بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، علی حاجیشیزری، مدیرکل دفتر توسعه آموزش و ترویج معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی، در این نشست گفت: «بسیار جای خرسندی و خوشحالی است که این نمایشگاه و نشست بهنتیجه رسید و برگزار شد؛ زیرا این تنها و اولین رویداد بعد از انقلاب در عرصه زریبافی است و امیدواریم این برنامهها امتداد داشته باشد تا روزبهروز شاهد رشد و شکوفایی نساجی سنتی کشورمان در زندگی روزمره باشیم.»
در ادامه این نشست کوروش غربی، طراح بینالمللی مد و لباس، ضمن معرفی لباسهای ارائهشده در نمایشگاه که با استفاده از پارچه زربفت و مخمل و ترمه تولید شده گفت: «استقبال مردم از این طراحیها بسیار بالا بود و حتی بعضی بازدیدکنندگان از ناآشناییشان از این پارچههای قدیمی و اصیل و کهن ایرانی یا علاقه کامل خود به آنها میگفتند و بیان میکردند که تازه با بازدید از این نمایشگاه متوجه اصل زریبافی، مخملبافی و ترمهبافی ایران شدهاند و این نشان از شناخت کم مردم ما از پیشینه فرهنگی، هنری و تاریخی سرزمینشان دارد.»
او افزود: «پس شناساندن این پارچهها به مردم در اولویت است، چراکه لباسهای زربفت و زریبافی فقط بهخاطر وجود طلا و نقره گران و فاخر نیست بلکه بهخاطر زحمت و مرارت و مشقتی که در بافت این پارچه وجود دارد دارای اصالت و ارزش است.»
گیسو فکور، مسئول موزه پوشاک سلطنتی مجموعه سعدآباد، نیز درادامه این نشست تصریح کرد: «موزه نقش مهمی در شناساندن نساجی سنتی و پارچههای اصیل و سنتی ایران به مردم دارد و برگزاری این نمایشگاهها در موزههایی مثل موزه پوشاک که هدفش مخاطب عام و مردم است بسیار مفید است.»
او افزود: «همچنین استفاده از پارچههای سنتی حتی بهمقدار اندک بهعنوان خرج لباس در اونیفورم مدارس و لباس مهمانداران هواپیماییها که مستقیم با گردشگر در ارتباطاند در شناسایی و مطرح کردن آنها در بین مردم بسیار مهم است.»
این نشست با نمایش فیلم مستند «برادر سیم، خواهر زر» بهکارگردانی علی مقامی و اهدای لوح تقدیر به برگزارکنندگان این نشست و نمایشگاه و پاسخگویی استادان حاضر به پرسشهای حضار درخصوص تجاریسازی، مصرف عمومی و کاربری کردن زریبافی و پارچههای سنتی به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/