بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کرمانشاه، جلیل بالایی، مدیرکل میراثفرهنگی این استان، در آیین آغاز بهکار جشنواره شبهای فرهنگی کرمانشاه در برج میلاد تهران، با بیان اینکه این برنامه طی شبهای 4 و 5 شهریور 96، با حضور میهمانانی ویژه برگزار شد، اظهار کرد: «برنامههای آیینی، موسیقی، تئاتر، هلپرکی، نمایشگاه صنایعدستی، ورکشاپ صنایعدستی و نیز سخنرانی چهرههای فرهنگی استان کرمانشاه از جمله دکتر کزازی، پروفسور گلزاری و برخی اساتید حوزه ادبیات از جمله برنامههایی بود که طی این دوشب اجرا شد.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کرمانشاه، خطاب به کرمانشاهیان مقیم تهران که در مراسم حاضر بودند، گفت: «کرمانشاهیان هیچگاه کرمانشاه را فراموش نکنند و آن را بهخوبی معرفی کنند.»
او تأکید کرد: «استان کرمانشاه دارای تاریخ کهن، طبیعت زیبا، امنیت بسیار و مردمان باصفایی است.»
بالایی خاطرنشان کرد: «سنگ، آب، هوا، طبیعت، شرافت، کرامت و غیرت دستبهدست هم داده و کرمانشاه را ساختهاند.»
او افزود: «هر کرمانشاهی سفیری برای معرفی این استان باشد. در شرایطی که گردشگری و میراثفرهنگی میتواند بهعنوان میراث کهن یک ملت، آن را ماندگار کند و به آن ثبات ببخشد، سفیر کرمانشاه باشید تا همه مردمان ایرانزمین به کرمانشاه بیایند و با افتخار میزبان آنان باشیم.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کرمانشاه، در پایان از همکاری مدیریت برج میلاد، شهرداری تهران و خانه کرمانشاه در برگزاری هرچه بهتر مراسم و میهمانانی که در مراسم حضور پیدا کردهاند، تقدیر کرد.
سرزمین کرمانشاه هیچگاه خالی از فرهنگ نبوده است
در ادامه محمدعلی سلطانی، نویسنده و کردپژوه مطرح کرمانشاهی، در جشنواره شبهای فرهنگی کرمانشاه در برج میلاد تهران، طی سخنانی اظهار کرد: «اگر نام کرمانشاه در ردیف کشورهایی مانند هندوستان، اتریش، مالزی و استانهای نامدار کشور در چنین مراسمی میآید برای این است که کرمانشاه 3هزار سال فرهنگ یک سرزمین را نگهبانی کرده است.»
نویسنده و کردپژوه مطرح کرمانشاهی ادامه داد: «ازسویدیگر نهتنها نگهبان و نگهدار آثار فرهنگی بوده است، بلکه توانسته بهعنوان یک آرشیو بنیادی نگهبان آداب و رسوم، زبان و خط این سرزمین باشد.»
او تصریح داشت: «در دوره ظهور اسلام، فترتهایی بهوجود آمد اما این ساکنان سرزمین کرمانشاه بودند که زبان و موسیقی مادری خود را آرشیو کردند.»
سلطانی افزود: «در طاقبستان هنر حجاری، نقاشی، موسیقی و محیطزیست بهعنوان یک نمونه نگهداریشده که میتوانیم از لحاظ تلقینی با مسائل امروز خود آن را ارائه دهیم.»
او با تأکید بر اینکه ما نگهبان آن چیزهایی هستیم که از نیاکانمان به ما رسیده است، گفت: «کرمانشاه پایگاه خدمات متقابل ایران و اسلام است. بعد از آنکه دولت صفویه توانست یک حکومت، دولت و ملت تشکیل دهد باز این کرمانشاه بود که بهعنوان نگهبان تمام ضوابط فرهنگی در غرب کشور نقش ایفا کرد. البته نمی خواهیم بگوییم استانهای دیگر از ما فروتر هستند اما ما توانستهایم با حداقل امکانات، بالاترین میزان نمادها و نمودهای فرهنگی را در دل کوهها و صخرهها و محیطزیست خود نگه داریم.»
نویسنده و کردپژوه مطرح کرمانشاهی خاطرنشان کرد: «ما توانستهایم آن آواها و عرق باستانی را در وجود فرزندان خود نسل به نسل منتقل کنیم.»
او عنوان کرد: «سرزمین کرمانشاه هیچگاه خالی از فرهنگ نبوده، کرمانشاه مرکز فرهنگ و دوراندیشی فرهنگی بوده است.»
سلطانی کرمانشاهیان را پیشگامان حرکتهای نوین بعد از صفویه تا اواخر قاجار و با ظهور نهضت مشروطیت دانست و متذکر شد: «رمان نگاهی نو به زندگی است، انواع رمانها از سرزمین کرمانشاه به جامعه ادبی ایران وارد شد، از جمله آنها رمانی تاریخی از میرزای خسروی بود.»
او با بیان اینکه علیمحمد افغانی، رماننویس کرمانشاهی، کتاب شوهر آهوخانم را در زمینه اجتماعی و در حوزه مسائل و مشکلات بانوان نوشته است، افزود: «علیاشرف درویشیان و احمد خداداده دیگر رماننویسان برجسته کرمانشاهی هستند که جوانان ما باید آنها را بشناسند.»
نویسنده و کردپژوه مطرح کرمانشاهی در پایان کرمانشاهیان را پیشگامان روزنامهنگاری خواند و یادآورشد: «روزنامهنگاری رکن پنجم دموکراسی است که استان کرمانشاه در کشور از پیشگامان آن بوده است.»
تاریخ کرمانشاه قدمتی 125 هزار ساله دارد
سپس مسعود گلزاری، باستانشناس برجسته کشور در جشنواره شبهای فرهنگی کرمانشاه در برج میلاد تهران، به قدمت طولانی تاریخ کرمانشاه اشاره کرد و گفت: «کهنترین اثر تاریخی بهدست آمده در این استان، کشف یک تبر در روستای گاکیه در 12 کیلومتری شهر کرمانشاه و متعلق به فرهنگ آشولی (125هزار سال پیش) است. این بدان معنا است که در 125هزار سال پیش در عصر پارینهسنگی در استان کرمانشاه، انسانها زیست میکردند.»
باستانشناس برجسته کشور آثار نخستین استقرار انسانها را در دشت مربوط به استان کرمانشاه دانست و ادامه داد: «این آثار در تپه \"شیخآوا\" یا \"شیخآباد\" واقع در دینور کنونی است که با توجه به تجزیه کربن 14 آثار مکشوفه، سن این تپه را به 9هزار و 800سال پیش از میلاد (12هزارسال پیش) میرساند که نشان میدهد تشکیل نخستین روستاها در دینور بوده است.»
او با تأکید بر اینکه در هیچ جای دنیا آثاری بهمانند شیخی آوای دینور، چغاخزینه هرسین و سراب حصار سفید کرمانشاه وجود ندارد، گفت: «علاوه بر اینها نخستین آثار نوشته شده را میتوان در سرپل ذهاب دید. چهار نقش متعلق به قوم لولوبیان در این شهرستان کشف شده است. بزرگترین آنها نوشته آنوبانی نی است که 4500 سال قدمت دارد. همچنین میتوان نوشتههای دیگر در کناره چپ رودخانه حلوان و نوشتهای به زبان اکدی در روبروی این اثر دید.»
گلزاری گورخانه سنگی شیرین و فرهاد، گورخانه شمسآباد هرسین، گورخانه اسحاقوند در جنوب هرسین، گورخانه کل داوود در سرپل ذهاب، اتاق فرهاد، اتاق سان رستم در جلالوند و گور صخرهای روانسر را از جمله آثار بهجا مانده از دوران ماد در کرمانشاه عنوان کرد و افزود: «متأسفانه از این پادشاهی 150ساله هیچ سنگ نوشتهای برجای نمانده است.»
او در تشریح آثار بهجا مانده از دوران هخامنشیان در کرمانشاه تصریح کرد: «هخامنشیان از 550 تا 330 قبل از میلاد حکومت کردند. بزرگترین سند ملیت ایران، بعد از استوانه کوروش، سنگنوشته بیستون است که در هیچ نقطهای از ایران چنین سنگنوشتهای به این بزرگی موجود نیست. در آن سه خط میخی ایلامی، خط بابلی و خط میخی پارسی باستان بهکار رفته است.»
نگارنده کتاب کرمانشاهان باستان اضافه کرد: «تا سال 550 پیش از میلاد ایرانیان هیچ خطی برای نگارش مطالب خود نداشتند و هخامنشیان که 23 کشور تابع آن بودند خطی نداشتند، ازاینرو داریوش دستور داد خطی بسازند و از اینجا بود که خط میخی پارسی باستان اختراع شد.»
او با اشاره به وجود آثاری از سلوکیان در بیستون کرمانشاه که در سال37 کشف شد، عنوان کرد: «اشکانیان در سال 250 پیش از میلاد بهمدت 470سال در بخشهایی از ایران حکومت کردند که دو اثر از آنان در استان کرمانشاه، یکی در دامنه کوه بیستون و دیگری در سرپل ذهاب است که به خط پهلوی اشکانی نگاشته شدهاند.»
باستانشناس برجسته کشور طاق وسان را اثری بسیار ارزنده از ساسانیان توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: «دو فرورفتگی در داخل کوه در طاق کوچک شاپور دوم و پسرش شاپور سوم را نشان میدهد که در پشت سر آنها 2 سنگ نوشته است که این دو شاهنشاه را معرفی میکنند.»
او به معرفی آثار تاریخی دوران اسلامی در کرمانشاه پرداخت و متذکر شد: «طی کاوشها در دینور یک نیم سردر که \"لاالهالاالله\" بر روی آن حک شده است کشف شد، که بهنظر میرسد سردر یک مسجد در این روستا و مربوط به زمان حکومت سرماچ کرد بوده است که مرکز حکومت وی در دینور قرار داشته است.»
گلزاری با بیان اینکه دومین سلسله حکومت کردها در این منطقه مربوط به حلوان (سرپل ذهاب) است، گفت: «همچنین گورستانی در روستای شیخیان در میانراهان وجود دارد که قدمت سنگهای آن به 343 قمری باز میگردد.»
او با اشاره به اینکه از دوران حکومت صفویه آثار بسیاری در کرمانشاه بهجای مانده است، ابراز داشت: «مسجد جامع کرمانشاه مربوط به زمان زندیه است. در ایوان داخلی مسجد سنگنوشته بنا به تاریخ 1189 باز میگردد که این سنگنوشته اکنون در گنجینه میراثفرهنگی حفظ میشود.»
این تاریخ نگار برجسته در پایان یادآورشد: «تمام کاروانسراهای موجود در استان کرمانشاه که برخی از آنها با خاک یکسان شدهاند در زمان ناصرالدین شاه قاجار مرمت شدهاند.»
انتهای پیام/