دعوت میکنیم تا در نمایشگاه صنایعدستی شرکت کنند.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در ادامه و در پاسخ به سؤالی در مورد صادرات صنایعدستی نیز گفت: «اقدامات مناسبی در حوزه صادرات انجام دادهایم که البته هنوز بخشی از این اقدامات بهنتیجه نرسیده اما برنامهریزیهای خوبی صورت گرفته است. ضمن اینکه بزرگترین بازار فروش صنایعدستی کشور را در تهران در ماههای آینده افتتاح خواهیم کرد و در این نمایشگاه محصولات صنایعدستی تمام استانهای کشور در یک نمایشگاه بزرگ در تهران عرضه خواهند شد. بنابراین از همه صادرکنندگان دعوت میکنیم تا با حضور در این نمایشگاه با محصولات متنوع استانها آشنا شوند.»
او افزود: «همچنین برای افزایش حجم صادرات در حوزه صنایعدستی مشوقهایی درنظر گرفتهایم. یکی دیگر از کارهای مهمی که در دستورکار داریم راهاندازی فروشگاههای مختلف صنایعدستی در خارجازکشور است و در کنار اینها در ماههای آینده یک فروشگاه بزرگ مجازی با محور فروش محصولات صنایعدستی روستایی راهاندازی میکنیم.»
آشناسازی کودکان با صنایعدستی در محیط مدرسه
معاون رئیسجمهوری، درباره آشناسازی دانشآموزان با صنایعدستی، گفت: «اتفاق مهمی که باید در کشور رخ دهد ارتباط بین مدرسه و صنایعدستی است. اگر میخواهیم ایران همچنان به سبقه فرهنگی خود افتخار کند باید زمینه آشنایی کودکانونوجوانان با این هنر برقرار شود. یکی از زمینههایی که میتوان این آشنایی را برقرار کرد این است که کودکان در محیط مدرسه، که با آن محیط ارتباط عاطفی دارد، بتوانند از آموزش صنایعدستی بهرهمند شوند.»
او افزود: «ما میتوانیم پنجشنبهها و جمعهها از فضای مدارس استفاده کنیم؛ بنابراین پیشنهاد کردیم که روزهای پنجشنبه کارگاههای هنر و روزهای جمعه، جمعهبازار صنایعدستی در مدارس برگزار کنیم. این طرح بهصورت پایلوت در چند مدرسه انجام شد و در آینده در سایر مدارس و سایر استانها نیز اجرایی خواهد شد. همچنین با رایزنی با شورای اسلامی جدید شهر تهران برنامهای برای ترویج صنایعدستی در مدارس تهیه کردهایم که با استقرار این شورا این برنامه عملیاتیتر خواهد. این طرح میتواند ارتباط نزدیکی بین هنر و مدرسه برقرار کند.»
احمدیپور، خاطرنشان کرد: «برآیند این طرحِ مهم است که ایران فرهنگی را همیشه ایران فرهنگی نگه میدارد. دانشآموزان باید این حرفه را یاد بگیرند و افتخار کنند و بیاموزند که مانند بزرگانشان که این حرفهها را حفظ کردند و تحویل ما دادند این حرفهها را حفظ کنند و به نسلهای آینده انتقال دهند.»
او ادامه داد: «پیرو تفاهمنامهای که با وزارت آموزشوپرورش امضا کردهایم در ایام تابستان شاهد شرایط خوبی در مدارس خواهیم بود و دانشآموزان با صنایعدستی بیشتر آشنا میشوند.»
لزوم آموزش بازاریابی به هنرمندان و فعالان حوزه صنایعدستی
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تأکید کرد: «صنعتگران حوزه صنایعدستی باید بازاریابی را یاد بگیرند. هنرمندان صنایعدستی تاکنون بیشتر بر جنبههای هنری تأکید داشته و چندان دنبال بحث بازاریابی نبودهاند. ما در سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری سرفصلهایی تعریف کردهایم تا بتوانیم چنین آموزشهایی به صنعتگران بدهیم.»
او خاطرنشان کرد: «این بازار بزرگ صنایعدستی که در تهران و سپس در کل مراکز استانها ایجاد میشود کمک بزرگی به بحث فروش میکند. ما برای خرید تضمینی محصولات صنایعدستی هدفگذاری کردهایم تا صنعتگر صنایعدستی نگران فروش محصول نباشد.»
در حوزه صنایعدستی 80درصد و در حوزه گردشگری 40درصد از اشتغال در دست زنان است
معاون رئیسجمهوری در مورد میزان اشتغال زنان در این حوزه نیز گفت: «میزان اشتغال زنان در حوزه صنایعدستی و گردشگری متفاوت است. مثلاً در حوزه صنایعدستی 80درصد اشتغال این بخش به زنان اختصاص دارد و در حوزه گردشگری 40درصد اشتغال را زنان در دست دارند، اما با توجه به اینکه سال 96 بهنام سال ”اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال“ نامگذاری شده، جهتگیری جدی ما بهسمت تقویت حوزه آموزش خواهد بود تا هنرهای صنایعدستی، علاوهبر کارگاهها، در خانهها هم رشد و رونق پیدا کنند.»
او تصریح کرد: «برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایعدستی، تسهیل صدور پروانه در این بخش را در دستورکار داریم و همانگونه که اشاره شد، پیشبینی میکنیم که بتوانیم 70هزار شغل در این حوزه ایجاد کنیم.»
آشنایی با ظرفیتهای روستاها به رونق گرفتن گردشگری در آنها و ایجاد توسعه پایدار میانجامد
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اضافه کرد: «برای استفاده از ظرفیتهای حوزه میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، 500 روستا را بهعنوان روستاهای هدف شناسایی کردیم که این موضوع را در قالب برنامه ششم توسعه هم ارائه کردهایم. احیای هنرهای سنتی، ایجاد و شناسایی ظرفیتهای گردشگری و حفظ و نگهداری میراثفرهنگی در این روستاها در دستورکار است، چراکه با ایجاد اشتغال در این روستاها ضرورتی برای مهاجرت روستاییان به شهرها وجود نخواهد داشت. در روستاها ظرفیتهای بسیار زیادی وجود دارد که باید مورداستفاده قرار گیرند تا شاهد کسب درآمد روستاییان و ایجاد اشتغال پایدار باشیم.»
احمدیپور ادامه داد: «با توجه به محدودیتهای زیستمحیطی که در کشورمان بهوجود آمده دیگر نمیتوانیم بر ظرفیت کشاورزی تکیه کنیم و باید از فرصتهای دیگری که در مناطق مختلف کشورمان وجود دارد بهرهبرداری کنیم.»
معاون رئیسجمهوری اضافه کرد: «در فاز اول اجرای طرح 500 روستا، که از خرداد سال جاری آغاز شده است، حدود 80 روستا از 31 استان کشور انتخاب شدند و 13 گروه کارشناسی با سفر به این روستاها و شناسایی ظرفیتهای موجود در هر سه بخش میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، پروژههایی برای هر روستا تعریف کردند. ما برای اجرای این پروژهها درنظر داریم از ظرفیت تفاهمنامههای موجود بین سازمان میراثفرهنگی و سایر دستگاهها استفاده کنیم.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ادامه داد: «ایجاد، راهاندازی و تجهیز کارگاههای صنایعدستی، ایجاد و شناسایی ظرفیتهای بومگردی و حفظ، نگهداری و معرفی میراثفرهنگی و تاریخی ازجمله برنامههایی هستند که در این روستاها دنبال میشوند. اطلاعرسانی در حوزه معرفی و آشنایی با این روستاها موضوعی است که باید به آن توجه کرد و رسانهها باید در این حوزه به ما کمک کنند.»
احمدیپور تصریح کرد: «آشنایی با این روستاها و ظرفیتهایی که در این مناطق وجود دارند، باعث میشود که گردشگران کشورمان بهدنبال تورهای خارجی نروند و با حضور در این روستاها به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار کمک کنند.»
معاون رئیسجمهوری افزود: «ما برای تسریع روند توسعه پایدار این روستاها برنامههایی را درنظر داریم. یکی از این برنامهها تسهیل روند صدور مجوز ایجاد اقامتگاههای بومگردی است. البته راهاندازی و فعالیت این اقامتگاهها با نظارت سازمان میراثفرهنگی خواهد بود تا جامعه میزبان و میهمان دچار خدشه و خسران نشوند. همچنین از استانها خواستهایم تا با برگزاری تورهای داخلی، زمینه معرفی و شناسایی این روستاها را برای مردم مناطق مختلف فراهم کنند.»
رونق بیشتر آندسته از اقامتگاههای بومگردی که بهشکل خانوادگی مدیریت میشوند
او افزود: «اگر افراد تجربه و لذت یک شب اقامت در روستا و طبیعت بکر آن را تجربه کنند بارها آن را تکرار خواهند کرد.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گفت: «این نکته هم جالبتوجه است که اقامتگاههای بومگردی که بهشکل خانوادگی مدیریت میشوند موفقیت بیشتری در این حوزه دارند.»
معاون رئیسجمهوری اضافه کرد: «معرفی اقامتگاهها و ظرفیتهای این استانها در سایتی که برای این حوزه طراحی شده و بهزبانهای مختلف در دستورکار قرار گرفته است. همچنین بسیاری از این اقامتگاههای بومگردی خودشان وبسایتهای اختصاصی دارند و با حضور فعال در فضای مجازی، اقدام به جذب گردشگران داخلی و خارجی میکنند.»
ضرورت توسعه فرهنگ سفر
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در ادامه به فرهنگسازی در سفر اشاره کرد و گفت: «فرهنگ سفر را باید توسعه دهیم و سفر باید بهگونهای باشد که در کنار تعریف مقاصد جدید، محیطزیست حفظ شود و جوامع محلی ما نیز بهرهمند شوند. بهنظر من، اصلیترین دستاورد سفر آن است که بتوانیم محصولات محلی را خریداری کنیم تا هم بهعنوان سوغات سفر از آنها بهره ببریم و هم به اقتصاد روستاییان کمک کنیم. چرا بهجای کمک کردن به اقتصاد کشورهای خارجی به اقتصاد روستاهای کشور خودمان کمک نکنیم؟»
او به برگزاری مسابقات تلویزیونی و نقش صداوسیما در معرفی محصولات صنایعدستی ایران اشاره کرد و گفت: «درخواستی که من از مسئولان صداوسیما دارم این است که جوایز مسابقات تلویزیونی را از صنایعدستی انتخاب کنند. اگر اعتقاد داریم که باید از تولید داخلی حمایت کنیم این حمایت از همینجا شروع میشود؛ ضمن اینکه خرید محصولات صنایعدستی باعث بهتر شدن کیفیت زندگی میشود. یکی از کارهای خوبی که در دست اقدام داریم این است که درحالحاضر درحال راهاندازی ”خانه ایرانی“ با استفاده از تزیینات صنایعدستی هستیم تا هر فردی که وارد این خانه میشود با صنایعدستی ایرانی و نقش آن در زندگی آشنا شود.»
توازن در ورود و خروج گردشگر
معاون رئیسجمهوری در پاسخ به سؤال مجری برنامه درخصوص تمهیدات لازم برای تسهیل ورود گردشگران خارجی نیز گفت: «یکی از اقدامات ما برنامهریزی برای برقراری توازن در ورود و خروج گردشگر و توسعه روابط گردشگری با برخی از کشورهای حوزه آسیا مانند چین و ویتنام یا برخی از کشورهای اروپایی مانند روسیه است و رایزنیهایی دارد صورت میگیرد تا سهم خود را از صنعت گردشگری افزایش دهیم.»
عزم برای تبدیل ایران به یکی از قاصد مهم گردشگری دنیا در سال 2018
او در ادامه به رویداد «تبریز2018» اشاره کرد و گفت: «در سال آینده میلادی شاهد برگزاری رویداد مهم ”تبریز2018“ هستیم که بر این اساس، تبریز بهعنوان نماینده ایران، میزبان کشورهای مختلف است. درحقیقت، تبریز فقط بهعنوان یک شهر در این رویداد مطرح نیست و اکنون که قرار است بهجای درآمدهای نفتی از صنعت گردشگری به درآمد پایدار برسیم باید از صنعت گردشگری بهره ببریم و در این میان، با برگزاری رویداد ”تبریز2018“ میخواهیم از این فرصت استفاده کنیم و قصد داریم در سال 2018 ایران به مقصد گردشگری در دنیا تبدیل شود.»
احمدیپور افزود: «اکنون ایران جزو 10 کشور برتر در حوزه جاذبههای گردشگری است و ظرفیتهای بسیار بالایی دارد و میتوان با برنامهریزی و سرمایهگذاری، ایران را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرد.»
سمنها دیدهبانان خوب ما هستند
او درباره تقویت سازمانهای مردمنهاد (سمنها) گفت: «سازمانهای مردمنهاد در هر سه حوزه میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری فعالاند و تعامل نزدیک و خوبی با سازمان میراثفرهنگی دارند.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تأکید کرد: «سمنها با سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ــ هم در تولید مستندات موردنیاز و هم در اجرای برنامهها و ترویج فرهنگ سفر، فرهنگ حفاظت از میراثفرهنگی و فرهنگ استفاده از صنایعدستی ــ همکاری و تعامل سازندهای دارند. این سمنها با دیدهبانی خود به ما کمک میکنند و کاری میکنند که حمایت از صنایعدستی کاهش پیدا نکند یا در بخش سفر، مقاصد ناشناخته از دید ما دور نماند و در بحث حفاظت از میراثفرهنگی، اتفاقی برای میراث کهن ما نیفتد و غفلتی صورت نگیرد. سمنها درواقع دیدهبانان خوب ما هستند.»
انتهای پیام/