بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، سیداحمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری روز پنجشنبه 2 شهریور 96 با اعلام این مطلب در نخستین رویداد استارتاپی پاتوق مرکز نوآوری پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری گفت: «امروزه جامعه ایران به خلاقیت نیاز دارد، خلاقیتی در راستای بازگشت به خودمان تا با درک شرایط و ویژگیهای خود در حوزههای گوناگون از جمله گردشگری و صنایعدستی بتوانیم مشکلات و تنگناها را برطرف کنیم و بهطور حتم این ابتکارها هزینههای کمتری را نیز نیاز خواهند داشت.»
او تأکید کرد: «اگر خلاقیت برای دور شدن بیشتر از آنچه هستیم باشد بهطور حتم این ابتکار و خلاقیت به درد جامعه ایران و شرایط خاص ما نخواهد خورد.»
محیططباطبایی با طرح این پرسش که تفاوت یک استارتاپی و ایدهپردازی در حوزه میراثفرهنگی با سایر حوزهها در چیست و چگونه باید خط قرمزهای این حوزه را تعریف کرد، گفت: «پاسخ به این پرسشها گامی برای موفقیت و استفاده بهتر از ایدهها در این حوزه خواهد بود.»
او با اشاره به مشکلات مطرحشده از سوی رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در حوزه گردشگری گفت: «این مشکلات و معضلات در سطح وسیعتر به معضلات و مشکلات جامعه در همه حوزهها مربوط است، مشکلاتی در حوزههای مختلفی مانند آب، نیرو، مسکن، شهرسازی و حتی آموزش.»
به گفته او، با توجه به گذشته درمییابیم از حدود 120-130 سال قبل این مشکلات شروع شده، هنگامی که رقابتهای سیاسی و نظامی از دهه چهارم قرن 19 ایران با دولت روسیه و سایر کشورها آغاز و کشور ما بیش از شکست نظامی در داخل دچار شکست روحی شد.
به گفته او، در آن روزگار همه به دنبال حل مشکلات بودند و به این ترتیب پاسخهای گوناگونی خلق شد تا جایی که برای نخستین بار از خارج مستشار آورند و لباسها را تغییر دادند و در ساختار کشور نظم، ترتیب و قانون را وارد کردند اما نکته مهم این بود که این راهکارها از جنسی نبود که تا آن زمان در ایران متداول بود.
محیططباطبایی با تأکید بر اینکه ایران در همه قرنها محل دادوستد و تجربه جهانی بوده، گفت: «همواره چیزهایی از نقاط مختلف دنیا به کشور ما وارد و متناسب با فرهنگ ایرانی مواردی از آن حذف و ایرانی میشد.»
او افزود: «این در حالی است که ما بهتدریج تصور کردیم ریشه مشکل، خود کشور و جامعه و ساختار تاریخی ماست و درصدد تغییر آن برآمدیم، تغییری به این معنا که شبیه کشورهای اروپایی شده و به این ترتیب از وجود و شرایط خودمان دور ماندیم.»
به گفته او، این شبیه شدن در تاریخ معاصر تشدید و شرایط ما مدام نامناسبتر شد تا جایی که امروز در حوزههای مختلف مانند صنایعدستی، اقتصاد، آب و غیره وضعیت مناسبی نداریم.
در ادامه رویداد سعید روشنی، یکی از مربیها به بیان مطالبی در توضیح استارتاپ و شرایط آغاز فعالیت در این حوزه پرداخت.
به گفته این دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی و نوآوری، برای داشتن یک استارتاپ موفق باید به چهار پرسش زیر پاسخ داد، نخست این که چه مشکلی وجود داردو راه حل آن چیست؟ دوم این که راه حل به چه بازاری اشاره کرده و مشتری شما کیست؟ سوم این که چطور می توان به آن مشتری دست یافت و محصول خود را به او رسانید؟ و در آخر این که چطور می توان از آن پول درآورد و درآمدزایی داشت؟
در ادامه این رویداد از بین 20 طرح پیشنهادی استارتاپی، 8 طرح با رای شرکت کنندهها انتخاب شدند. در روزها دوم و سوم با کمک مربی ها روی طرحهای برگزیده به صورت گروهی کار شد و در نهایت به ترتیب تیمهای Link age، سامانه آرشیو دیجیتال و دهکده عشایری به عنوان گروه های برتر انتخاب شدند.
انتهای پیام/